Gå til innhold

Grafikkortet mitt blir for varmt, tror jeg.

Anbefalte innlegg

Jeg har en stund hatt problemer med pc'en min under spilling. Spill som jeg tidligere kunne kjøre smertefritt går nå ganske dårlig. Problemet er ikke at det frameraten er dårlig, men at jeg får masse rare farger og streker som går over skjermen. Jeg har snakket med en del folk om det, og alle har fortalt meg problemet ligger i at grafikkortet blir for varmt. Så, da tenkt jeg at jeg burde kjøpe meg en ny vifte. Er jeg nøtt til å kjøpe meg et nytt skjermkort eller vil det å kjøpe en ny kjøler til det løse problemet? Det er ikke så vikitg at kjøleren er stille, siden jeg har så mye annet som bråker på rommet mitt, men det er jo selvfølgelig et pluss.

Systemet mitt hvis noen skulle lure.

Inten Core 2 Duo e6300

2Gb ram

XFX Geforce 7900gt

500Gb hdd

430W strømforsyning

Hovedkortet er jeg ikke sikker på hva heter, men det er i alle fall Asus, og modellen er p5w eller noe, men ta det med en klype salt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Før du kjøper noe nytt, må du sjekke at det ikke er noe som blokkerer/hindrer viftene i å blåse luft inn/ut av PCen din. Kanskje det er ei vifte som ikke går rundt, og gjør til at luftgjennomstømmingen i PCen din ikke er som den skal?

Sjekk dette.

Hvis du ikke finner noe som hindrer viftene dine, eller noe annet, kan du kjøpe en ny vifte til skjermkortet ditt. Min anbefaling her blir:

Zalman VF900-Cu.

De fleste som har denne viften er fornøyde og er enkel å montere (så lenge du leser bruksanvisningen nøye). Hadde selv denne viften på en eldre PC, og det funket som bare f!

Hvis du vil prøve med den viften du allerede har (ville jeg ha gjort), så kan du kjøpe ny kjølepasta og skifte lag på selve GPU'en din. Dette vil sannsynligvis føre til mye bedre kontakt med kjøleren og du får en lavere temperatur.

Hilsen Erik :)

EDIT: Det kan også være at skjermkortet ditt får for lite strøm, men det er vel litt tvilsomt. Test med et annet skjermkort om du har muligheten til det, og sjekk hva som skjer!

Endret av HardwareGuru
Lenke til kommentar

Da kjøper jeg den viften, og ser om det går bedre da, va jo ikke så spessielt dyrt heller. Kjølepasta, følger det med vifta eller må jeg kjøpe det sperat, har forstått det som det er helt nødvinedig, og jeg har ikke noe liggende...

Lenke til kommentar

Min lillebror hadde akkurat samme skjermkort (7900GT fra XFX) og opplevde streker og sånt etter kort tids spilling (når kortet nådde load-temp"). Dette er dessverre et kjent problem med XFX 7900GT-kortene, og hvis du googler litt rundt finner du flere i samme situasjon. Vi tok kontakt med norek (kjøpte kortet hos flexi-data, som nå er nedlagt), beskrev situasjonen, og fikk erstatningskort (XFX 8800GTS 320).

Mener problemer var at minnebrikkene ble overhopphetet og forårsaket grafiske feil. Hvis den nye viften din ikke har ribber som dekker minnebrikkene, så tror ikke jeg det vil bedre problemet noe særlig...

Ville googlet litt og skaffet mer info, og kontaktet leverandør for erstatning.

Edit: Google "xfx 7900gt artifacts" og du vil se du ikke er alene :roll:

Endret av brsseb
Lenke til kommentar

Hvis jeg hadde fått et nytt og bedre kort gratis hadde jo det vært supert. Men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem, det er nesten et år siden jeg kjøpte maskina, og jeg har ikke peiling på hvor jeg kjøpte kortet.

Er det i så fall Nvidia jeg må kontakte, eller den butikken jeg kjøpte kortet av?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...