Gå til innhold

Hvordan lage egen partisjon for Vista?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som kan gi en mer nøyaktig forklaring på hva jeg må gjøre for å lage en egen partisjon for Vista?

Edit:

Kjører XP nå om det har noe å si.

Vil lage en partisjon til Vista for å teste det for å se om jeg gidder å bruke det.

Endret av TheOats
Lenke til kommentar
Noen som kan gi en mer nøyaktig forklaring på hva jeg må gjøre for å lage en egen partisjon for Vista?

Edit:

Kjører XP nå om det har noe å si.

Vil lage en partisjon til Vista for å teste det for å se om jeg gidder å bruke det.

9020625[/snapback]

Vist tråden ligger i feil avdeling kan kanskje en snill moderator flytte den?

Lenke til kommentar

I grove trekk må du gjøre dette:

Endre størrelse på en eksisterende partisjon, sånn at du får ledig plass til å lage en ny partisjon. Ville hatt minst 15GB på OS-partisjonen til Vista. Disk Management-verktøyet ser ut til å ha litt begrensede muligheter når det kommer til å endre størrelse på partisjoner, så det er kanskje greiest å bruke et annet verktøy. (Dette er min erfaring iallefall.)

Merk at det kan ta ganske lang tid å endre størrelse på en NTFS-partisjon med data på, siden filer kan måtte flyttes fysisk på disken.

Før du begynner kan det være lurt å kjøre chkdsk samt å defragmentere disken. Og ta gjerne backup av viktige filer, siden muligheten for at et eller annet skjer alltid er der. ;)

Personlig foretrekker jeg Gparted for å gjøre endringer på partisjonene mine. Det er gratis, enkelt å bruke, og kommer på en kjekk LiveCD/USB.

Endret av humbuq
Lenke til kommentar
I grove trekk må du gjøre dette:

Endre størrelse på en eksisterende partisjon, sånn at du får ledig plass til å lage en ny partisjon. Ville hatt minst 15GB på OS-partisjonen til Vista. Disk Management-verktøyet ser ut til å ha litt begrensede muligheter når det kommer til å endre størrelse på partisjoner, så det er kanskje greiest å bruke et annet verktøy. (Dette er min erfaring iallefall.)

Merk at det kan ta ganske lang tid å endre størrelse på en NTFS-partisjon med data på, siden filer kan måtte flyttes fysisk på disken.

Før du begynner kan det være lurt å kjøre chkdsk samt å defragmentere disken. Og ta gjerne backup av viktige filer, siden muligheten for at et eller annet skjer alltid er der.  ;)

Personlig foretrekker jeg Gparted for å gjøre endringer på partisjonene mine. Det er gratis, enkelt å bruke, og kommer på en kjekk LiveCD/USB.

9023079[/snapback]

Takker for bra svar =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...