Gå til innhold

Oppdeling av harddisk, Primary eller Extendend?

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hva som er den "riktige" måten å dele opp harddisken med tanke på primary og extended partition.

Til nå har jeg gjort det på denne måten:

1.C: = primary partition 20gig (OS)

2.D: = extendend, logical partition (rest.gig) (lagring)

Har i en annen pc 2 harddisker og delt opp denne slik:

Disk1-C: primary partition 20gig (OS)

Disk1-D: extendend, logical partition (rest.gig) (lagring)

Disk2-E: primary parition hele.disken (lagring)

Når jeg la inn Vista på denne pc'en ble bokstanven automatisk

Disk1-C:->C:

Disk1-D:->E:

Disk2-E:->D:

Er det like greit å kjøre 2 primary partisjoner på Disk1 eller MÅ man dele opp i Extended? Mener å ha leset at man kan ha 4 primary partisjoner på 1 disk.

Kanskje pirkete, men vil at C:,D: og E: skal komme automatisk slik jeg har ment at det skal være uten at jeg må inn i Vista og manuellt endre dette senere :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en fordel å dele opp diskene, hvertfall om du har god størrelse på diskene... Da blir de en god del kjappere.

Jeg ville ha kjørt primary (C:) og extended (D:) på disk1 og kun primary på disk2 (E:). Visst disk2 er over 200GB ville jeg ha delt den også, men det er vel kanskje upassende med mange små partisjoner. Den blir i såfall mye kjappere, enn å være udelt.

Lenke til kommentar

Du må ikke bruke extended, det er plass til 4 primary. Begge deler kan brukes, det er ingen 'riktig' måte.

Om bokstavene automatisk blir akkurat slik du ønsker tviler jeg på, men det skal bare settes en gang. Windows vil kjenne igjen disken neste gang du kobler den til, og da husker den hvordan bokstavene var.

Edit: etter min mening er det en ulempe å dele disker. Det gir mindre fleksbilitet, før eller siden blir den ene partisjonen for liten. Det er bedre å sortere ting i mapper.

Endret av hårek
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...