hYLeAPe Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 Hei Jeg har tenkt og kjøpe meg et stereoanlegg med resiever eller forsterker eller hva det heter. (Har lite peiling på lydanlegg) Kan noen fåreslå et høytalerpar og en resiever som gir god lyd og spiller ganske høyt?? Ca. 4-5000kr Takker for forslag Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Før jeg gir råd vil jeg vite hva slags lyd du vil ha. Er det partyhøyttalere som skal gi litt bass? Hvor skal høyttalerene brukes, hvem skal høre på og hvilke krav stiller du til lydkvaliteten. Nesten alle høyttalere kan spille høyt, men lydkvaliteten blir dårlig, serlig hvis de er av den billige typen. Og for ordens skyld: Reciever = forsterker med innebygget radio Forsterker = bare forsterker, alstå IKKE radio innebygget Forsterkere kan også deles inne i tre: forforsterker, effektforsterker og integrert forsterker. Du trenger ikke vite mer enn at det er en integrert forsterker du skal ha, men de kalles som regel bare forsterkere. Lenke til kommentar
hYLeAPe Skrevet 10. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2007 takk for svar. Jeg skal ha et høytalerpar som gir grei lyd, er ikke ekstremt kresen på lydkvalitet men merker vis det "skurrer". De bør kunne spille høyt og du bør kunne føle bassen i de. Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 Fortsatt litt tynt med informasjon. Skal du kun ha de to høyttalerne? Da holder det med stereo og det passer bedre til musikk,som fører til et annet spørsmål. Skal det brukes mest til film eller musikk? Til 5000 kommer som oftest de samme tipsene,om du vil se en del alternativer kan du se på forsterker og høyttalerguidene som er her inne. Det som oftest nevnes er Dynavoice F6 og Cambridge 640A. Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 (endret) Du virker som en perfekt person for Cerwin Vega. Så Hvis du har 4-5000kr tror jeg at en NAD C320BEE og Cerwin Vega VE-8F kan være noe. Legg litt penger i noen skikkelige kabler, så får du videreført trykket fra forsterkeren til høyttalerene. Cerein Vega er partyhøyttalere deluxe, og markedsfører seg selv som produsent av LOUDspeakers. EDIT: og legger du i 1800kr ekstra kan du kjøpe CV VE-12F i stedenfor, og de skal kunne spille "dobbelt så høyt". De har i alle fall en følsomhet på 3dB mer enn VE-8F (90 mot 93). I tillegg får du en 12" bass i stedenfor en 8" bass. Men om forsterkeren klarer å drive de dyrere høyttalerene på høy belastning over tid aner jeg ikke. Endret 10. juli 2007 av Bluum Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 Men så er fortsatt saken at han ikke har sagt noe om lytterommet. Hvis han skal ha det på et gutterom på 8-10 kvm blir blir CV veldig fort alt for mye. Men hvis forutsetningene er der vil nok CV være et godt valg. Lenke til kommentar
Breiker Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 Støtter dessverre ingen av de forslagene. Du skal ha stereo med høy waf og deilig lyd. Da er valget veldig enkelt: Dali Concept 2 CAMBRIDGE 640A v.2 Integrert forsterker Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 Hvor ber han om at det skal se bedre ut enn et gjennomsnittlig anlegg? Han vil det skal spille høyt og han vil "føle bassen". En stativhøyttaler uten sub ved siden da blir bare ikke riktig. Lenke til kommentar
Breiker Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 en sub i et stereoanlegg er jo håpløst mener da i hvertfall jeg. Det anlegget er bra nok det. Men han må jo komme med størrelsen på rommet først Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 En sub kan passe helt fint inn i et stereoanlegg om høyttalerne låter fint men ikke går like dypt som man ønsker. Og det er jo et veldig viktig punkt for trådstarter. Men ja,romstørrelse hadde vært veldig bra å vite. Lenke til kommentar
hYLeAPe Skrevet 11. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2007 ok...ble plutselig litt liv i tråden nå ja Rommet er ca 16kvm men det er nesten delt opp av en lettvegg midt i rommet. som lager en krok inn til skrivebordet. ca 2m bredt. skal bruke høytalerne på pcen. Det var jo mange gode eksempler her da, så litt på de CV høytalerne på Hifiklubben her om dagen...så jo ganske digge ut de da....men kansje litt lite rom enda?? Lenke til kommentar
Breiker Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 Da er det ihvertfall IKKE vits i no CV høyttalere. Bedre å ta det forslaget jeg kom med da. Da får du gode høyttalere som klarer å fylle rommet samt en god forsterker Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 (endret) Vel, 16 m2 er litt lite rom for CV, men Dali Concept 2 vil ikke sparke fra i nærheten av like bra. Så jeg synes at det er greit med de rimeligste CV høyttalerene, altså VE-8F, og en grei forsterker. Har selv B&W 602 S3 med 7" mellomtone, og selv om høyttalerene spiller så det rister på 30Hz testtoner, så skal du spille veldig høyt før det trøkker i kassa. Desuten spiller diskanten så høyt da, at det blir vondt for ørene. Sitter i et 2,5m bredt rom, med en høyttalere i hvert hjørne, og rommet blir bredere lengre bak. Totalt er rommet rundt 30m2 tenker jeg, sikkert litt mer. Nei, skal du ha så små høyttalere og du vil ha trøkk, så må du ha en sub i tillegg. Og det billigste jeg kan klare å få til på hi-fi klubben (som har noenlunde sammenheng) koster omtrent 5000kr. Bestående av: Cambridge Azur A340 SE Argon 6170W og en av disse to: Argon 6120 Cerwin Vega VE-5M Det hadde nok vært bedre med gulvstående høyttalere, men da må du legge i en snau tusenlapp til. Da er du oppe på Argon 6140 og Cerwin Vega VE-8F Men jeg vil si at begge de er for mye til 16m2. Men husk at dette anlegget kommer du til å ha lenge, så se ikke bort fra at det følger med på hybel eller større rom seinere. Dessuten er det bare å holde seg på litt lavere volum; man MÅ jo ikke spille alt høyttalerene klarer. EDIT: fiksa en link. Men husk at det kommer mellom 500 og 1000kr i kabler og plugger, hvis du skal ha noe som står i stil med høyttalerne; avhengig av hvor lange kabler osv. Endret 11. juli 2007 av Bluum Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå