Gå til innhold

Superkrise! RAID 0 array error

Anbefalte innlegg

Harddisker i maskina mi:

1stk 74GB Raptor til kun OS (systemfiler)

2stk 250GB RAID 0 WD HDDer til all annen data (programfiler, video, musikk etc)

RAID 0 oppsettet er satt gjennom hw - altså av raidkontrolleren i POST.

Mulig flere år med data er gått i dass siden jeg har installert Windows XP på ny og fikk opp en stygg veiviser som viste til konvertering av en disk til rett etter å ha installert noen drivere for RAID kontrolleren. Mulig ikke alle driverene var installerte og var faktisk "dum"? nok til å gå igjennom veiviseren og konverterte en ikke initialisert disk til en dynamisk disk. Den andre RAID HDDn står som standard disk i den nye XP.

Ved POST: Array error på det stripede RAID 0 volumet mitt :cry: Forandringen i den nye XPn påvirket altså hw-raidet mitt...

Prøvde å komme meg inn i den gamle XPn og den var selvsagt påvirket..

Etter hva jeg vet har jeg bare convertert den ene disken til (som sagt) en ikke initialisert disk til en dynamisk en.

Er det noe håp`?? Kan hende jeg går så langt som til et PC recovery firma med dette fordi brøddumme meg har halve livet mitt på disse diskene nå. Tørr ikke gjøre noe mer med PC før jeg får noen råd ennå. Vet RAID 0 er stort sett håpløst å gjenopprette, men om en eller annen geek kan finne ut hvordan man kan fikse arrayet - siden jeg regner med det er en "liten" feil bare - så trenger jeg så gjerne all verden hjelp med denne.

Takk til alle råd.

Endret av nollie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er seriøst ikke bra i hodet om man lagrer essensiell data på et raid0 volum uten backup..

Desverre kan jeg ikke hjelpe deg noe med dette, men du burde vurdere om det faktisk er verdt å gå til Ibas eller lignende selvskap for å få igjen noe av dataene..

Lenke til kommentar
Du er seriøst ikke bra i hodet om man lagrer essensiell data på et raid0 volum uten backup..

Desverre kan jeg ikke hjelpe deg noe med dette, men du burde vurdere om det faktisk er verdt å gå til Ibas eller lignende selvskap for å få igjen noe av dataene..

9016571[/snapback]

IBAS kommer nok fort til å koste deg 10 store lapper. Prøv med RAID reconstructor eller annen software hvis IBAS blir for dyrt. Har reddet data fra mange ødelagte arrays med runtime sin software.

Endret av gummitarzan
Lenke til kommentar

Helt riktig.. skulle akkurat til å montere to ekstra harddisken for backup og overføring av disse da jeg fikk problemer med Windows. Fikk RAID 0 volumet initialert fint på en angen andre enn å takke enn meg sjøl nei. Ser kanskje ut til at jeg slipper unna med en halv ukes sommerjobb for recovery av diskene. (om det er mulig selvsagt...) hos Ahlberg data for maks 6k kr... kanskje..

Gjerne få høre om andre alternativer om noen har noen !

Lenke til kommentar

9016571[/snapback]

IBAS kommer nok fort til å koste deg 10 store lapper. Prøv med RAID reconstructor eller annen software hvis IBAS blir for dyrt. Har reddet data fra mange ødelagte arrays med runtime sin software.

9016672[/snapback]

Tusen hjertlig for tipset!

Prøver meg på demoen nå og ser ut til at jeg får det til. Finner innstillinger som er satt ved POST-screen og blir anbefalt til å bruke disse. Trenger en ekstra HDD though som jeg har god bruk for uansett :)

Takk for all hjelp. Ser ut til at jeg slapp unna lett denne gangen.. får jeg håpe :hm:

Endret av nollie
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Runtime gjorde susen! med GetDataBack for NTFS, og Raid Reconstuctor kjørte jeg en bkp med image som jeg lagret på den nye harddisken på 0.5TB.

overrasket over hvor enkelt det var å finne blocksize av RAID 0 arrayet som ble angitt og jeg blir anbefalt til å bruke 64K - noe som jeg visste var riktig.. :p

det var det hele, så det bare å vente på at imagefilene skrev seg inn på nye HDD til videre behandling av GetDataBack. Skriver i denne stund alle data tilbake uten noe tap.. :)

Lenke til kommentar

...til neste gang det går skikkelig skeis kan du merke deg at du får dekket deler av en eventuell IBAS-regning med vanlig innbo forsikring

Håper du setter opp på nytt & denne gangen i raid1. Raid0 er jo galskap til viktig data uten backup

Endret av mariusm69
Lenke til kommentar

Jeg hare lurer på en ting.

