Downy Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 Er helt grønn på dette. Hus 1 som vi har en ruter n standerd ligger litt over hus 2 i høyde. Det er ca 10 meter mellom husene. Sån som det er nå får vi kun svært svak signal styrke. Enkelte rom ingen signal i hele tatt. Kan noen hjelpe meg å sette opp et nettverk som kan gi god styrke. Må ta det helt fra basis da jeg har aldri vært borti netverk før. Lenke til kommentar
torean Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 Hei, Du kan enten sette opp en trådløs router til i hus 2 som støtter WDS. Blir begrenset med båndbredde da den da både mottar signal samt gir ut videre. Anbefaler å kjøpe en EthernetConverter (buffalo/linksys) som da mottar signalet fra hus1. Deretter koble til en til router i hus 2 som distribuerer trådløstnettverk. Da har du 2 trådløse routere + 1 eth. converter. Billig grei løsning. Fra Ethernet Converteren i hus 2 setter 2 eth.kabelen inn i en av lanportene på routeren/ evnt. aksesspunkt. pass på at DHCP serveren er skrudd av. Lenke til kommentar
Stinmaker Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 Enkleste er vel å kjøpe to stk linksys WRT54GL og sette det opp som WDS i passende steder hver hus. hver hus vil ha sin egen trådløse ruter/AP som er linket til hverandre. Her er brukerveiledningen fo å sette opp WDS jeg har selv satt opp en slik løsningen mellom to hus med 50m frisikt. Lenke til kommentar
Downy Skrevet 6. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2007 Hei, Du kan enten sette opp en trådløs router til i hus 2 som støtter WDS. Blir begrenset med båndbredde da den da både mottar signal samt gir ut videre. Anbefaler å kjøpe en EthernetConverter (buffalo/linksys) som da mottar signalet fra hus1. Deretter koble til en til router i hus 2 som distribuerer trådløstnettverk. Da har du 2 trådløse routere + 1 eth. converter. Billig grei løsning. Fra Ethernet Converteren i hus 2 setter 2 eth.kabelen inn i en av lanportene på routeren/ evnt. aksesspunkt. pass på at DHCP serveren er skrudd av. 9015111[/snapback] Hva er en EthernetConverter (buffalo/linksys)? Noen som har en link til hvor man kan få kjøpt det? Det er ingen signal i det rommet (hus 2) hvor den stasjonære pc'n står. Så jeg antar at man må ha en ekstra ute antene eller noe sånt i hus 1. Spør litt dumt, men har ingen peiling på dette. Lenke til kommentar
kahorn03 Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 (endret) Har du mulighet til å legge en datakabel er det, det beste. Da får du lav ping/mindre lag om du skal spille og linken detter aldri ut samt at det også er lettere å sette opp. Tang til dette finner du her. Kabel kan du også kjøpe der, selv om du finner det billigere andre steder. Har de kat6 kabel bør du også gå for det. Edit: Når du har kabelen i hus kjøper du ei switch og et AP for å gi trådløs dekning i huset. Alternativt en router satt opp som trådløs switch. Ellers er Linksys i WDS et godt forslag, men da må du lære mye på veien. Endret 6. juli 2007 av kahorn03 Lenke til kommentar
arnakke Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 Er helt grønn på dette. Hus 1 som vi har en ruter n standerd ligger litt over hus 2 i høyde. Det er ca 10 meter mellom husene. Sån som det er nå får vi kun svært svak signal styrke. Enkelte rom ingen signal i hele tatt. Kan noen hjelpe meg å sette opp et nettverk som kan gi god styrke. Må ta det helt fra basis da jeg har aldri vært borti netverk før. 9015025[/snapback] Begynn forfra: 1.Det er høydeforskell mellom husene. 2.Er det noe som blokkerer sikten mellom husene? (du skriver signalet er svakt?) 3.Hvilket utstyr har du/dere - hus 1 har ruter (hvilken), hva er det i hus 2? 4.Hvis det er frisikt, kan en se fra vindu til vindu? 5.Er det tale om stasjonær/bærbare pc'er? Hvor mange? Kanskje du får mer forstålig hjelp når disse ting er avklart? Lenke til kommentar
Downy Skrevet 6. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2007 Er helt grønn på dette. Hus 1 som vi har en ruter n standerd ligger litt over hus 2 i høyde. Det er ca 10 meter mellom husene. Sån som det er nå får vi kun svært svak signal styrke. Enkelte rom ingen signal i hele tatt. Kan noen hjelpe meg å sette opp et nettverk som kan gi god styrke. Må ta det helt fra basis da jeg har aldri vært borti netverk før. 9015025[/snapback] Begynn forfra: 1.Det er høydeforskell mellom husene. 2.Er det noe som blokkerer sikten mellom husene? (du skriver signalet er svakt?) 3.Hvilket utstyr har du/dere - hus 1 har ruter (hvilken), hva er det i hus 2? 4.Hvis det er frisikt, kan en se fra vindu til vindu? 5.Er det tale om stasjonær/bærbare pc'er? Hvor mange? Kanskje du får mer forstålig hjelp når disse ting er avklart? 9017292[/snapback] 1. Det er høyde forskjell mellom husene. 2 og 4. Kan ikke se noe som blokkerer. Kjeller leiligheten i hus 2 har mur. Men det er et vindu som er i rettning av hus 2. Med andre ord vi kan stå å se på hverandre fra hus til hus. 3. Har en n ruter Dlink Dir-655 plassert i hus 1. Og en motaker Dlink DWA-142 i kjellerleiligheten i hus 2. Planer om å sette opp det i første etasje også på den stasjonære pc'n i stuen. Men der er det ingen signaler nå. Ellers har han som bor der en bærbar pc, med ikke n standard på den pc'n. For han så virker det bare på soverommet. For meg er det begrenset til vinduet som er rettet mot hus 1. Men svake signaler da. 5. har 2 stajonære i hus 2. 1 en i kjellerleiligheten, og en i stuen oppe. Og en i hus 1. Pluss en bærbar i hus 2. Lenke til kommentar
arnakke Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 Ok....litt klarere.......men.... Hus 1: 1 stasjonær PC......+ Dlink Dir-655 som vel er koblet til ADSL-modem via kabel? Hus 2: 2 stasjonære PC'er....+ 1 bærbar PC + .........Dlink DWA-142 (denne er ikke en mottaker, men en "range extender" = signalforsterker) Jeg foreslår du forenkler oppsettet i første omgang ved å koble fra/fjerner Dlink DWA-142.....denne kan være satt opp feil I hus 2 .......bruker du den bærbare (som har trådløs nettverkskort?) til å finne og koble deg på Dlink Dir-655 i hus 1.......optimalt er begge i/ved hvert sitt vindu Blir du koblet til kan du nå gå rundt i hus 2 og måle/teste forbindelsen der de 2 andre stasjonær PC'ene er. Hvis ingen kontakt må du fokusere på at Dlink Dir-655 og den bærebare er satt opp riktig. Hvis du/dere trenger sterkere signal kan dere nå jobbe videre med Dlink DWA-142. Lenke til kommentar
Lukilock Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Du har ikke mulighet til å trekke en kabel isteden da? Vis du kjøper en nettverkskabel som tåler kulde og 10meter med hageslange som du har nettverkskabelen i, så burde det vil holde vis du graver den ned.. Sempron Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå