Gå til innhold

Frykten for Hollywood

Dotten

Anbefalte innlegg

Likte godt Britas innlegg, mange punkter jeg mener stemmer.

Som en filmanmelder må man se utrolig mange filmer, og man får samtidig se hva som virkelig er bra, og hva som er dårlig.

Der er derfor filmanmeldere får en ordentlig skala å sette filmen opp mot, i motsetning til "den vanlige mann i gata".

Med unntak har de fleste filmanmeldelere samme smak når det kommer til å oppdage en god film, eller en elendig film.

Siden de har sett så mange filmer, så er de på utkikk etter spesielle filmopplevelser, originale historier som blir fortalt på en intlektuell måte, og ikke disse amerikanske blockbusterene vi hele tiden får servert.

For den vanlige mann i gata, som ikke ser så mange filmer årlig kan kaste seg over transformers, og elske den, mens filmanmeldere har sett det meste, og finner hele greia mer uinterresant.

Filmanmelderene burde generelt bruke mer tid på å legge fram hva de syntes om filmen, og ikke hvordan den ble laget, om den var dyr, eller om ressigøren var steven spielberg, som brita snakket om.

Et eksempel her viser litt om at filmanmelderen bruker altformye tid på å fortelle oss at filmen var så dyr å lage. Sist gang jeg sjekket blir ikke dyre filmer noe dyrere i butikken.

Endret av Cuz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Film blir ikke tatt seriøst nok, rett og slett. Enten er det kiddieblockbusters det stort sett er snakk om, ellers så drukner anmeldelser i overfladisk (hah! et oksymoron!) babbel som cuz sikter til ovenfor. Eller så blir det fjernt bare for prestisjens skyld, som Brita nevner om gjeteren som blir forfulgt i den finsk-iranske samproduksjonen.

Lenke til kommentar

Siden de har sett så mange filmer, så er de på utkikk etter spesielle filmopplevelser, originale historier som blir fortalt på en intlektuell måte, og ikke disse amerikanske blockbusterene vi hele tiden får servert.

For den vanlige mann i gata, som ikke ser så mange filmer årlig kan kaste seg over transformers, og elske den, mens filmanmeldere har sett det meste, og finner hele greia mer uinterresant.

9056336[/snapback]

Hadde dette bare vært tilfellet, så hadde jeg vært fornøyd. Jeg skulle ønske det kom ut like mange amerikanske blockbustere som folk liker å si. Sannheten at noen år er det 2, noen år 4 og noen år får vi bare Pirates-oppfølgere og en laber Harry Potter-film. De virkelig sensasjonelle sommer-blockbusters er det ikke mange av, og hvis Transformers er en av dem (jeg har ikke sett, jeg får baserer det på folkets mening denne gang) så burde den hylles som en.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med Brita i det hun skriver, men jeg mener også at de fleste filmanmelderne treffer spikeren på hodet i sin kritikk av Transformers. Det var nemlig ingen stor film.

Grunnen til at så mange filmer fra små filmland får god kritikk er at det er de filmene som skiller seg ut fra mengden. Om det plutselig blir satt opp en georgiansk film på norske kinoer så kan man banne på at det er en knallfilm. Terskelen på filmer fra små filmnasjoner er langt høyere enn den på Hollywood-produksjoner, simpelthen på grunn av at de må selges på bakgrunn av kvaliteten på filmen, og ikke navnene og pengene som ligger bak den. Folk vil strømme til kinosalene om navnene Ridley Scott og Brad Pitt står på plakaten, uavhengig av kvaliteten på filmen. Det er langt vanskeligere for Eldar Shengelaya og Vasil Kakhniashvili å gjøre det samme.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Men de som faktisk går å ser filmen på kino er nok stort sett de som er fans fra før av. Og jeg vil anta at flertallet av stemmene på IMDB kommer fra disse menneskene.

9017027[/snapback]

Det finnes ikke nok fans til å forsvare at denne filmen har tatt inn over 80 millioner dollar på tre dager. ;)

Undersøkelsen "over dammen" viser også at jenter overaskende nok anbefaler filmen.

Når det kommer til IMdB så vil den helt sikker synke, men den vil holde seg over 7. Noe som er meget bra for IMDB (bare se på hva Independence Day o.l. har for å se det). Her på forumet har folk så langt stort sett gitt den terningkast fem eller seks.

Og det skal også nevnes at de som har kritisert filmen mest er nettopp transformersfans som ikke liker endringene.

9017062[/snapback]

Jeg stiller meg selvsagt fullstendig uforstående til at noen ikke liker Transformers filmen, men har etterhvert fått meg til å akseptere det ;) Jeg har sett denne filmen på kino tre ganger (søs måtte se filmen to ganger før hun var fornøyd) og de to siste gangene hadde jeg bedre andledning til å studere de andre kinogjengerene. Selvsagt er det en del TF nerder innimellom, men stort sett så er det en normal miks av folk under 35, ikke så ulikt f.eks spiderman publikummet. Dette er ikke en film for bare de gamle TF-fansene.

Jeg mener Brita spesielt treffer spikeren på hodet når hun mener norske anmeldere foretrekker "finsk-iranske samproduskjoner om Ivan som en dag går ut for å kjøpe melk og blir forfulgt av en gjeter, og så går det tre timer før det skjer noe igjen." (et gjennomgående problem for kultur-forståsegpåere som skriver anmeldelser)

Sp+

Lenke til kommentar
Jeg mener Brita spesielt treffer spikeren på hodet når hun mener norske anmeldere foretrekker "finsk-iranske samproduskjoner om Ivan som en dag går ut for å kjøpe melk og blir forfulgt av en gjeter, og så går det tre timer før det skjer noe igjen." (et gjennomgående problem for kultur-forståsegpåere som skriver anmeldelser)

9167518[/snapback]

Jeg synes egentlig at hun her skyter seg litt i foten, siden hun viser total ignoranse for denne type film ved å generalisere den så grovt. Klart 'kultur-forståsegpåere' har en tendens til å favorisere slike filmer, og hun har rett i at anmeldereliten her i landet kan være ganske fordomsfulle mot Hollywood, men når hun viser samme fordommer mot 'ikke-Hollywoodske' filmer, mister hun poenget sitt. Litt uheldig for en filmanmelder å være så ignorant.

Personlig syntes jeg hun hadde et ganske godt poeng, fram til halvveis ut i teksten, hvor hun mister det (se ovenfor). Men på en annen side har ikke Hollywood som mål å lage gode filmer, men underholdende filmer, så det spørs om ikke 'anmeldereliten' kan ha rett iblant.

Lenke til kommentar
Men på en annen side har ikke Hollywood som mål å lage gode filmer, men underholdende filmer, så det spørs om ikke 'anmeldereliten' kan ha rett iblant.

Det er en ting jeg har lurt på mange ganger. Er ikke en film god når den er underholdende?

Lenke til kommentar
Men på en annen side har ikke Hollywood som mål å lage gode filmer, men underholdende filmer, så det spørs om ikke 'anmeldereliten' kan ha rett iblant.

Det er en ting jeg har lurt på mange ganger. Er ikke en film god når den er underholdende?

9168552[/snapback]

Det kommer an på hva man ser etter. Hvis man ser på film som en måte å bli underholdt, så er en underholdende film en god en. Hvis en derimot ser etter en solid historie man husker mange år senere, og sterke øyeblikk som får deg til å tenke over ditt eget liv og hvordan du ville taklet situasjonene i filmen, så holder det ikke med underholdning for at den skal være god. Jeg vurderer alltid filmer på to skalaer, basert på hva de forsøker seg på. The Simpsons Movie trenger ikke være god for å få toppscore (noe den fikk av meg), fordi den underholdte meg virkelig gjennom hele filmen. Den kan likevel ikke sammenlignes med sterke filmer som Serpico og Vår, sommer, høst, vinter og vår, da de henger igjen og forandret hvordan jeg så på ting rundt meg.

Lenke til kommentar
Fordi jeg med stjerner i øynene og sikkel dryppende fra munnvikene ga The Matrix en sekser da jeg jobbet i Filmredaksjonen NRK.
den ukritiske bruken av femmere og seksere i forbindelse med norske filmer er også helt bisarr – rent statitisk tyder det på at Norge er et av verdens fremste filmland, og at for eksempel en film som «Hawaii, Oslo» i tiår fremover skal kjøpes og plasseres med ærefrykt ved siden av «Gudfaren», men det er en annen sak.

Hmmm.

Det tilhører sjeldenhetene at nasjonens etablerte filmanmeldere klarer å se de store Hollywood-filmene med åpne sinn og rene hjerter. Like sjelden som at de vet noe som helst om filmens bakgrunn, mytologi, og regissørens motiver og CV.

Sanningens ord. La oss håpe norske filmanmeldere tar dem til sitt hjerte. Spesielt en viss anmelder som mente Crouching Tiger, Hidden Dragon kombinerte østlig fortellerkunst med kampscenene fra The Matrix...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...