Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Faktura for oppsagte domener


-Petter-

Anbefalte innlegg

Eg vil gjerne vite hvor i de Norske Lover det står at dersom en handling blir utført på grunn av saksøktes dumhet så blir man automatisk frikjent, eller ikke straffet?

9032995[/snapback]

Det står ikke at dumme ikke kan straffes, poenget er at hvis man har skjønt eller burde skjønt at man må være 18 år for å registrere seg, så skyldes det ikke dumhet at man har registrert seg. Dumhet er det hvis man rett og slett ikke skjønte at man måtte være 18 for å registrere seg.

 

Om du ser et par innlegg tilbake i tråden her, så har en annen person som bestillte samme gratis-produkt i løpet av samme kampanje bekreftet at han både måtte fylle ut fødselsdato, samt krysse av på at han var myndig. (Akkurat slik registreringsskjemaet er i dag). Sjangsen for at trådstarter har klart å bestille samme produkt, uten å fylle ut samme skjema er vel ganske minimal?

9032606[/snapback]

 

Hvis det cyclo her påpeker stemmer (jeg klarte ikke å finne posten det refereres til) så tyder dette ganske riktig på at dette ikke kan skyldes at han ikke var klar over at man måtte være over 18 for å bestille.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sånn bare for ordens skyld så quoter jeg innlegget jeg pratet om:

Følg magefølelsen din - hvis den forteller deg at du kanskje er ute på dypt vann, ja, da er du sikkert det. Hvis du er sikker i din sak derimot, da er det jo ikke noe å lure på, end of discussion:)

 

Til orientering så måtte jeg oppgi både fødselsdato og krysse av for at jeg var myndig da jeg benyttet meg av kampanjen i fjor.

9020738[/snapback]

Lenke til kommentar
Sånn bare for ordens skyld så quoter jeg innlegget jeg pratet om:
Følg magefølelsen din - hvis den forteller deg at du kanskje er ute på dypt vann, ja, da er du sikkert det. Hvis du er sikker i din sak derimot, da er det jo ikke noe å lure på, end of discussion:)

 

Til orientering så måtte jeg oppgi både fødselsdato og krysse av for at jeg var myndig da jeg benyttet meg av kampanjen i fjor.

9020738[/snapback]

9035291[/snapback]

Takk! Jeg lette åpenbart for dårlig!

Lenke til kommentar
Har ikke denne tråden sporet litt av?

 

Har det så mye å si om han er under/over 18år når sak er at han mener å ha avbestilt tjenesten før faktura? Han ville ikke betale fordi det var avbestilt, ikke fordi han var under 18år.

9037129[/snapback]

Les hele tråden før du dømmer oss du ;-)

 

På side nummer 2 sier trådstarter selv følgende:

 

Fakturaen er trekt tilbake den, er kun anmeldelse det står på nå...  :dontgetit:

9020597[/snapback]

 

Med andre ord Egoria har trukket tilbake hele kravet. Men de har valgt å anmelde han da han selv overfor de har innrømmet at han var umyndig da han bestillte tjenesten.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Jeg kunne velge mellom å betale eller bli anmeldt, å ikke faen om jeg betaler for noe jeg har avbestillt og de garantert kommer til å finne igjen i systemet sitt.. Så frem til de finner mailen jeg sendte kan de bare anmelde så mye de vil for meg, har enda ikke hørt noe så :)

 

De MÅÅÅ jo ha fått mailen, når reklamen slutta...

Lenke til kommentar
Jeg kunne velge mellom å betale eller bli anmeldt, å ikke faen om jeg betaler for noe jeg har avbestillt og de garantert kommer til å finne igjen i systemet sitt.. Så frem til de finner mailen jeg sendte kan de bare anmelde så mye de vil for meg, har enda ikke hørt noe så :)

9037844[/snapback]

Du kan ha avbestilt så mye du vil. Du løy fortsatt om alderen når du bestilte, som er det du faktist blir anmeldt for. Og det er opp til deg å bevise at du faktisk har avbestilt, så jeg tror nok de tar det helt med ro.

Lenke til kommentar

Hvor gammel er du? Spør med hensyn til den kriminelle lavalder etter straffeloven §46.

 

Videre ender denne saken helt sikkert med påtaleunnlatelse. I verste fall får du en bot på ca. 1500 - 2000 samt noen koselige ord på rullebladet, men pga sakens milde og nokså uskyldige natur trenger du ikke å bekymre deg meget (vi er jo i 2007, hvor politiet tross alt har andre viktigere ting å gjøre - som å stoppe biler som kjøre i kollektivfeltet og utstede forenklet forelegg til folk som drikker øl i parken).

Lenke til kommentar
Jaja, men jævla rart at viss jeg betaler så betyr ikke alderen noe...  :ermm:

9038762[/snapback]

Det normale er at de du kjøper domener av betaler for deg på forskudd når det er på tide å fornye. Dersom du betaler, taper ikke firmaet penger, og domenet fortsetter ett år til. Etter det vil de sannsynligvis ikke ha deg som kunde lenger. Om du ikke betaler taper firmaet penger på at de har hatt deg som kunde. Når du da i tillegg har løyet for å bli kunde, sier det seg selv at de ikke ønsker å la deg slippe unna med å påføre dem tap.

Lenke til kommentar
Uansett hva som skjer legger jeg skylden på dem, jeg sendte mail om at jeg ikke lenger ville ha domenene, og reklamen.. Og reklamen tok slutt, så at de ikke klarte å slette domenene fra brukeren min er jo deres egen feil.

 

Jeg er 17 år :p

9039347[/snapback]

 

Du tar virkelig ikke hintet om at du har løyet om alder her?

Har du sagt opp, så må du kunne dokumentere det, slik du skriver, så greier ikke du det. Bare sånn at det er sagt; hadde de sendt til inkasso og du var myndig, og du ikke kunne bevise det du sier, så ville du hatt et problem.

Lenke til kommentar
Uansett hva som skjer legger jeg skylden på dem, jeg sendte mail om at jeg ikke lenger ville ha domenene, og reklamen.. Og reklamen tok slutt, så at de ikke klarte å slette domenene fra brukeren min er jo deres egen feil.

 

Jeg er 17 år :p

9039347[/snapback]

Du er 17 år, men egentlig burdet det vært mer enn 1 år til du ble 18. For du har nå altfor kort tid på å lære deg ansvaret du må ta...

 

Jeg synes egentlig du fortjener å bli tatt for dokumentfalsk, når du viser en "det er ikke så farlig, jeg er jo ikke myndig"-holdning...

Lenke til kommentar
Du er 17 år, men egentlig burdet det vært mer enn 1 år til du ble 18. For du har nå altfor kort tid på å lære deg ansvaret du må ta...

 

Jeg synes egentlig du fortjener å bli tatt for dokumentfalsk, når du viser en "det er ikke så farlig, jeg er jo ikke myndig"-holdning...

9039692[/snapback]

Er egentlig veldig enig med deg der. Det er mye bedre om han får en smekk nå og lærer, enn om noe lignende skjer senere som virkelig fucker up livet hans.

 

Jeg kunne velge mellom å betale eller bli anmeldt, å ikke faen om jeg betaler for noe jeg har avbestillt og de garantert kommer til å finne igjen i systemet sitt.. Så frem til de finner mailen jeg sendte kan de bare anmelde så mye de vil for meg, har enda ikke hørt noe så :)

9037844[/snapback]

Dette tyder vell egentlig på at de prøvde å gi deg et valg for å få saken ut av verden. Betaler du det du skylder, skal de være snille og ikke gå til anmeldelse. Du er klar over at om de ville kunne de faktisk gått til sak, og krevd erstatning av dine foreldre?

 

Du må også være klar over at det faktisk er ditt ansvar å sørge for at avbestillingen blir riktig gjennomført. Om du hadde vært over 18, og saken hadde gått til inkasso hadde du ikke kommet en militmeter med "Jammen, de sluttet jo å sende reklame til meg". Du hadde tapt saken så det suste, med mindre du faktisk klarte å fremlegge dokumentasjon på at du hadde avbestillt tjenesten.

 

Den holdingen du viser nå kan komme til å få deg i alvorlig trøbbel om så kort tid som et år.

Lenke til kommentar
Uansett hva som skjer legger jeg skylden på dem, jeg sendte mail om at jeg ikke lenger ville ha domenene, og reklamen.. Og reklamen tok slutt, så at de ikke klarte å slette domenene fra brukeren min er jo deres egen feil.

 

Jeg er 17 år :p

9039347[/snapback]

Har du e-posten med headere som viser at du sendte en oppsigelse? Ikke det nei. Du kan med andre ord ikke vise til noen oppsigelse av domenene, noe som betyr at du egentlig må betale for dem. Siden du ikke er myndig, har de dog ikke lov til å kreve inn pengene.

 

Siden du ikke er myndig, og de ikke kan kreve inn pengene, anmeldes du for å ha løyet om alderen din. Dette er faktisk en alvorlig ting. Siden du er 17, vil foreldrene dine kobles inn, og de kan også holdes ansvarlig for de økonomiske tapene du påfører andre.

 

Oppsigelsen du mener å ha sendt betyr ikke en dritt lenger, noe du ikke helt ser ut til å fatte. Det er faktisk ikke regningen du nektet å betale som gjør at du blir anmeldt. Det du anmeldes for er å ha løyet på bestillingen, noe som i sin tur har kostet bedriften du bestilte fra penger. Disse pengene vil bedriften ha dekket inn igjen, og om de pengene kommer fra deg eller fra foreldrene dine gjennom at bedriften krever erstatning fra dem for dine dumheter er det samme for de du har kostet penger.

 

Om det er det samme for deg hvorvidt foreldrene dine får vite om dette gjennom brev fra politiet eller at du prater med dem og tar ansvar, ja det blir opp til foreldrene dine å bestemme.

Lenke til kommentar
Har du e-posten med headere som viser at du sendte en oppsigelse? Ikke det nei. Du kan med andre ord ikke vise til noen oppsigelse av domenene, noe som betyr at du egentlig må betale for dem. Siden du ikke er myndig, har de dog ikke lov til å kreve inn pengene.

9039986[/snapback]

Enig at det er urutinert av trådstarter å ikke kunne dokumentere oppsigelsen sin, men prinsipielt liker jeg ikke at firmaer spekulerer i at folk glemmer å si opp et gratisabonnement for å kunne fakturere dem.

Lenke til kommentar

Kan jeg spør hvor mange av dere som har kopi av 1 år gamle sendte mailer? :whistle:

 

Skal litt til for å klare å dokumentere noe jeg sa opp 1 måned etter jeg bestillte det, og jeg har nok formatert etter jeg sendte det..

 

Har ihvertfall oppdatert fra Outlook Express til Office Outlook, og mail instillingene er slettet pga. jeg ikke ha domenet mailen var knyttet til lenger.

 

Og jeg finner ingen plass på pcen der sendte mailer er lagret... :p

Lenke til kommentar
Kan jeg spør hvor mange av dere som har kopi av 1 år gamle sendte mailer?  :whistle:

 

Skal litt til for å klare å dokumentere noe jeg sa opp 1 måned etter jeg bestillte det, og jeg har nok formatert etter jeg sendte det..

 

Har ihvertfall oppdatert fra Outlook Express til Office Outlook, og mail instillingene er slettet pga. jeg ikke ha domenet mailen var knyttet til lenger.

9043083[/snapback]

Det er nok mange av oss som har eposter fra langt tilbake i tid, men personlig må jeg innrømme at eposter jeg har mottatt før 1998 sannsynligvis i sin helhet har gått tapt. Et komplett arkiv har jeg nok bare tilbake til ca. 2003, men nå lagrer jeg all epost 2 steder. Det er bare fordi jeg skal bli berømt og derfor må dokumentere livet mitt for historiebøkene!

 

Jeg er enig med deg i at p.g.a. diskkræsj og liknende vil den jevne databruker neppe ha lagret gammel epost, men det hjelper dessverre ikke om man trenger å dokumentere noe. På den annen side får man heller ikke noe dokumentasjon om man sier opp noe på telefon, noe som også er vanlig å kunne gjøre, så hvor mye dokumentasjon man kan forlange er jeg usikker på.

 

Edit: Når det gjelder hotmailen min så er min eldste mail fra februar 2004, kontoen min har blitt stengt et par ganger p.g.a. inaktivitet og da går jo alt, dessuten lagres ikke sendte mail.

Endret av magicgunnar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...