Asaf_p Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 Jeg skal kople dvd-spilleren til forsterkeren. Bør jeg kjøpre optisk eller coax? Forskjell i lyd på disse? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 Coax er foretrukket da den gir bedre kvalitet. På lengre strekk er det anbefalt med optisk da dette ikke er så ømfintlig for yttre påvirkninger som strømkabler etc. Gå for coax du! Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 Skal vel egentlig ikke ha noe å si når det er digitalt, så lenge båndbredden ikke går under det som kreves for optimal overføring av signal. Det er jo et datasignal som er bygd opp av 1 og 0, altså av og på, enten så er det full lyd eller ingen lyd. Lenke til kommentar
-Lasse Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 Men, kanskje et dumt spørsmål jeg trer under topicen her.. Coax, er det digital sending? Men sant som han over her, digitalt er enten fult signal eller intet.. Kjører optisk her.. fungerer utmerket. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 Coax er best, fordi signalet ikke må konverteres til lys og tilbake igjen slik som optisk krever. Coax er best, fordi optisk bare kan brukes innenfor 5 meters lengde. Det er akkurat det samme hva du bruker, du hører ikke forskjell! Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 (endret) Coax er best, fordi signalet ikke må konverteres til lys og tilbake igjen slik som optisk krever.Coax er best, fordi optisk bare kan brukes innenfor 5 meters lengde. 9017095[/snapback] Edit: Ser jeg kanskje misforsto hva du mente, men lar likevel dette stå så det ikke blir noen misforståelser. Se heller nedefor om jitter på Coax Øh, dette er jo helt feil! At et digitalt signal koverteres fra elektrisk til optisk går ikke utover lydkvaliteten. Dette er grunnsprinsippet i den digitale terminologien; en digitial datastrøm forblir lik (samme lyd/kvalitet - data altså) så lenge man ikke får innført datatap eller annen datafeil i signalkjeden. Og en slik konvertering er ikke datatap, ellers hadde det jo blitt digital støy, eller ingen lyd i det hele tatt fordi alle pakken blir forkastet pga. datatapet. Men dette hadde i så fall vært et teknsik problem med mediumene, konverterne, e.l. - og ikke et teoretisk problem med konvertering mellom mediumer. Det er forskjell på å konvertere en digital datastrøm mellom to mediumer og å konvertere digital til analog. Når sant skal sies er optisk, eksempelvis Toslink, overlegen Coax fordi Toslink, i motsetning til coax, har liten eller ingen jitter, høyere teoretisk båndbredde og kan operere over mye lengre avstander enn Coax avhengig av hvilken optisk fiber man benytter. Eksempelvis kan Toslink (190 serien) operere over 1000 m (1 km) med PCF ifølge Toshibas Toslink Guide. Endret 7. juli 2007 av skag1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 Jeg bare skrev det jeg hadde hørt fra andre kilder, kilder som har vist seg å være feil. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 (endret) Har ikke SPDIF-protokollen bra feilsjekking og feilkorrigering? Trodde jitter mest var et problem på overføringer som ikke hadde dette. F.eks. fra CD-plater (som har ingen for CRC/feilsjekking). Har hørt mange morsomme historier med at noen énere går fortere enn andre, bitene kommer i feil rekkefølge etc. Edit: Med noe utstyr kan du risikere å svi av digital inn/utgangene grunnet forskjellig spenningspotensiale på jord hvis du kopler til kabler mens utstyret står på. Dette er ikke et problem med optiske kabler da disse ikke kan overføre strøm. Endret 8. juli 2007 av sedsberg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå