Gå til innhold

Ufordring til alle!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Når jeg tenker på det husker jeg at det var en artikkel her på hw.no eller var det ok.no, (jeg husker ikke) der de lagde en PC som var i en olje fra 3M, eller rant oljen over.

9015512[/snapback]

Overklokking.no gjorde det ja.

På TG et år gjorde vi det samme, vi druknet en maskin i "vann" foran en folkesamling, ble en del sjokkerte ansikter da.

Lenke til kommentar
Vurderte veldig sterkt å lage et prosjekt av dette til serveren min, men så slo det meg at det ikke fungerer å ha diskene oppi,  - som jeg ser de ikke gjør på videoen heller -  ergo forsvinner hele nytteverdien for en "oljekjølt" server.

9023271[/snapback]

Hvorfor gjør det ikke det egentlig? Er jo ikke akkurat noe du skifter hver eneste dag.

Lenke til kommentar
Vurderte veldig sterkt å lage et prosjekt av dette til serveren min, men så slo det meg at det ikke fungerer å ha diskene oppi,  - som jeg ser de ikke gjør på videoen heller -  ergo forsvinner hele nytteverdien for en "oljekjølt" server.

9023271[/snapback]

Hvorfor gjør det ikke det egentlig? Er jo ikke akkurat noe du skifter hver eneste dag.

9023780[/snapback]

Er det noen god grunn til at man ikke kan legge diskene oppi oljen? Det eneste jeg kan tanke på er at det kan bli problemer om det kommer olje inn mellom diskplatene, vil tro dette reduserer farten på skrivehodet betydelig - optisk drev er jo greit nok, blir vel litt vanskelig for laseren å lese gjennom olje.

Lenke til kommentar

9023271[/snapback]

man kan vell spessial bygge et harddisk kabinett som er 100% tett.

Lenke til kommentar
Er det noen god grunn til at man ikke kan legge diskene oppi oljen? Det eneste jeg kan tanke på er at det kan bli problemer om det kommer olje inn mellom diskplatene, vil tro dette reduserer farten på skrivehodet betydelig - optisk drev er jo greit nok, blir vel litt vanskelig for laseren å lese gjennom olje.

9024281[/snapback]

Det er jo også slik at lesehodene holder seg ekstremt nære, men ikke inntil platene pga en luftpute når disken roterer, og jeg vil tro dette ikke vil fungere særlig godt med olje.

Jeg vil vel også kanskje tro at platene vil slite med å få rett fart i oljen, selv om den er relativt tynn til olje å være, er viskositeten og friksjonen ganske mye tykkere enn luft?

Og som du sier vil jo lesehodenes bevegelse også hemmes av den "tykke" oljen.

Man får vel vente på flash, eller ikke mekaniske disker av noe slag før man hiver det i akvariet tror jeg. :)

Lenke til kommentar
pcp160: Disker er forseglet og lufttette, ingenting kommer ut eller inn.

9025534[/snapback]

Ja, det har du jo faktisk rett i, så hvis forseglingen er intakt burde det jo egentlig gå bra. Jeg tenkte meg ikke godt nok om, men når du sier det er vel "luftehullet" bare for trykkutlikning :hmm:

Men du som er i Forum styret har vel tilgang til noen TB med disker, så da kan du vel bare prøve. Så hvis Forumet bokstavelig talt går ned (pga drukning) hadde jeg rett, går alt sin vante gang hadde du... Ok? :p

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
dette var jo råkult!    Tror jeg må ta å prøve dette på en gammel pc jeg har liggende her =P  funker det bra, kan det jo hende jeg også prøver det på gamerpcen min !

9031149[/snapback]

ville ivertfall prøvd gammelt utstyr i over 1år før jeg hadde putta noe "gaming" pc oppi der som koster endel å reparere.

Lenke til kommentar
Jeg satt akuratt og lurte på hva jeg skulle gjøre med den gamle pc-en min som nå ikke har kabinett. Hmm... *Lete etter akvarium*.

9275240[/snapback]

Vannet alene er dyrere enn de fleste spillmaskiner her inne...

9275488[/snapback]

Ja... Den ene væsken het Galden ZT 150/Fluorinert (kjært barn har mange navn...) og hadde en literpris på ca 240$...

Nevnte pc: ABIT BX133-Raid, PIII 933mhz, 640mb ram (256+256+128), 15gb hdd, Geforce 4400 ti, nettverkskort (her kan jeg forestille meg stress om olje renner ut av lan-kontakten) og Creative Soundblaster AWE64Gold (Samme med lydkontaktene...).

EDIT: En ny tanke:

Man lager en kasse av noe som tåler ekstrem kulde, og så setter man på en enhet som kan fryse ned en væske inni der til -190grader, så setter man ned pc'en, og så fyll på med flytende nitrogen og lukk lokket (dette forutsatt at flytende nitrogen ikke leder strøm..... :D:p

EDIT2: Jeg fant noen som har gjort akkuratt det :dribble:http://www.octools.com/index.cgi?caller=ar...submersion.html

Endret av micke090
Lenke til kommentar

Synd de ikke viste mer ang temperatur og oc, men veldig stillig allikevel.

Reagerte litt på at det var mineral olje, som sagt så er det jo mineralene som leder strøm, skulle ikke den oljen inneholde mineraler som leder strøm da ?

Edit: Hmm tenkte litt nå, hvis pc er dynka i olje så trenger du vel ikke å bekymre deg for kondens.......såååå hvis jeg gjorde det kunne jeg sette pc'en i snøen eller i kjøleskapet da ?

Edit2: ja ser på innleget rett over meg her at det sannsynlig vis går ann :roll:

Endret av AllColer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...