Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lufte motoren på Ford Scorpio


Anbefalte innlegg

Hvordan lufter man systemet på en Scorpio V6 2.9 liters motor?

 

Har ett problem me at kjølevannet ikke kommer seg hele veien rundt for å kjøle, så skal skru sund motoren og lufte den i morgen, så må nesten vite hvordan man gjør det.. :)

 

 

Mvh. Complexity

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis alt er som det skal være så er det ikke mer hokus pokus enn å fylle på vann og la den gå på tomgang til den blir så varm at termostaten åpner. Etterfyll etterhvert som det forsvinner fra ekspansjonstanken.

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar
Hvis alt er som det skal være så er det ikke mer hokus pokus enn å fylle på vann og la den gå på tomgang til den blir så varm at termostaten åpner. Etterfyll etterhvert som det forsvinner fra ekspansjonstanken.

9016779[/snapback]

 

oki, men vi har prøvd det en del, og når motoren begynner å bli varm så spruter det glovarmt vann opp av vanntanken.. presser seg mellom korken, og vannet er så å si kokende..

 

siste gang vi prøvde så gikk topp pakningen elns, for sto å bakket, så smalt det, og flommet ut me vanndamp ut av eksospotten.. og den begynte å bakke ugjevnt.. så må opp me motoren for å bytte den uansett da..

 

men å lufte motoren? how to do it?

Lenke til kommentar

Hvilke slanger er det ikke vann i? En ide kan jo være å spyle gjennom varmeapp. registeret og fylle det med vann før du fyller resten.

 

Ekspansjonstanken skal være tett. Luft stiger ut fra toppen av blokka og inn i toppen av ekspansjonstanken der vann synker nedover og inn i bunnen av kjølesystemet.

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar
Hvilke slanger er det ikke vann i? En ide kan jo være å spyle gjennom varmeapp. registeret og fylle det med vann før du fyller resten.

 

Ekspansjonstanken skal være tett. Luft stiger ut fra toppen av blokka og inn i toppen av ekspansjonstanken der vann synker nedover og inn i bunnen av kjølesystemet.

9018233[/snapback]

 

 

Har prøvd å spyle gjennom varmeapp, og var ikke tett der iallefall..

ja forsåvidt..

 

ja den er jo tett, men når det blir så sinnsykt trykk der at vi nestnen er redd for at den ska eksplodere så må vi jo nesten la korken være litt slapp..

 

men, hvordan får jeg luftet selve motoren?

 

edit: vi skal hente ny vannpumpe i morgen, den er kansje bedre på delemotoren :)

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Vet ikke om 2,9 er lik 2,3/2,8 på dette området, men det finnes et triks for å lufte 2,3/2,8.

 

Motoren skal være HELT KALD. Løft fronten på bilen så høyt som du kan. Ta av og fyll kjølevæske i slangen som kommer inn på motoren fra varmeapparatet til det strømmer boblefritt ut av stussen slangen sto på.

 

Det var tipset jeg fikk og brukte da jeg sleit med en Granada for mange år siden.

Lenke til kommentar

Sist jeg bytta kjølevæske tappa jeg alt som var på motoren, skrudde til tappeplugg og slangen i bunnen av blokka og tømte på nytt. Starta opp og fylte etter i ekspansjonstanken.

 

Det skal være et h****** trykk i ekspansjonstanken når motoren går og er varm. Dessuten går 2,9 motorene rimelig varmt. Blir iallefall grusomt varmt i motorrommet på de jeg har vært borti

Lenke til kommentar
siste gang vi prøvde så gikk topp pakningen elns, for sto å bakket, så smalt det, og flommet ut me vanndamp ut av eksospotten

9016816[/snapback]

 

Da har du kanskje fått sprekk i toppen, og det er DYRT.

9031537[/snapback]

 

var allerede sprekk i toppen fra før av når jeg fikk den, men var med delemotor så henta bare topper fra den :)

 

men har skrudd av toppene og alt nå, og ser helt fint ut, untatt pakningene..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...