Gå til innhold

Hvor lang vil min lærlingetid bli? IKT-Driftsfag

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er oppi en kinkig situasjon her.

Utdanning:

3 år medier og kommunikasjon

Privatisteksamen i IKT driftsfag

Jeg har fått tilslag på to lærlingeplasser i IKT driftsfag.

Siden jeg ikke har gått faget ringte jeg midtnorsk opplæring (de som har ansvaret for lærlingekontrakter etc. der jeg bor). De kunne fortelle meg at ordinær læretid elns var 4 år, og at jeg fikk trekket fra 1 år for GK og 3 mnd for allmennfagene jeg hadde på VK1 media.

Da står jeg igjen med 2 år og 9 mnd lærlingetid. Det kan da umulig stemme! Er det ikke sånn at lærlingetia er 1 år og 6 mnd eller 2 år (husker ikke) for de som har gått IKT drifstfag? Og da skal jeg på toppen av det ha 9 mnd ekstra?

Husk at jeg nå har unnagjort det teoretiske, så det er egentlig kun det praktiske som jeg skal ta. 9 mnd er nesten et helt skoleår, og jeg nekter å tro at i 9 mnd bedriver folk som går ikt driftsfag bare praksis, 100% av tia!

Dere skjønner hva jeg mener? La oss si at lærlingetid for en som har gått ikt driftsfag er 2 år. Da må jeg gå lærlingetid, pluss tiden et helt skoleår tilsvarer. Det kan jo ikke stemme?

Ønsker svært gjerne input på dette ASAP, siden tia begynner å renne ut på hva jeg skal si ja og nei til til høsten.

Gjerne oppgi telefonnummer jeg kan ringe, folk jeg kan spørre osv.

Tusen takk for all evt. hjelp!

Mvh Terje

PS!: Hørte av en kamerat her at dersom du har påbygging, noe jeg har så er lærlingetiden for de som har gått IKT driftsfag 1 år og 6 mnd! At jeg da skal gå 2 år og 9 mnd er fremdeles ut av min fatteevne! Til etteretning

Endret av Barry White
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har trist funnet ut at regelverket er sånn at jeg må ta 2 år og 9 mnd. Spørsmålet er nå da om det er verdt det... Hvor mye er en IKT drifstfag fagbrev verd i dag? Og hva med ingeniørutdannelse og sånt?

Må bestemme meg til mandag, så alle reply's mottas med takk

Lenke til kommentar

Det er lov å bruke skjønn i slike situasjoner. Jeg vil tippe medier og kommunikasjon kan godskrive deg vekk fra litt av læretiden. Eksamen godskriver vel 2 år. Ta kontakt med administrasjonen for videregående skolene i ditt fylket. De kan fortelle deg om sin praksis.

Eller er fagbrev godt å ha med seg, men rimelig verdiløst opp mot en ingeniør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...