Wattengård Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 Har nettopp flyttet inn i et gammelt rekkehus (ca 30 år gammelt) og jeg lurer derfor på hvor vanskelig det vil være å dra TP-kabler i det eksisterende skjultanlegget? Bruker de å være dimensjonert akkurat til de kablene som ligger der fra før? (Og når jeg tenker på det så er jo ikke TP akkurat verdens mest fleksibe kabel -C- Lenke til kommentar
MaestroN Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 (endret) Har nettopp flyttet inn i et gammelt rekkehus (ca 30 år gammelt) og jeg lurer derfor på hvor vanskelig det vil være å dra TP-kabler i det eksisterende skjultanlegget? Bruker de å være dimensjonert akkurat til de kablene som ligger der fra før? (Og når jeg tenker på det så er jo ikke TP akkurat verdens mest fleksibe kabel -C- 9014540[/snapback] Litt vanskelig å svare på da. Men hvis det er av den alder at alle rør er støpt fast i vegger og gulv så er det absolut det beste. Da vil ikke røra trekke seg eller lage det noe ekstra vanskelig for deg. MEN.. Hvis det er et vanlig 16mm rør med 3x1,5mm2 kabler i fra før.(Når eg tenker meg litt om så er det vel neppe 3x1,5 men heller 2stk a 1,5mm2) Hvis ikke det elektriske anlegget er oppgradert noen gang da. Men det er jo bare å prøve. Det beste er å få trekt ut alle som er i røret den dag idag. Kjøre på med masse "glidemiddel" og prøve. Bind gjerne en tåd på kablene når du trekker de ut hvis du ikke har trekkefjær tilgjengelig. Endret 6. juli 2007 av MaestroN Lenke til kommentar
Dewil Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 (endret) 16mm er helvette ja.. er bare en måte å finne ut av det. prøve å se hvordan det går. kan hende du er heldig og klarer å trekke gjennom en kabel... beste måten å prøve på er å feste en trekkefjær i kabelen som ligger i røret fra før og trekke den gjennom. så kan du feste tp'n til denne og trekke tilbake. husk å smøre godt. bruk gjerne noe som er laget for dette, eller zalo, silicon spray... Endret 6. juli 2007 av Dewil Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 Det skal gå greit med 3x2.5 PN og en tynn cat 5 UTP kabel i 16mm rør også. Bare bruk mye lub, og pass på at ingen kabler tvinner seg. Bare husk at med UTP så er det uskjermet, og kanskje vil få problemer mot sterkstrøm kablene. For jeg tror FTP/STP (skjermet) vil bli for tykke. Eldre anlegg går som regel greit å trekke om i. Men dra kablene som er der i dag forsiktig ut, for å sjekke om det skal gå lett, hvis ikke så er det ikke sikkert at du får kablene tilbake igjennom. Lenke til kommentar
[StK]Bountyhunter(BF:V) Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 Er det ikke egenltig sånn at sterkstrøm og signal kabler i samme rør er fy-fy? Bountyhunter Lenke til kommentar
Arvid Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 Det skal ikke by på større problemer. Eneste er hvis det er for liten radius på benda. Men det regner jeg med at det ikke, siden det mest sansynlig er stålrør. Men du må bruke trekkefjær og det får du billig på biltema eller clas ohlson. Lite vanskeligere med skjermet kabel, men det skal gå Arvid Lenke til kommentar
Hypsilofodonten Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 Er det ikke egenltig sånn at sterkstrøm og signal kabler i samme rør er fy-fy? Bountyhunter 9015225[/snapback] Det stemmer, Kabler i samme rør skal ha isolasjon tilsvarende kabelen med høyest merekespenning eller noe i den duren. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Stemmer det. Kablerne i samme rør skal ha isolasjon for å takle den høyeste spenningen som befinner seg i røret så PT sammen med sterkstrømskabler er fyfy. Legg heller opp minikanaler og legg parkabelen i, kan bli riktig pent om man er nøyaktig. Lenke til kommentar
Dewil Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Har gjort noe lignende mellom en garasje og et hus i samme røret som hovedstrøm ledningen inn i huset. lengden ble ca 80 meter. jeg brukte en kat5-e som ikke er skjermet. det virker finfint. eneste som er kjipt er at det ikke går å kjøre mere enn 10 mbit. hadde jeg brukt en skjermet kabel (cat5-STP) så hadde det nok gått bedre. kat6/kat7 er enda bedre å bruke igjen da de er godkjent for høyere frekvenser og er skjermet enda bedre... Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 En ting er hva som fysisk går, en annen ting er hva som er sikkert og lovlig. Normene elektrofagfolk jobber etter i dag skal gjøre elanlegget idiosikkert og alt annet er uakseptabelt. Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 Greit nok at dette kan gå fysiskt, men lovligt er det ikke. Er du heldig går det helt fint, er du lit uheldig taper du et nettverkskort, og er du skikkelig uheldig taper du livet. Og nettopp pga at det er en risiko for at det går skikkelig dårlig er det ikke lov å gjøre med mindre TP kabelen er godkjent for å takle 230V, noe jeg tror du skal lete lenge etter. Lenke til kommentar
colagutten Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 for 30 år siden brukte di vll det som kalles k-rør og ikke vanelige fleksislanger til kabler.. og k rør er en drøm og trekke i for de har ikke "ujevne kanter" så kablen setter seg ikke fast.. eneste er jo da som andre her har sakt at du burde ha bedre isolasjon.. men det funker helt sikkert.. men ikke perfekt Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 K-rør står for Korugerte Rør. Det de brukte før var glatte PVC rør som man bøyde til med bøyefjær. Før det igjen blei det benyttet GUR rør som står for Galvaniserte Ugjengede Rør som de bøyde til, jenget og skrudde sammen med skruhylser. De to sistnevnte skjultanleggene er en drøm å trekke i mens K-rør anlegg kan være et helvete å trekke om ikke rørene er lagt bra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå