Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilen får ikke strøm fra batteri i 3 av 10 ganger

Anbefalte innlegg

Bilen min Renault 19 har et problem med at den ikke vil starte til tider. Det vil si at den starter kanskje 7 av 10 ganger. Men 3 av 10 vil den ikke start. Det er gjerne når den har stått lenge den ikke vil starte.

Det som skjer når den ikke vil starte er at alt er svart, altså får ikke strøm for batteriet. Men hvis jeg kobler ut batterie i et par min for så koble det til igjen så starter den uten problem.

Jeg lurer på hva som kan være problemet, og hvordan jeg skal fikse det

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Da er det nok ikke batteriet nei..

Jern ruster og gir rød oksyd. Bly oksyderer og gir hvit (eller svart) oksyd alt etter forholdene. Kobber irrer og gir grønn (blå) oksyd.

Batteriet har poler som skal være metallblanke eller grå. Bilens ledninger har polsko som også skal være blanke eller grå INNI, dvs. på kontaktflaten mot batteriets poler.. Er de ikke det så må du pusse dem med kniv/ sandpapir, eller en rengjører spesielt laget for batteripoler/ polsko. Kjøp en prøvelampe også mens du er i farta, det er veldig kjekt å ha.

Lenke til kommentar

Ojoj..

Det er enkelt og greit bare en pennlignende sak med en spiss i ene enden, en lampe inni, og en ledning med en (krokodille)klemme i andre enden.

Man setter klemmen på jord et sted og prøver med spissen der det burde være strøm. Lyser den så er der strøm, hvis ikke så leter man videre mot kilden til man finner strøm.

Du finner slike både på bensinstasjoner, Biltema, og Clas Ohlson, og de koster en slikk og ingenting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...