Mørbradbiff Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 (endret) Hei jeg skal kjøpe et cannon eos 400d. Først blir jeg bare og kjøpe med "standardlinsa"... Men jeg ser at eos400d selges med både optikkene; ef-s18-55mm, og opptikken sigma 18-50mm... Hvilked av disse opptikkene vil dere mene er best? EF-S 18-55mm Sigma 18-50mm Endret 6. juli 2007 av Navitas87 Lenke til kommentar
Amund_Blix Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 Det blir litt som å velge mellom pest eller kolera , men i følge Photozone er Sigmaen hakket bedre, les testen her Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 I følge Colorfoto er den mye bedre, underbygget av MTF-målinger. Det er også min personlige erfaring, for mitt eksemplar er i alle fall skikkelig skarpt. Det har også bedre kontrast, men fargene er omtrent like slappe. Selv om jeg har brukt fastoptikk i hele mitt liv, så fungerer Sigmazoomen fremdeles som daglig optikk for meg, to år etter innkjøp. Når jeg får råd til noe bedre, så kjøper jeg det momentant. Jeg kommer likevel ikke til å føle at alle bildene jeg tok med Sigmaen var bortkastede, slik jeg føler med de fleste jeg tok med EF-S 18-55. De ble bare hakket for uskarpe for meg, mens jeg anser Sigma 18-50 for å ha hakket over akseptabel skarphet. Nå gjelder det å få noe som er flere hakk over akseptabelt, noe som er riktig godt. Likevel kunne jeg fortsatt ha levd i mange år til med denne som eneste zoom, selv om det ikke ser så mørkt ut for økonomien min. Mulig fastoptikk er løsningen for meg igjen, og da beholder jeg Sigma til når jeg en gang i mellom trenger en zoom. Et viktig moment å ta hensyn til er at den koster omtrent det samme som Canons kitzoom (895 kr), men leverer mye mer i esken. Bajonetten er nemlig laget i metall, i motsetning til Canons plastfatning. Viktigst av alt er at det egentlig er minst 200 kr rimeligere, siden Sigma leverer med solblender til alle sine objektiver. Den lille plastkragen skal Canon ha flere hundrer kroner for, jeg har faktisk sett listepris på over 300 for et år tilbake. Du kan naturligvis bestille en uoriginal fra nettet, men hvorfor skulle du det, når du får en gratis på kjøpet fra Sigma? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 Testen Blix linker til bekrefter mine påstander om MTF i høyeste grad. De er til og med bedre enn jeg hadde håpet på. Sitat Photozone: "The lens exhibited a surprisingly good performance regarding resolution. At the wide-angle settings you may prefer to stop down a little to avoid edge softness but from f/5.6 and up the performance is quite impressive for such an affordable lens. At 18mm and 28mm the center can even reach excellent levels at medium aperture settings and the border can follow not all that far behind with good to very good figures. At the 50mm setting the MTF figures are slightly lower but still on a very high level. Quite baffling actually. Below is a simplified summary of the formal findings. The chart shows in line widths per picture height (LW/PH) which can be taken as a quantity for sharpness." Ingen kan vente et perfekt resultat, og KA er en naturlig svakhet i prisklassen. Det er likevel ikke ille når man blender ned litt, og blir bedre i middelverdiene og oppover: "The lens produced a rather extreme degree of chromatic aberrations (color shadows at harsh contrast transitions) at the image borders at 18mm. Stopping down helps to ease to problem a little here. At 28mm and more so at 50mm the problem is pretty well controlled though." At den i tillegg lider av samme fortegning som alle andre kitzoomer trenger jeg ikke sitere, for det sier seg selv. Konklusjonen synes jeg i alle fall er verdt å lese, for alle som har vært skeptiske til denne utrolig rimelige zoomen: "The Sigma AF 18-50mm f/3.5-5.6 DC is not a lens without flaws - specifically quite extreme distortions and very high CAs at 18mm as well as soft borders at wide-open aperture at 18mm and 28mm. Nonetheless you can get lots of bangs for your (few) bucks with this lens. If you limit your aperture settings to f/5.6 and smaller the resolution figures are pretty impressive and quite comparable to much more pricey zooms out there. Sigma was smart enough to avoid more ambitious max. apertures where optical problems are a magnitude more pronounced. Naturally Sigma had to implement some compromises on the mechanical side like a rotating front element and a rotating focus ring in AF mode but other than that the build quality of this little lens is actually quite decent. So if you can live with its shortcomings and you just can't spend more for a faster zoom this Sigma is a viable option and all-in-all a slightly better bet than e.g. the cheapo Canon EF-S 18-55mm f/4.5-5.6 II. " Tyskerene kom frem til et enda bedre resultat for Sigmaen vs Canons EF-S. Der var skillet ganske stort, når poengene for skarphet, forvrengning osv ble slått sammen. Det bør med andre ord ikke være en dum idè å velge bort EF-S 18-55 til fordel for denne. For de som sliter både med sin originale kitzoom, og økonomien samtidig, så e det heller ingen dårlig investering. Man må nemlig gange prisen med omtrent 3 før man finner noe som er klart bedre, sett bort fra hvis man kan leve med bare en brennvidde (28mm), eller et noe kortere zoomområde (Tamron 19-35 til rundt 2000). Jeg kan naturligvis ikke gå god for evt mandagsprodukter, men den risikoen løper man i alle levelige prisklasser for tiden. