robiwan Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 Bilen min Renault 19 har et problem med at den ikke vil starte til tider. Det vil si at den starter kanskje 7 av 10 ganger. Men 3 av 10 vil den ikke start. Det er gjerne når den har stått lenge den ikke vil starte. Det som skjer når den ikke vil starte er at alt er svart, altså får ikke strøm for batteriet. Men hvis jeg kobler ut batterie i et par min for så koble det til igjen så starter den uten problem. Jeg lurer på hva som kan være problemet, og hvordan jeg skal fikse det Lenke til kommentar
Trosterud Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 Ikke no lys i taket eller dashbordet da? Defekt batteri (internt brudd med vakkel) eller oksyd på polene. Kjøp en prøvelampe. Er det virkelig nødvendig å vente 2 minutter? Jeg ville trodd at bevegelsen av polen/polskoen var nok. Lenke til kommentar
robiwan Skrevet 24. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2007 Oj, så ikke at du hadde svart før nå. Er litt usikker på om jeg må vente 2 minutter. Tviler på at det er defekt batteri siden det er helt nytt, hva mener du med oksyd på spolene, rust? Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Prøv å rengjøre polene, og se om det hjelper. Finner vel ut om det er batteriet som fusker hvis du prøver å "jumpstart" (norsk ord 0o) den. Lenke til kommentar
Trosterud Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Da er det nok ikke batteriet nei.. Jern ruster og gir rød oksyd. Bly oksyderer og gir hvit (eller svart) oksyd alt etter forholdene. Kobber irrer og gir grønn (blå) oksyd. Batteriet har poler som skal være metallblanke eller grå. Bilens ledninger har polsko som også skal være blanke eller grå INNI, dvs. på kontaktflaten mot batteriets poler.. Er de ikke det så må du pusse dem med kniv/ sandpapir, eller en rengjører spesielt laget for batteripoler/ polsko. Kjøp en prøvelampe også mens du er i farta, det er veldig kjekt å ha. Lenke til kommentar
robiwan Skrevet 25. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2007 Prøvelampe? Hva er det og hvordan fungerer den? Ellers tusen takk for bra svar, syntes dette hørtes logisk ut! Lenke til kommentar
Trosterud Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Ojoj.. Det er enkelt og greit bare en pennlignende sak med en spiss i ene enden, en lampe inni, og en ledning med en (krokodille)klemme i andre enden. Man setter klemmen på jord et sted og prøver med spissen der det burde være strøm. Lyser den så er der strøm, hvis ikke så leter man videre mot kilden til man finner strøm. Du finner slike både på bensinstasjoner, Biltema, og Clas Ohlson, og de koster en slikk og ingenting. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Hos Biltema får du kjøpt en type til kr 19,90 og en annen til kr 22,50 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 Finner vel ut om det er batteriet som fusker hvis du prøver å "jumpstart" (norsk ord 0o) den. 9136779[/snapback] Bruke startkabler, er det norske uttrykket.. Eller kanskje det er på tide å finne opp et nytt norsk verb; "å startkable" ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå