Gå til innhold

Danmark og piratkopiering?

Anbefalte innlegg

Jeg snakket nylig med en venn fra Danmark, og han sa at vennen hans måtte betale kr 50000 pga piratkopiert software på pcen hans (oppdaget fordi han delte filene på Kazaa). Hvordan er denne danske lovverket etter at de vedtok denne loven? Jeg vet at Norge ikke har vedtatt den, men det er nok kun et spørsmål om tid... Så derfor lurer på hva som er ulovlig under denne loven: A)All nedlasting og deling av filer du ikke har lisensen til ulovlig. B)Nedlasting, men ikke deling lovlig. C) Ikke nedlasting, men deling lovlig (ikke videre sannsynlig :wink: ).

Kan noen svare på hva lovverket sier, og peke meg videre til sider om dette. Hvis du har noe mer info til meg rundt lovverk og sånn ting lytter jeg gjerne! :)

(Dette bryter vel ikke retningslinjene? Hvis dere blir sure, pleace ikke ban meg :D )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg snakket nylig med en venn fra Danmark, og han sa at vennen hans måtte betale kr 50000 pga piratkopiert software på pcen hans (oppdaget fordi han delte filene på Kazaa).  

Det var et privat selskap som prøvde å skremme folk ved å sende ut slike "regninger". Dersom man betalte frivillig, skulle man slippe å bli saksøkt. Det var altså ikke snakk om noen bot eller straff etter loven.

Litt trist dersom alle lot seg skremme og betalte. Det spørs om dette hadde holdt i en rettssak.

LeD

Lenke til kommentar

fra iTavisen.no:Den danske film- og musikkbransjen har en helt spesiell julehilsen til nettbrukerne. De sender regning for nedlasting av filer.

Dette skriver Computerworld.dk.

Erstatning i millionklassen

I følge avisen vil 150 brukere av fildelingstjenestene eDonkey og Kazaa snart få giroer på mellom 10 000 og 100 000 danske kroner i posten.

Regningene kommer fra Antipiratgruppen (AGP), en organisasjonen som drives og finansieres av den danske underholdningsindustrien.

Både IP-adressene og brukernes fysiske adresser har de fått fra de største nettleverandørene.

Til sammen er det snakk om erstatningskrav i millionklassen. AGP mener de har rett til disse pengene, som kompensasjon for det de mener er ulovlig nedlasting av filmer og musikk fra nettet.

Trekkes for retten

De som ikke betaler, trues med rettslig etterspill.

AGP sier de vil bruke skjermavtrykk med filstrukturer fra brukernes delingskataloger som bevis.

I diskusjonsforumet på eDonkey stiller mange nå spørsmål om AGP har rett til å gjøre det de gjør. Og om bevismaterialet vil holde i en rettssal.

shit sier jeg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...