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 (endret) Nå er det mange som "dumper" 350D utrolig billig. Hva med å kjøpe et (knapt nok) brukt 350D og en mer skikkelig normalzoom, som sigmas 18-50 f/2.8 eller tamron 17-50mm f/2.8? Jeg tror at du ender opp med bedre bilder/muligheter til ca samme pris. Prisnivå for objektivene bør være i underkant av 3000,- brukt. Prisnivå for en brukt 350 er 4000- -k Endret 7. juli 2007 av knutinh Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 Du vil i alle fall få svært gode bilder, bedre enn noen komplette kit i prisklassen. Tamron 17-50 koster ikke så mye mer enn 3000 nytt, dvs ca 3500. Det er derfor ikke avhengig av at du finner noen brukt. Det burde være fullt mulig å finne en 350D til 3500, nå som kitet selges for under 5000 nytt. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 Du vil i alle fall få svært gode bilder, bedre enn noen komplette kit i prisklassen. Tamron 17-50 koster ikke så mye mer enn 3000 nytt, dvs ca 3500. Det er derfor ikke avhengig av at du finner noen brukt. Det burde være fullt mulig å finne en 350D til 3500, nå som kitet selges for under 5000 nytt. 9022214[/snapback] i følge akam.no er nypriser i skrivende stund: 350D KIT 4890,- 400D KIT 6419,-(?? cashbak) 400D HUS 5873- (650,- cashback) Canon KIT-objektiv separat er 895- og Sigmas 18-50 f/3.5-5.6 er også 895,- Tamron 17-50mm f/2.8 koster 3387- ny men er relativt populær på bruktmarkedet. -k Lenke til kommentar
Mørbradbiff Skrevet 7. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2007 Mange gode svar. Følte jeg fikk godt med hjelp. Jeg blir å satse på eos400d. Og invistere i bedre optikk senere. Tror jeg blir å satse på å kjøpre kameraet med sigma opptikken Skal bli godt å få brukt litt av skattepengene Lenke til kommentar
Mørbradbiff Skrevet 14. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2007 (endret) Grrrr, bestilte kameraet på onsdagskvelden på mpx, som en over nattapakke. Fikk hentelappen i dag. men pakken var ikke kommet.... I følge det som står på mpx skal pakken normalt ha blitt sendt dagen etterpå, så lenge bestillingen skal ha kommet før 1400(torsdag), og da skulle den vert fremme på fredag.... Men de sendte den ikke før torsdag. :-( Åsså rotet posten, så jeg fikk ikke pakken i dag. så jeg på vente til mandag! Ahhrg Posten sa at jeg kunne kreve porto tilbake i fra dem. Men det er alikevell VELDIG irriterende. Hadde bestilt det slik at det skulle være sikkert at jeg fikk pakken før helgen, av den grunn at jeg skulle ha den når jeg kom hjem fra ferie. EDIT: Forandra litt Endret 14. juli 2007 av Navitas87 Lenke til kommentar
sigros Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Grrrr, bestilte kameraet på onsdagskvelden på mpx, som en over nattapakke. Fikk hentelappen i dag. men pakken var ikke kommet.... I følge det som står på mpx skal pakken normalt ha blitt sendt dagen etterpå, så lenge bestillingen skal ha kommet før 1400(torsdag), og da skulle den vert fremme på fredag.... Men de sendte den ikke før torsdag. :-( Åsså rotet posten, så jeg fikk ikke pakken i dag. så jeg på vente til mandag! Ahhrg Posten sa at jeg kunne kreve porto tilbake i fra dem. Men det er alikevell VELDIG irriterende. Hadde bestilt det slik at det skulle være sikkert at jeg fikk pakken før helgen, av den grunn at jeg skulle ha den når jeg kom hjem fra ferie. EDIT: Forandra litt 9071554[/snapback] Hvordan er kameraet med Sigma-objektivet? Regner med at du har fått testet det litt. Jeg vurderer også å kjøpe samme kamera og objektiv. Lenke til kommentar
Mørbradbiff Skrevet 22. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2007 Grrrr, bestilte kameraet på onsdagskvelden på mpx, som en over nattapakke. Fikk hentelappen i dag. men pakken var ikke kommet.... I følge det som står på mpx skal pakken normalt ha blitt sendt dagen etterpå, så lenge bestillingen skal ha kommet før 1400(torsdag), og da skulle den vert fremme på fredag.... Men de sendte den ikke før torsdag. :-( Åsså rotet posten, så jeg fikk ikke pakken i dag. så jeg på vente til mandag! Ahhrg Posten sa at jeg kunne kreve porto tilbake i fra dem. Men det er alikevell VELDIG irriterende. Hadde bestilt det slik at det skulle være sikkert at jeg fikk pakken før helgen, av den grunn at jeg skulle ha den når jeg kom hjem fra ferie. EDIT: Forandra litt 9071554[/snapback] Hvordan er kameraet med Sigma-objektivet? Regner med at du har fått testet det litt. Jeg vurderer også å kjøpe samme kamera og objektiv. 9098299[/snapback] Jeg har ikke fått samenlignet objetivet til sigma cannon. Men en kamerat av meg mener at sigma objektivet er bedre i macrofotogafering enn standardlinsa til cannon. Man klarer å få seg nermere objektet. Jeg er overbevist av det sigmalinsa er hakket bedre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå