Gå til innhold

trenger hjelp med dualboot


Anbefalte innlegg

Fikk en vista ultimate slengt etter meg så tenkte å teste det ut, dog hadde jeg håpet å få bruke xp samtidig. Har to harddisker, en IDE og en SATA, kjører nforce2 og xp3200 prosessor, over 3 år gammal maskin men alt fungerer fint utenom at jeg ikke får valg om å starte xp under oppstart..

 

Har 3 partisjoner, SATA disken er i to, hadde xp installert på den minste partisjonen her, C disken min som er IDE disken er der jeg har installert vista, denne er helt tom. Jeg måtte installere en SATA driver for at vista skulle finne denne disken, har dette noe med problemet å gjøre? I bios har jeg jo ikke forandra noen innstillinger og den har alltid boota fra sata disken før... Dette var foresten ikke en oppgradering men en full installasjon av vista, er det noen som kan hjelpe meg å få i gang en dualboot her? Eller er eneste løsningen å bare slette C disken igjen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nå har jeg kommet meg inn i systemkonfigurasjon via kontrollpanel, samma greiene som kommer når man skriver msconfig i kjør i xp. Ser her under boot at kun vista ligger der, hvordan får jeg lagt til xp booten? Går ikke an å editere denne delen, kan jeg gjøre det manuelt via en fil, i såfall hvilken?

Lenke til kommentar
nå har jeg kommet meg inn i systemkonfigurasjon via kontrollpanel, samma greiene som kommer når man skriver msconfig i kjør i xp. Ser her under boot at kun vista ligger der, hvordan får jeg lagt til xp booten? Går ikke an å editere denne delen, kan jeg gjøre det manuelt via en fil, i såfall hvilken?

9015972[/snapback]

 

Google etter VistaBootPro, et freeware program som lar deg editere bootmanager'n til Vista, legge OS til lista osv. Forøvrig er det ikke like enkelt å editere bootmanagern i Vista som i XP.

 

/DFN

Lenke til kommentar

jeg prøvde det programmet du sa, men jeg skjønte det ikke helt... man kan legge til et os, kalle det hva man vil og stille inn på hvilken partisjon det ligger men ikke noe mer.. skulle gjerne skrevet inn mer info får når jeg starter får jeg riktignok opp menyen for å velge os men når jeg velger xp får jeg bare opp at han ikke finner filen, \ntdlr eller noe i den dur.

 

Dessuten får jeg masse rare feilmeldinger under bruk av programmet, prøver å ta backup men får feilmelding hver gang, aner ikke helt hva som skjer

Endret av mwn
Lenke til kommentar
jeg prøvde det programmet du sa, men jeg skjønte det ikke helt... man kan legge til et os, kalle det hva man vil og stille inn på hvilken partisjon det ligger men ikke noe mer.. skulle gjerne skrevet inn mer info får når jeg starter får jeg riktignok opp menyen for å velge os men når jeg velger xp får jeg bare opp at han ikke finner filen, \ntdlr eller noe i den dur.

 

Dessuten får jeg masse rare feilmeldinger under bruk av programmet, prøver å ta backup men får feilmelding hver gang, aner ikke helt hva som skjer

9017159[/snapback]

 

Er mulig du må kopiere bootfilene til XP installen til partisjonen bootmanager'n ligger på. Disse filene ligger normalt sett i rota av XP-partisjonen. Det er, så vidt jeg husker, boot.ini, ntldr, NTDETECT.COM, CONFIG.SYS, IO.SYS og MSDOS.SYS. Årsaken til at'n klager over manglende bootfiler er sannsynligvis at disse filene ikke ligger på partisjonen vista booter fra. Prøv og se om det hjelper.

 

Å redigere selve menyen skal du kunne gjøre fra VistaBootPro, dvs forandre navn og slikt. Du kan imidlertid ikke legge til "switcher" for XP/2k, disse ligger som før så vidt jeg veit i gode gamle boot.ini.

 

 

/DFN

 

Ps. VistaBootPro har en tendens til å komme med errorbeskjeder når du saver en bootmanager du har fikset opp i, spesielt etter en fresh install. Dette forsvinner hos meg etter å ha kjørt programmet noen ganger, aner ikke hvorfor. Endringene du har gjort blir lagret virker det som, men om du starter opp VistaBootPro med engang etterpå vil du ikke "se" endringene som er blitt lagret.

Endret av DFN
Lenke til kommentar

takk for tips, men jeg kommer ingen vei :( Fatter ikke helt hva jeg har gjort galt heller, har jo kjørt dualboot før, men problemet mitt nå er at jeg ikke finner noen av de filene boot.ini , ntdlr osv på E disken der xp ligger. Jeg har skrudd av i mappealternativer at den skal skjule viktige systemfiler også, og skjulte filer. Så jeg skjønner ingen ting, hadde jeg hatt disse så hadde vel saken vært biff

Lenke til kommentar
takk for tips, men jeg kommer ingen vei :( Fatter ikke helt hva jeg har gjort galt heller, har jo kjørt dualboot før, men problemet mitt nå er at jeg ikke finner noen av de filene boot.ini , ntdlr osv på E disken der xp ligger. Jeg har skrudd av i mappealternativer at den skal skjule viktige systemfiler også, og skjulte filer. Så jeg skjønner ingen ting, hadde jeg hatt disse så hadde vel saken vært biff

9019698[/snapback]

 

 

Du kan ordne alt selv, med det du allerede har av verktøy i Vista og XP.

Men det kan være greit å i tillegg forstå hvorfor kan man ordne opp i det, kanskje greit når man må fikse noe som har klart å ordne for seinere.

 

Du må starte fra å registrere i hvilken disk finner du din system partition, og ellers om du har flerre system partitioner.

Fra Diskmanager/Diskbehandling kan du se hvilken disk er system, system og boot

eller om du har noe ala oppstarts partition.

Fra Bios kan du se det fra hvilken disk som er valgt som first boot priority.

 

Nå du har kartlagt det, så vet du hvor skal du finne systemfilene eller hvor du skal kopiere dem hvis du må det.

 

At system filene til XP mangler:

-enten du prøver å finne dem i feil partition

-eller du har fjerne dem, når du installerte Vista.

 

Men de kan kopieres tilbake på riktig plass. Det er bare å få dem ut fra et tilsvarende system eller fra din CDplate.

Boot.ini file kan du lage selv med notisblokk.

 

Når alt dette er på plass, så kan du bruke Bcdedit.exe som du har i Vista\windows\system32 for å configurere til dual boot.

 

Så prøve litt til for å kartlegge alt dette. Du får hjelp help hvis du trenger det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...