Gå til innhold

Hvordan greier folk å bli tatt av fotobokser?

Windoge

Anbefalte innlegg

Leser hele tiden i avisen om fotobokser som tar råkjørere. Etter en lang ferietur på ferien lurer jeg på hvordan? Når veiene blir lange og humøret synker liker mange å trosse fartsgrensa, men hvordan greier dere å bli tatt av fotoboksene? Straks jeg nærmer meg fotobokser dukker det på forhånd alltid opp store skilt med stor skrift; AUTOMATISK TRAFIKKONTROLL. Du må praktisk talt være blind eller lite våken for å ikke se at du blir å møte på disse boksene. Allikevel blir folk tatt? Kan noen forklare?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er fort gjort og "filtrere" bort noen skilter også. Er jo ganger skiltet er satt opp, men uten at det er fotoboks i din retning og da er det jo fort gjort og ikke bry seg.

Og i diverse byer er det jo bare skilt ved bygrensen og da kan de jo dukke opp hvor som helst. Selv bor jeg i Oslo og har alltid en lei tendens til å glemme den som står i Granfostunnelen men har hatt flaks så langt.

Merker også at de gangene jeg bevisst kjører litt over er jeg mye mer oppmerksom på skiltene og påfølgende bokser enn når jeg kjører "på vanen"

Lenke til kommentar

Jeg må si at jeg forstår at folk blir tatt i Granfosstunnelen, Vålerengatunnelen og to-tre andre fotobokser som står gjemt bak bruer. Nå kjenner jeg ikke til plasseringen til absolutt alle fotobokser i Norge, men jeg vil anta at minst 90% av boksene står jo plassert slik at du lett kan se dem på hundre meters avstand, noe som burde være rikelig for å redusere farten fra f.eks 120 til 80 km/t.

Når du kjører alene på landeveien, bør du være spesielt oppmerksom på høyre veikant, og se etter syklister, rådyr, grevling og fulle fotgjengere (og fotobokser).

Dette betyr at for å bli tatt i fotoboks, må man både kjøre fort og være uoppmerksom. Jeg må si at jeg har sansen for dette prinsippet, der den oppmerksomme og konsentrerte bilist ikke nødvendigvis blir straffet selv om han kjører litt over fartsgrensen når forholdene tillater det.

Edit: tunell -> tunnel. Begge stavemåter er tillatt, men jeg bestemte meg for at "tunnel" ser best ut ;-)

Endret av hsiverts
Lenke til kommentar
Norge skulle ha vært som Sverige og Danmark, finnes jo ikke fotobokser der :p

9017624[/snapback]

Jeg freste nå hvertfall forbi en lastebil i friskt driv og rett etter der sto det en fotoboks. Dette var på vei hjem fra Örebro på E18 for noen år siden, har enda ikke fått noe i posten så regner med at jeg slapp unna... :p

men som du sier lengre ned, de er nok ikke like tett som i Norge.....enda.....

Lenke til kommentar

når jeg kjører fort med vilje så er jeg alltid helt med og ser etter bokser og slikt(plus pleier å vite hvor de her) har blitt tatt to ganger i boks ellers og vær gang på grunn av distraksjon. engang en passasjer som bare måte plag meg som sjofør og bilen var ny for meg så jeg glei over grensa og det blinka. andre gangen så var jeg bare sikker på at jeg holdt fartsgrensa men hadde bytta fra vinter til sommerdekk og speedoen er mer korrekt da og jeg blingsa.

Lenke til kommentar

9017624[/snapback]

Ikke bokser i Sverige?

er rundt 335 bokser i Norge, og 759 bokser i Sverige. Så mange ligger det på min fotoboksvarsler. Sikkert noen som mangler i disse listene, men viser jo klart hvor det er mest bokser.

Lenke til kommentar
Ikke bokser i Sverige?

er rundt 335 bokser i Norge, og 759 bokser i Sverige. Så mange ligger det på min fotoboksvarsler. Sikkert noen som mangler i disse listene, men viser jo klart hvor det er mest bokser.

9018431[/snapback]

Hmm, rart. Så veldig få bokser der jeg. Og ingen i Danmark.

Lenke til kommentar
Ikke bokser i Sverige?

9018431[/snapback]

Hmm, rart. Så veldig få bokser der jeg. Og ingen i Danmark.

9018452[/snapback]

man kan regne med det har noe med hvor behovet for bokser er blitt vurdert. vis man bare kjører på disse fine firefeltsveiene med midskiller og slikt så er de stort sett lite belastet med ulykker i forhold til andre strekk og derfor er det ikke satt opp slik der.

er jo likt i norge det. E6 oslo - sweden er jo fritt for bokser der det er fire felt og midtskiller. men rett rundt halden er de over alt for der er det bare to felt og ingen midtskiller.

de har nok en formel for å sette opp bokser. formel og komite :!: :w00t:

Lenke til kommentar

Jeg klarte å bli avfotografert i Boknafjordtunnelen på vei hjem fra Kongeparken i fjor. En kombinasjon av lite søvn, en russebil full av russ og en tilsynelatende uendelig nedoverbakke (4 km bratt ned, så 4km bratt opp) gjorde at jeg hadde litt for god fart i bunnen, der boksen sto og venta.

Skal ikke så mye til.

Lenke til kommentar

En fotoboks er jo ikke ute etter å ta folk som råkjører da.. Den skal fungere preventivt mot råkjøring, slik at hastighetene kommer ned på de strekkene der man ikke burde ha fart... Tviler sterkt på at du finner en fotoboks i 90 sona på en motorvei der det er ca. to mil borte fra folk og ferdsel :p

Lenke til kommentar

Her står det store skiltet med "Fotoboks på RVxx" i begynelsen av øya som har ca. 40km med vei gjennom seg.

Finnes vel tilsammen 3-4 bokser på den veien.

Så er ikke alltid skiltet er rett før boksen.

Og tuneller som går under fjorder.

"Fotoboks i xxxtunelen" (som pleier å være veldig lange med kraftige nedoverbakker).

Lenke til kommentar

9017624[/snapback]

Både Sverige og Danmark har bokser. Danmark har riktignok ikke fastmonterte bokser som man har i Norge og Sverige, men de har mobile bokser som er montert i bil.

Lenke til kommentar
Jeg klarte å bli avfotografert i Boknafjordtunnelen på vei hjem fra Kongeparken i fjor. En kombinasjon av lite søvn, en russebil full av russ og en tilsynelatende uendelig nedoverbakke (4 km bratt ned, så 4km bratt opp) gjorde at jeg hadde litt for god fart i bunnen, der boksen sto og venta.

Skal ikke så mye til.

9019066[/snapback]

Hehe, fort gjort i den tunnelen der, gitt.. :p

Klokka den deg på mye eller ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...