Gå til innhold

Q6600 vs E6600 @ overklokking

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg lurer på om det er noen som har erfaring med og klokke Q6600 eller quad core cpuer generelt? Hva klokker best osv. Er det noe forskjell fra Q6600 og E6600 når det gjelder overklokking?

Så lurte jeg på om det er best og ha rask ram (høy hz) når man skal overklokke eller bare kjøpe litt tregere ram?

Grunnen til at jeg spør er fordi med rask ram så har man litt mer albuerom med klokking (tror jeg da). Så man kan stramme CAS instillingene litt opp.

Kan hende jeg bare prater vissvass her, men er derfor jeg spør.

- punk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

4 kjerner utvikler mer varme enn 2, så varme kan stoppe klokken din en del tidligere enn på dual core (vannkjøling er nok en grei når du overklokker Quad, skal nok mekke meg vannkjøling selv før E6600 min går av med pensjon). Ellers skal de i prinsippet klokke likt (selv om dette er sterkt avhengig av batch) grunnet lik arkitektur. Når det gjelder RAM vil du ha RAM som skal tåle høy FSB. Om de er høyt rata fra fabrikken eller bare klokker dritbra er irrelevant.

Lenke til kommentar

Som sakt varmen er et problem.

jeg har kjørt 3,2ghz i 7 månder på qx6700.

Dette er opp mot max med god lufkjøling.

Må ha bra cpukjøler+bra kjøling kabinett.

Høyere må vann til.

Fbs+quad er ikke alltid venner,husk finn et hovedkort

som har fixet dette eks:evga 680i rev a1 kort(kan nå 450fbs)

Sjekk dette før du kjøper hovedkort

Minne tips velg d9gmh klokker utrolig bra

billig og superstabil.

Crusial er bra.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar
Kan du/dere linke til minne som er bra til overklokking?

Er så mange typer minne nå at man blir svimmel av det. :)

- punk.

Se på minnet som SNIPP har i profilen. Er lat :p.

9019211[/snapback]

Er PC-6400 den beste løsningen for overklokking? Hva med PC-8500 eller PC-9600?

- punk.

Lenke til kommentar

Kabinett: Antec P182

PSU: NorthQ NQ-4775-1000 Giant Reactor 1000W

Hovedkort: EVGA nForce 680i SLI, nForce-680i SLI, Socket-775, 2xGbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16

Minne: Crucial DDR2 BallistiX PC6400 2048MB CL4 ,Kit w/two BallistiX 1024MB's, E.P.P

Lydkort: Creative XtremeGamer Fatal1ty Pro Series

CPU: Intel Core 2 Quad Q6600

Systemdisk/spill: Western Digital Raptor X (Har en ubrukt liggende, så jeg skal bare bruke den)

Lagringsdisk: Seagate Barracuda 7200.10 500 GB SATA

Grafikkort: XFX GeForce 8800 Ultra XXX (Enten dette eller 2x 8800gtx)

Monitor: Samsung SyncMaster 245B

Er usikker på om jeg skal kjøpe et P35 kort eller bare gå for det jeg har valgt i listen her.

Vil helst ha en liten disk til system og spill, derfor raptor disken. Den yter omtrent like bra som 2 andre disker i raid 0.

Har postet denne listen i "Hjelp til kjøp og salg av PC" forumet også. Ser den greit ut til overklokking? Må selfølgelig kjøpe annen cpu kjøler og div. vifter.

Jeg bruker vanligvis og oppgradere etter ca. 12 måneder. Vil gjerne ha et hovedkort som jeg kan fortsette og bruke når jeg oppgradere f.eks skjermkort/cpu og muligens minne hvis det er nødvendig.

Derfor er jeg litt usikker på om 680i kortet vil holde så lenge i med at det snart er 8 måneder gammelt.

- punk.

Endret av punk20
Lenke til kommentar

Jo raskere ram jo bedre, men jeg kan love deg at uten noen form for ekstrem kjøling så vil du nok ikke klare 400fsb. På luft er du heldig om du kommer over 3.2ghz, da med god luftkjøling. På vann kan du være heldig og komme opp i 3,6ghz... da begynner det virkelig å bli varmt! Alt over det må det sannsynligvis mer ekstreme løsninger til.

