Wattengård Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 Skal ha opp en server hjemme som skal være filserver og mythbackend. Derpå har jeg støtt på et par problemer (sånn rent tankemessig, har ikke bygd noe ennå) Kan jeg kjøre Linux i bunnen, med VMWare Server innpå den, og en form for Solaris inni der igjen? For deretter å gi Solaris VM'en direkte tilgang til alle drev (utenom linux' bootdrev). Så lage en ZFS pool med alle drev. Deretter sette opp en iSCSI target på zfs-poolet og eksportere det via det virtuelle nettverket mellom host og VM og mounte det i Linux. For så å lage et XFS/JFS/EXT3/4/2/whatever filsystem på iSCSI blokk-enheten? *trekke pusten* Skjønner hva jeg vil? (Jeg vet dette er HWB-forumet, men det er den eneste virtualiseringskategorien ) -C- Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 (endret) Skal ha opp en server hjemme som skal være filserver og mythbackend. Derpå har jeg støtt på et par problemer (sånn rent tankemessig, har ikke bygd noe ennå) Kan jeg kjøre Linux i bunnen, med VMWare Server innpå den, og en form for Solaris inni der igjen? For deretter å gi Solaris VM'en direkte tilgang til alle drev (utenom linux' bootdrev). Så lage en ZFS pool med alle drev. Deretter sette opp en iSCSI target på zfs-poolet og eksportere det via det virtuelle nettverket mellom host og VM og mounte det i Linux. For så å lage et XFS/JFS/EXT3/4/2/whatever filsystem på iSCSI blokk-enheten? *trekke pusten* Skjønner hva jeg vil? (Jeg vet dette er HWB-forumet, men det er den eneste virtualiseringskategorien ) -C- 9015571[/snapback] Gidder ikke å spørre engang om hvorfor du vil gjøre det sånn! Men det du her spør om skal være mulig ja. Du må/bør bruke RAW DISK "mapping" (husker ikke hva det heter i VMware Server.. Bruker VMware ESX Server selv) for å gi tilgang spesifike disker/partisjoner på host. Du bør (usikker på om du KAN) ikke mounte disse på host (men det trenger du vel ikke heller siden du vil mounte via iscsi FRA iscsi target som er guest .. hehe! JA! det skal være mulig! Det meste går så lenge du ikke trenger direkte tilgang til fysiske lydkort, kontrollere, tv-kort osv inne i guest-VM. Endret 6. juli 2007 av lohelle Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 6. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2007 Saken er at jeg har bare 1 fysisk server, og den skal kjøre BÅDE mythtv (linux) og filserver (som jeg vil gjøre med ZFS). Men vurderer sterkt å se om jeg klarer å skaffe en sliten boks til dedikert filserver -C- Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Jeg syns det hørtes ut som et knotete oppsett. Greit til testbruk, men ikke noe jeg ville kjørt på en "ordentlig" server. Litt av vitsen med å bruke ZFS er vel også borte hvis du skal kjøre et annet filsystem oppå dette igjen? Personlig hadde jeg heller valgt mellom enten bare linux (md raid, lvm(2) evt. evms) eller kjørt Solaris med ZFS. Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 10. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2007 For meg er vitsen med ZFS at jeg kan bruke thin provisioning. Dvs. at jeg kan late som om iSCSI målet jeg eksporterer er 4TB stort mens det egentlig er bare 500GB. Hvis jeg da lager et 4TB stor filsystem der så trenger jeg bare å passe på når bruken nærmer seg 500GB. Når dette skjer så stapper jeg bare en ny disk i ZFS-burken og legger den til i poolen. Vips så har jeg mere plass, og "brukerne" har ikke lagt merke til noe siden "brukersiden" fortsatt viser 4TB plass. -C- Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 (endret) Jeg skjønner, men iSCSI er bare noe du skal bruke internt mellom VM og host? Det jeg mente er at du uansett har planlagt å kjøre et linux-filsystem på toppen, så du får jo de evt, begrensningene som måtte ligge der (avhengig av filsystem såklart). Derfor ser jeg ikke så stor nytte av å ha ZFS i bunn som om du kjørte en ren Solaris-løsning. Evt. kan du jo oppnå det du ønsker (hvis jeg har forstått riktig) uten bruker av virtualisering og ZFS. Greit nok, du kan kanskje ikke "juge" deg til større filsystem enn du har på ordentlig, noe som kan gjøres i VMware med ikke pre-allokerte filer. Men hva er poenget? Du har jo fortsatt bare 500GB. Kan du ikke isteden bare eksportere et volum på 500GB og resize dette senere når du får flere disker? Det kan jo like gjerne gjøres direkte i linux med lvm/evms. Eneste brukerne merker er at volumet har blitt større, men jeg ser ikke helt problemstillingen. Men kanskje jeg har gått glipp av noe Endret 10. juli 2007 av Langbein Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 11. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2007 Det man slipper er knotingen med resizing av fs.Avhengig av hvilket filsystem man har valgt å bruke så kan jo det være et eventyr i seg selv... -C- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå