Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Stasjonær starter ikke - defekt hovedkort?

Anbefalte innlegg

Den stasjonære pcen til svigermor har streiket nå igjen.

En standard Fujitsu Siemens P4.

Når jeg trykker på power-knappen, så starter vifta. Men ingen annen reaksjon bortsett fra et lite orange lyd som lyser på hovedkortet.

Skjermen og tastaturet viser ingen tegn til aktivitet og harddisken surrer ikke.

Får ikke noe pip fra hovedkortet heller, samt at lampen til HDD på kabinettet lyser konstant.

MEN det som er litt merkelig er det at dersom jeg starter opp på samme måte, men trekker ut IDE-kabelen etter at vifta på CPU har begynt å gå, da begynner harddisken å surre å gå! Det er akkurat dette jeg synes er så utrolig merkelig.

Har også prøvd med elimineringsmetoden, ta ut RAM, skjermkort, harddisk, cd-romer hver for seg og prøve å starte. Men ingenting. Ikke engang et pip.

Har også tatt av viften på CPU og støvsugd vekk alt av støv og dritt.

Noen som skjønner hva det kan være? Jeg mistenker at det er hovedkortet fordi jeg har prøvd alt jeg kan komme på her. Dette har merkelig nok skjedd før, men plutselig har den startet igjen. Maskinen har også vært til reparasjon/service flere ganger av samme grunn. Men de har aldri funnet noe feil, mest sansynligvis fordi maskinen plutselig starter igjen og da har de sendt den tilbake.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ingen enkel og rask måte å få sjekket dette på da? Har lissom ikke noe ekstra hovedkort på innerlommen heller. :p

9014816[/snapback]

Formater pcen prøv de kan ikke love deg noe. når ble den kjøpt skriv alt infimarsjon om den. :)

Lenke til kommentar

Hvorfor trenger du informasjon om specs? Har jo ingenting med specs å gjøre. Aner ikke hva specsa er siden det ikke er min maskin.

Men vet ihvertfall at det er Pentium4 med et eller annet gigahertz, 1 gig ram, radeon 9600. Det er det eneste jeg vet. Skjønner ikke hvorfor du trenger å vite dette.

Jeg er hovedsaklig interessert i å vite kjennetegn på at hovedkortet er gåent jeg.. Siden det verken piper eller gir noen annen reaksjon enn at CPU viften surrer og går.

Lenke til kommentar
Hvorfor trenger du informasjon om specs? Har jo ingenting med specs å gjøre. Aner ikke hva specsa er siden det ikke er min maskin.

Men vet ihvertfall at det er Pentium4 med et eller annet gigahertz, 1 gig ram, radeon 9600. Det er det eneste jeg vet. Skjønner ikke hvorfor du trenger å vite dette.

Jeg er hovedsaklig interessert i å vite kjennetegn på at hovedkortet er gåent jeg.. Siden det verken piper eller gir noen annen reaksjon enn at CPU viften surrer og går.

9015415[/snapback]

Kan jo prøve noe av dette kanskje:

http://www.komplett.no/k/k.asp?action=cust...help2#moniblack

Eller dette:

http://www.komplett.no/k/k.asp?action=cust...echhelp#noinput

Eller se om dette kan sette deg på sporet:

http://www.komplett.no/k/k.asp?action=cust...&topic=techhelp

Endret av ronron25
Lenke til kommentar

"mest sansynligvis fordi maskinen plutselig starter igjen og da har de sendt den tilbake."

Får meg til å tenke at det er noe kontaktproblemer? Dårlige ledninger, noe galt med psuen kanskje? Du må teste mer rett og slett.

Hvis du har testa skjermkort, minnebrikker, harddisk, cpu i en annen pc og de er ok, så sitter du igjen med HK og psu. Da må feilen ligge her. Det er det jeg kan si :) !

Endret av ronron25
Lenke til kommentar

Hmm, de har bare én pc så det kan bli vanskelig å få sjekket dette.. Lurer på hvordan jeg skal få til dette mon tro.

Som du sier, om jeg tar ut skjermkort, minnebrikker, harddisk og cd-rom så bør maskinen starte likevel ikke sant? For å ihvertfall pipe eller gi noen form for feilmelding? Og om den fortsatt er lik (ingen aktivitet bortsett fra CPU-vifte), burde problemet ligge i hovedkort eller PSU?

Hva er sansynligheten for at PSU streiker da? Burde ikke da hovedkortet IKKE fått strøm? Noe det faktisk får?

Lenke til kommentar
Hmm, de har bare én pc så det kan bli vanskelig å få sjekket dette.. Lurer på hvordan jeg skal få til dette mon tro.

Som du sier, om jeg tar ut skjermkort, minnebrikker, harddisk og cd-rom så bør maskinen starte likevel ikke sant? For å ihvertfall pipe eller gi noen form for feilmelding? Og om den fortsatt er lik (ingen aktivitet bortsett fra CPU-vifte), burde problemet ligge i hovedkort eller PSU?

Hva er sansynligheten for at PSU streiker da? Burde ikke da hovedkortet IKKE fått strøm? Noe det faktisk får?

9015790[/snapback]

Du får ikke sjekka HK uten ram, den/de må stå i. Har du integrert skjermkontroller på HK kan du teste uten skjermkort, ellers må skjermkortet være i.

Har du flere rambrikker. Forsøkt å ta ut noen, prøv en og en i forskjellige slotter?

Jeg har opplevd død pc pga ram satt feil i? Så kanskje? Prøv..

Du har ikke noe voltmeter så du kan sjekke ledningene fra psuen?

Kjekk å ha DENNE :thumbup:

Endret av ronron25
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...