Vinci

Lenke til kommentar

Ser bra ut dette.

Husk og få rev a1 kort.

Raptor er også mitt klare valg som systemdisk.

Minnet veldig bra.

Gjør lett 1066mzh [email protected](husk 680i trenger ikke høy volt til minnet)

Har kjøret opp i 1200mzh i en 4gb setup med disse brikkene.

Sli kan skape trøbbel varme og trekker utrolig mye strøm.

Så ultra hadde vært mitt valg.

Sli ultra om et år tid kan være en plan.

Dette vil nok holde minst over et år.

Lengere også vil nå jeg tro.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Høres ut som jeg har satt opp et greit system da. Må bare få bestilt en annen cpu kjøler og ekstra vifter ved siden av. Får jeg klokket den til 3.2ghz så er jeg godfornøyd.

Har dere forslag til gode og stillegående vifter og cpu kjøleribbe+vifte?

Den der 1200watts PSU'n du foreslår er vel litt overkill, tror du ikke? :)

Snart får man vel kjøpt egne mini atomkraftverk til å drive pc.

- punk.

Endret av punk20
Lenke til kommentar

Er jeg bare ufattelig trøtt eller er det andre som ikke skjønner helt hva lordsmygen skriver? :hmm:

Edit: Har lest over 5 ganger nå, så ser heller ut som det er en annen som er trøtt :p

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Er jeg bare ufattelig trøtt eller er det andre som ikke skjønner helt hva lordsmygen skriver? :hmm:

Edit: Har lest over 5 ganger nå, så ser heller ut som det er en annen som er trøtt :p

Det er nok bare Smygen som slurvet litt :p.

Jeg tror han mener at det er mye større sjanse for å få en quadcore som ikke klokker bra enn en dualcore. Hvis bare en av de fire kjernene er dårlige vil alle bli begrenset av den.

EDIT:

Han sa og at en 4-kjerneprosessor er mye varmere (no shit? :p).

Endret av xNINJA
Lenke til kommentar

Han er enten trøtt eller alkoholpåvirket, men budskapet kommer fram likevel:

En quad er mye varmere enn en vanlig E6600, og de er stor forskjell på dem, og siden det er 2 ekstra kjerner, så må man ha dobbelt så mye flaks for å få en kjempebra Q6600 til klokking, enn man må ha for å få en kjempebra E6600 til klokking.. :)

skjønnte du det nå? :p

Lenke til kommentar

Nå ble jeg usikker her. Tror jeg heller ville hatt en dual core som har sjansen for å klokke bedre enn en quad core som ikke klarer det. Kanskje man ender opp med en E6750 istede.

Uansett, vifter og cpukjøler forslag?

- punk.

Lenke til kommentar

De viftene der så fancy ut. Det følger allerede med 3 120mm vifter i kabinettet. Tror du det blir nødvendig og bytte de ut med slike vifter du forslår her eller bare bestille 2 ekstra for maks luftgjennomstrømming i kabinettet?

Leste på den testen av cpu-kjølern hos Anandtech. Det sto at 775 adaptern som fulgte med har problemer med og passe. Vet du om det er blitt fikset siden de gjorde den testen?

- punk.

Endret av punk20
Lenke til kommentar
Han er enten trøtt eller alkoholpåvirket, men budskapet kommer fram likevel:

En quad er mye varmere enn en vanlig E6600, og de er stor forskjell på dem, og siden det er 2 ekstra kjerner, så må man ha dobbelt så mye flaks for å få en kjempebra Q6600 til klokking, enn man må ha for å få en kjempebra E6600 til klokking.. :)

skjønnte du det nå? :p

9020847[/snapback]

Ahh!! Var det det at du må ha dobbelt så mye flaks ja. Det gir mening! :)

Punk20: Prøv med de 3 viftene du får med, og se om det går (lydmessig/effektmessig).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...