Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sparken etter 1 dag på jobben

akamond

Anbefalte innlegg

• 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

ehm..

Er det da ikke slik at man ikke har krav på lønn så lenge man ikke er ansatt? Mener i hvertfall å huske det, ut ifra eksamensoppgaven jeg hadde nå i våres. Så lenge du er ansatt og står til arbeidsgivers disposisjon, så har du krav på lønn.

Lenke til kommentar
Er det ikke slik at alle betalte jobber krever kontrakt eller skriftlig avtale i henhold til skatt?

Nei.. Jobben jeg er i nå, helt vanlig arbeid, ikke provisjon eller vikar eller noe slikt, har jeg aldri hatt kontrakt på. Og jobben har jeg hatt i 6 år :)

Lenke til kommentar

kan ikke si jeg er overraska over aa hoere dette

disse selskapene er saa useriose som det gaar ann a bli, et selskap i Notodden ansatte bare studenter til minimumslonn

var paa intervju til et selskap i Skien, fikk ikke jobben og er SJELEGLAD for det naa i ettertid

er selvfolgelig kjipt for traadstarter, men bor vaere glad du slipper aa jobbe for et saa useriost selskap

og for all del ikke gi opp hapet, er godt mulig det er noen firmaer som fortsatt trenger sommerhjelper

Lenke til kommentar

Det er selvsagt mulig, men jeg tror ikke det. Vi er et lite firma hvor alle kjenner alle, og det har egentlig aldri vært noe mas eller behov for kontrakter i de 20 årene vi har holdt på.

Nyansatte som ingen kjenner/kan gå god for dog, har gjerne fått kontrakt..

Lenke til kommentar

Det må du gjerne kalle det..

Men når det er stort sett familie og gamle kjente, og hverken arbeidstaker eller -giver føler noe behov for å ha avtalene skriftlig, tar ingen det særlig tungt.

Når jeg tenker meg om lurer jeg på om vi for ordens skyld signerte et minimum av en kontrakt en dag, type "xxx er ansatt i xxx fra og med xx. Gjensidig oppsigelsestid 3mnd".

Lenke til kommentar
Hoho. Jeg havnet også på det kjøret for endel år siden. Jobbet i 2 uker, og gjorde en elendig jobb. Tilslutt orket jeg ikke mer. Sa at om jeg fikk gå der og da, så trengte jeg ikke lønn for de 2 ukene. Det var selvsagt helt greit for både dem og meg.

Selv holdt jeg vel ut i to dager som telefonselger, eller møtebooker som de så fint kaller det. Dette var i et finansrådgivningsfirma.

Da jeg så møtebooker i annonsen trodde jeg at det gikk ut på å faktisk ordne møter med eksisterende kunder. Naiv som jeg var. Tenkte også at det sikkert var mor bedriftsmarkedet siden det var finansrådgivning.

Men det jeg skulle gjøre var å ringe til vanlige folk å spørre om de trengte hjelp med økonomien sin. Blandt annet hadde jeg en lite hyggelig samtale med Morten Sandøy i TV2. Noe jeg på ingen måte klandrer han for, hadde blitt forbannet selv for å være ærlig.

De dreit og i om folk hadde reservert seg mot telefonsalg. De drev jo ikke med salg, men møtebooking.

Ringte til sjefen etter to dager og løy om at jeg hadde fått meg en ny jobb so passet meg bedre. Lønna var kun for hvert salg. Klarte å selge et par møter, men ville helst slippe å snakke med de folka igjen, så de pengene så jeg aldri noe til.

Blei faktisk nesten fysisk dårlig av å tenke på at jeg skulle på den jobben.

Lenke til kommentar

Hei.

Da jeg studerte så jeg selv en annonse for et firma som driver brukerundersøkelser per telefon. Man ringte rundt og stilte diverese spørsmål for firmaers produkter og whatnot. Her skrev jeg kontrakt samme dag som opplæringen begynte. Jeg fikk opplæring i 8 timer og så starter jeg jobben dagen etter. Det tok meg to dager før jeg fant ut at dette var det kjedeligste jeg hadde hittil gjort i mitt liv, så jeg valgte å slutte. Dette var etter 3 dager.

Jeg regna med at lønn for disse dagene kom etterhvert som de hadde ordnet papirene. Tida gikk og jeg hørte ingenting. Så ringte jeg og de sa: "det tar tid". Så gikk det vel 1-2 måneder og jeg ringte igjen. Da påsto de at jeg ikke hadde krav på noe lønn, siden jeg slutta like fort som jeg begynte. Da våknet tigeren i meg og sa tvert at det hadde jeg krav på, ut ifra kontrakten. Da ble de bare ignorante og prøvde ro det vekk og sa masse uprofesjonelle ting.

Siden jeg har både familie og kontakter innenfor store deler av næringslivet, så kontaktet jeg advokaten til familiefirmaet. Det endte med at jeg fikk en konvolutt med de pengene jeg hadde krav på, altså kontant hjem på døra uten noe fjas eller mas dagen etter. Oh happy sunshine story!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...