akamond Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 (endret) Jeg spurte etter jobb som telefonselger og fikk jobb på dagen. Men først måtte jeg i mellom hele 10 timers kurs uten betaling. (Kurset gikk ut på å ringe å sammle inn penger). Så jeg jobbet egentlig 10 timer gratis for selskapet. Så nå når jeg startet på jobben. Første dagen jobbet jeg 4 timer og solgte litt dårlig. Solgte litt under gjennomsnittet. Neste dag jobbet jeg i 3 timer og solgte på gjennomsnittet. Men etter at jeg var ferdig for dagen, hadde jeg et møte med sjefen. Han sa at jeg fikk en ny sjanse og klarte jeg ikke å selge mer da, så fikk jeg ikke jobbe mer. Siden jeg er frilanser så har jeg ikke noe oppsigelse tid, så det synes jeg er helt greit. Men det som er kjedelig er at jeg har jobbet 10 timer gratis for selskapet. Disse 10 timene kalte de kurs fordi de skulle sjekke hvem som holdt ut. Har jeg noen rettigheter, eller hva ville dere gjort? Endret 6. juli 2007 av akamond Lenke til kommentar
BrokenTomato Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 Har du skrevet noen form for kontrakt? Uten det så har du igrunn ingen rettigheter, hverken fra eller til er jeg redd. Lenke til kommentar
akamond Skrevet 6. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2007 Jeg har ikke skrevet kontrakt. Lenke til kommentar
magicgunnar Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 Jeg har ikke skrevet kontrakt. 9019731[/snapback] Du har endel rettigheter uansett, men hvilke er jeg usikker på. Jeg vet dessverre ikke helt hvem du bør kontakte for å få svar på disse spørsmålene, kanskje LO, eller arbeidstilsynet? Du kan jo sjekke ut nettsidene deres, eller sende dem noen mailer og forhøre deg? Lenke til kommentar
Wubbable Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 Dette er en metode mange telefonselger-selskaper bruker, har hørt om det før Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 Du har krav på lønn under opplæring. Kurset var opplæring og skal være lønnet. Lenke til kommentar
BrokenTomato Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 Ikke hvis dette var muntlig avtalt, og han faktisk ikke har noe bevis på at han har vært der på kurs? Lenke til kommentar
pwned Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 Uten kontrakt har han da ikke noe bevis for at han har jobbet der en gang...! Er det ikke slik at alle betalte jobber krever kontrakt eller skriftlig avtale i henhold til skatt? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 (endret) Det blir tullete å trekke inn bevisproblematikken her. Enten har han jobbet der, eller ikke. Å "bevise" dette har ikke noe med selve problemstillingen å gjøre. Jeg synes det er litt snodig at man først aksepterer å jobbe/få opplæring i 10 dager uten lønn, og så kommer og klager etterpå? Men uansett, i følge LO's sommerpatrulje skal man ha lønn under opplæring: Lønn under opplæringSom arbeidstaker har man krav på lønn under opplæring. Få ungdom er klar over dette, og mange arbeidsgivere vet å utnytte dette. - Du skal også ha lønn under opplæring. Mange arbeidsgivere gir ikke ungdom som er under opplæring lønn. Dette er feil. Arbeidsgiver har plikt til å lære opp alle sine ansatte slik at de skal kunne gjøre den jobben de er satt til best mulig, og skal betale lønn til den som er under opplæring, sier Robert Hansen. Edit: Om dette gjelder "frilansere" også, vet jeg ikke. Er det snakk om et arbeidstakerforhold her, eller ikke? Endret 7. juli 2007 av klilleng Lenke til kommentar
akamond Skrevet 8. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2007 Noen som har noe konkret jeg kan banke på bordet til arbeidsgiver. Det som er synd er at jeg ikke har skrevet noe kontrakt eller noe. Har ikke arbeidskontrakt. Men synes dette er virkelig urettferdig. Hele sommerferien min blir nå ødelagt, og jeg er helt blakk. Jeg var sikker på at jeg skulle jobbe hele ferien, men slik ble det ikke. Så nå får jeg bare betalt for 7 timer. Lurte på også om jeg kunne dra på ligningskontoret og få frikort og skattekort på dagen. Lenke til kommentar
Lord_Linus Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Høres ut som et lite seriøst firma. Man kan ikke vente at alle skal prestere fra dag en. Du skal heller være glad for at du slipper å jobbe der. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Helt standardopplegg for telefonselskaper det der..bortsett fra det med ikke kontrakt. 15 første dagene o.l. er uten minstelønn, kun provisjonsbasert osv. Første 2 dagene er "kurs". Noen jeg kjenner opplevde dette, da var det en som varslet om det og sa ifra at kontrakten var ulovlig. Etter et par dager fikk ALLE som ble ansatt samtidig der via den kontrakten sparken - og de som ville kunne søke på nytt. osv...og dette var fra en aktør som er regnet som en av de mer seriøse i bransjen. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Hoho. Jeg havnet også på det kjøret for endel år siden. Jobbet i 2 uker, og gjorde en elendig jobb. Tilslutt orket jeg ikke mer. Sa at om jeg fikk gå der og da, så trengte jeg ikke lønn for de 2 ukene. Det var selvsagt helt greit for både dem og meg. Lenke til kommentar
MyBigMouth Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 En muntlig avtale er like gyldig som en skriftlig. Du har også krav på lønning under opplæring. Dette er det bare å banke hardt i bordet med, så skal du nok se at noe skjer. Lenke til kommentar
BrokenTomato Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 Men han ble vel fortalt at han ikke fikk lønn? Så er det nå i ettertid at dette er surt for han? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1374861 Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 De har sine metoder disse selskapene. Denne "kurs" metoden er jo klassisk. Det opereres jo ofte med veldig lav lønn i starten (f.eks. 3mnd) før du begynner på den "skikkelige lønna". Kan også være provisjon på rekrutering så det også er fristende. Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Hvis du ikke kommer noen vei så venter du noen månter førew du riper lakken på bilen tl sjefen, eller finner på en annen hevn. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 Hvis du ikke kommer noen vei så venter du noen månter førew du riper lakken på bilen tl sjefen, eller finner på en annen hevn. Det var ikke dumt. For nå blir ikke trådstarter så mistenkt som tidligere, siden det snart er et år siden. Gamle tråder blir ikke alltid glemt Lenke til kommentar
Lambada Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 Skjønner ikke hvorfor du fikk sparken. Hvis du allerede lå på gjennomsnittet etter andre dag så må vel det være veldig bra? Det er jo umulig at alle ligger over gjennomsnittet Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1374861 Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 Hehe, sweet poeng Lambada. Noen må holde snittet nede Synes virkelig denne Juss-tråden tok en meget relevant vending når vi begynte å vurdere hevnstrategier Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå