Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan skifte IP-adresse?

Anbefalte innlegg

Hvordan gjør jeg det? Har ikke stort peiling, men tror det dreier seg om 2 forskjellige ting når vi snakker om IP. En hovedadresse og en som skifter for hver gang internettet brukes. (?)

Jeg vil gjerne skifte hovedip'en, om dere skjønner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan gjør jeg det? Har ikke stort peiling, men tror det dreier seg om 2 forskjellige ting når vi snakker om IP. En hovedadresse og en som skifter for hver gang internettet brukes. (?)

Jeg vil gjerne skifte hovedip'en, om dere skjønner.

9014708[/snapback]

Hvis du har dynamisk IP adresse er det bare å plugge ut og inn strømmen på routeren din mener jeg å huske! :)

Har du statisk er det verre...

Lenke til kommentar
:/ Den var den sammme, hva kan jeg gjøre nå?

9014790[/snapback]

Bruker du trådløs router, eller vanlig router kan du gå inn i dhcp innstillingene og release den og koble den til igjen. Førstnevnte som jeg nevnte over fungerer for meg. Men hvis ikke beklager jeg! :)

Fungerer bare hvis du har PPPoE

Endret av HoaXed
Lenke til kommentar
Korrekt som det sies over her, du må skru av modemet, ikke ruteren.  I 9 av 10 tilfeller er det modemet som henter DHCP fra ISP, og videreformidler en lokaladresse til ruteren.

9015114[/snapback]

Ajaj. Betegnelsesfeil fra min side. Var det jeg mente med hovedrouteren. Men skjønner jo innerst inne at router og modem ikke er det samme! :)

Lenke til kommentar
Jeg trodde det var mer komplisert, (umulig) å bytte IP.

Har telenor her, så hvis jeg plutselig finner det for godt at jeg vil ha ny IP adresse på nett, trenger jeg bare flekke modemet i 5 minutter?

9019672[/snapback]

På telenor er det nok og bare dra det ut og koble det til igjen.

Lenke til kommentar
Hmmm, tror du telefonen ryker og da? Har bare en slik svær boks ute i gangen. :_P

9018694[/snapback]

Du skal ikke ta strømmen til telefonboksen, da tar du alt av tele i huset - noe som er unødvendig. Du leter etter det første ledet på ledningen som går inn i datamaskinen din fra "veggen", altså modemet.

Typisk er rekkefølgen:

Telefonboks > Modem > Ruter > PC

eller

Telefonboks > Modem (med kombinert ruterfunksjon) > PC.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...