Jeg tipper IBAS er et selskap som hjelper deg å få data tilbake fra ødelagte disker etc.

Men hvis man har f.eks. mye piratkopier, som man vil ha tilbake, og man sender inn til å få dataene tilbake, kan man komme i trøbbel pga. det er piratkopier?

Ikke at jeg har så mye piratkopier, eller ødelagte disker eller penger til å sende inn noen disker til slikt :p

Lenke til kommentar
Og enden på visa endte godt ?

9113507[/snapback]

Jupp. Perfekte data som ligger på den nye HDDn mi nå ja :) til og med slettede data som har lugget der kom fram i GetDataBack som jeg har benyttet meg av før også .

Var hovedsaklig videofiler i DV-format som var kritisk. Film fra en rekke år og en stor del videoprosjekter som kunne gått dundass..

Setter WD diskene i RAID 1 på serveren slik de egentlig var tenkt til nå. 24/7 disker er de påstått å være laget for. En temmelig driftsikker 0.5GB disk dataene ligger på nå som skal tåle et kjør, i allfall med tanke på garantitid og lovnader fra produsenten. Meste skal være ferdig redigert innen det neste halvåret uansett tenker jeg :)

Endret av nollie
Lenke til kommentar
Jeg hare lurer på en ting.

Jeg tipper IBAS er et selskap som hjelper deg å få data tilbake fra ødelagte disker etc.

Men hvis man har f.eks. mye piratkopier, som man vil ha tilbake, og man sender inn til å få dataene tilbake, kan man komme i trøbbel pga. det er piratkopier?

Ikke at jeg har så mye piratkopier, eller ødelagte disker eller penger til å sende inn noen disker til slikt :p

9113661[/snapback]

Er nesten 110 % sikker på at man inngår et fullstendig konfedensielt avtaleforhold med Ibas når man får dem til å berge data, ala det man har med en lege eller advokat. Mao de "kommenterer" ikke akkurat innholdet på disken(e). Tenk bare på bedrifter eller offentlige instutisjoner (sykehus feks) og disker med konfedensielle data. Om man ikke både tegnet en skarp juridisk bindende avtale og i praksis kunne stole på slike bedrifter som Ibas, ville det ikke vært liv laga for dem.

/DFN

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Sorry for at jeg fortsetter med mitt problem i denne tråden, men tror årsak og løsning er veldig likt som det trådstarter opplevde.

Mannen til ei av damene på jobben klarte å overskrive (flytt og yes to all på overwrite bekreftelse). Jeg tar med maskinen hjem til meg for å se om det er mulig å redde noen av bildene i allefall som ble overskrevet. Maskinen er en P4 maskin med MSI 845PE Max2 hovedkort med Promise Fastrack Raid kontroller. Maskinen har 3 fysiske HD'er. En 40GB til OS og 2 stk WD 120GB IDE til Raid 0 (striping).

Da jeg ikke ble fortalt om at det var noen RAID løsning ute å gikk på maskinen så tok jeg enkelt og greit å dro ut diskene og satte dem inn i en eldre P4 maskin jeg har med samme hovedkart (ren tilfeldighet), men jeg satte de til vanlig IDE kontrollerene.

Booter opp XP Pro på min eldre P4 og finner den ene disken som Raw format. Etterpå finner jeg den andre som også Raw format. Dette gir meg mistanker om Raid etc. Slenger inn den tredje disken og booter på nytt og får da opp standard NTFS og får i allefall reddet noen bilder fra den disken.

Men så kommer problemet:

Setter alle diskene tilbake til orginale PC-en i den rekkefølgen dem stod i. Ergo ikke tuklet med kabler på hovedkortet, men bare dro dem ut fra selve diskene og de var "teipet" sammen så er ikke mulig å plugge noen feil etterpå.

Booter opp og går forbi vanlig POST og så starter Fasttrack å scanne Raid oppsettet og feiler. Inne i Fastbuild oppsettet så står nå den ene disken som offline/disconnected. Den andre finner den uten problem. Men han fysisk ser disken. Prøver å boote videre inn i XP ved å bare trykke ESC for continue, men da rebooter maskinen bare og vips så feiler RAID IDE scan og stopper igjen. Kommer heller ikke inn i BIOS på HK'et når det er satt opp slikt. Men om jeg kobler vekk RAID diskene og deretter booter så kommer jeg inn i BIOS og XP booter som normalt.

Derfor er min største utfordring at jeg ikke får kjørt RAID reconstructor som ble tipset om over da diskene ikke er koblet til når jeg booter. Har ikke prøvd å hot-koble diskene til etter XP er oppe og deretter kjøre kill på explorer.exe prosessen og resterte den igjen. Kan være en mulighet, såfremt ikke det blir noe hardware feil ved å hot-koble dem.

Håper seff på å slippe å sende de diskene til IBAS eller lignende firma da, for det koster ørtenfjørten skjorter og sko for privatpersoner.

Håper på om at jeg kommer inn i XP og at Raid reconstructor klarer å lage Image av de to Raid 0 diskene over til en 3de 500GB disk som jeg kan sette inn og deretter kjøre de sammen og få ut data'ene. Deretter kan man jo formatere og kjøre de to 120GB som vanlig IDE disker da de ikke trenger den ekstra ytelsen som RAID0 gir.

Håper noen har tatt seg tid til å lese og har noen råd å komme meg. :)

Takker ekstremt på forhånd!

Lenke til kommentar
Sorry for at jeg fortsetter med mitt problem i denne tråden, men tror årsak og løsning er veldig likt som det trådstarter opplevde.

*snip*

Problem = Løst.

Takket være Petrula sitt innlegg i denne tråden på annet forum. Leste flere som bekreftet at de hadde hatt suksess med prosedyren og jeg tok da en råsjans og jaggu kom ikke opp alle filene igjen. Heldigvis ikke mer enn 18GB med data så det er nok sikkerhetskopiert til en USB disk.

Thank you very much for the valuable feedback.

I read your reference.

My RAID 0 array went offline. How can I recover my data?

It said the following:

My RAID 0 array went offline. How can I recover my data?

If one of the RAID 0 hard drives has failed, it is not possible to recover your data. If all of the members of the array are still functioning, it may be possible to recover your data. In the FastBuild BIOS utility, delete the array and re-create it [ IMPORTANT: Make sure that when you recreate the array you use exactly the same array settings (RAID level, drive assignments, and stripe size) of the original array ]. Going offline may indicate trouble with a hard drive, so it is recommended to perform a data backup and then perform a disk diagnostic on the hard drives.

I did the following with success:

CTRL-F into the Promise bios.

I go into View Drive Assignments.

It says one drive of the array is good while the other is bad.

I go into Define Array because it will have detailed information about the array.

I selected my array which is array 2.

It shows that one drive is good while the other is bad.

It shows the stripe size which I write down in my spiral notebook.

I go into Delete Array.

I delete the array.

It will ask if you want to delete the data.

Obviously, you do not want to delete the data so

pick the option which will delete the array but leave the data.

Sorry, I forgot to write down the exact wording of what it said.

I go into Define array.

I select array 2 because that was what the original was.

I make sure the stripe size is the same as I found above.

I make sure it is creating a stripe array.

It shows my two Western Digital 120 GB drives which I set to Y to include in the array.

CTRL-Y to create the array.

It will ask the following:

Do you want to do quick initialize or create only? (Yes/No)

Y- Create and Quck Initialize

N - Create only

You want to "N- Create only" since initializing would destroy your data.

After the array is created, exit out of the Promise bios.

During the XP boot, XP recognized the array and the original disk volume label. This was a very good sign. XP then said it wanted to check the file system on the disk which I let it do. XP completed a 3 stage process. In stage 3, it fixed a bad cluster. XP then sat for a long time appearing to be doing nothing even though it said it had completed the 3 stage process. Finally, XP booted into the XP logo.

Windows Explorer showed the RAID drive with all the original data - Success.

Even though I had backups, this saved me a lot of work restoring various backups.

I now need to implement your tips.

Why do EIDE Drives disappear from the IDE RAID array or system after a short period of error-free operation?

IAAR: Why do I get 'Disk Read Error Occurred' error message after setting up RAID 0/1?

Thanks again for your help.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...