12Anonym12 Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 (endret) Jeg sitter på rommet mitt og spiller musikk og sitter på msn, jeg hører at det begynner å pøse ned ute, jeg titter ut av vinduet og ser at det regner utrolig mye og har blitt en del vann her, Og hvis jeg tenker etter så har dette vert en veldig ustabil sommer. Først var det sol og rundt 30 grader, uka etter var det bare regn og på et egentlig ganske lite fjell i nærheten hadde det begynt å snø, er årsaken til alt dette Klima endringene. Man hører jo bare mer og mer på nyheter og dokumentarer om at klimaet stadig endres. Når jeg sitter å grubler over dette er det ganske skummelt og tenke på hvor stor forskjell det har blitt på de siste årene. Er det vi som har Gjort så alt dette skjer, Tenkte vi kunne ha en tråd som det kan diskuteres rundt dette. De 10 varmeste sommerene har vært de 14 siste årene :O Syns denne filmen er en bra dokumentar Hjemme siden.[Trailer av filmen] Beklager hvis det allerede finnes en tråd som dette eller om den er feilpostet. Edit: Leif Edit2: 700Innlegg^^ Endret 6. juli 2007 av Espen56 Lenke til kommentar
Rockagirl Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Global oppvarming er veldig skummelt ja! Leste i vg i dag om at det er så mye flom på østlandet, rekord siden 70'tallet. Her i nord er det så varmt at man svetter bare man går ut døra. Ulike steder i UK har tusenvis av mennesker mistet husene sine og det er flom i flere andre land. Dette har skremt meg en god stund, helt siden jeg så den dokumentarn med Al Gore og et program som gikk på TV Norge i vinter. Det som er mest skummelt er jo at folk tar det ikke serriøst nok. Lenke til kommentar
12Anonym12 Skrevet 6. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2007 Ja, også har jeg hørt at det er var mest fuktige juni måneden på 124 år :O Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 I Trøndelag er det nå den tørreste sommeren på de siste hundre år, og sola bare fortsetter å steike fra skyfri himmel. Lenke til kommentar
12Anonym12 Skrevet 14. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2007 Men selv om alt dette skjer så er det fortsatt veldig få som gjør noe med dette problemet.... En liten tanke som slo meg, kanskje mange av dere syns det bare er tull, men hva med på prøve å få satt opp Denne (Trailer av filmen) som en gratis kino i hele norge..(eller deler av norge) Hvertfall her hvor jeg bor er det en gratis kino en gang eller to i året... Men Hva med å få satt opp en slik film gratis over hele norge, Kanskje folk da inser at det faktisk det er ganske skummelt det som skjer med verden og kanskje begynner og gjøre noe med det?. Lenke til kommentar
Varen Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Man kan jo se på det slik: De 10,000 siste årene på jorden har hatt det beste og mest stabile klimaet i kanskje hele jordens historie, og det er ganske uvanlig. Det bil jo ta slutt etter hvert, så kanskje det er det vi ser noe tegn til nå. Men det er vel godt mulig at global oppvarming ved hjelp av Co2 er med på å hjelpe det til å bli tidligere enn nødvendig. Hvis temperaturen på jorden øker for mye så har jeg hørt at vannmassen vil øke, som igjen vil gjøre at havstrømmene vil endres evt. stoppe opp, som vil gjøre verden ganske kald. Og det er vel spekulasjoner om det igjen kan føre til en ny istid. Men jeg regner ikke med at vi blir å si til så alt for mye i vår livstid. Men jeg syns vel også at media og veldig mange andre kan blåse opp det der med global oppvarming. Det har jo vært utallige mange ganger før i historien at verden skulle på under og slikt, men der vitenskapen har tatt feil. Men jeg ser ikke bort i fra at verden etter hvert vil bli mindre gjestmild, med tanke på at det nåværende klimaet er alt for bra sammenlignet med det jorden vanligvis har hatt Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 (endret) Det er bare klimaforandringer, det har skjedd før og det skjer tilksynelatende igjen. At det er den fuktigste junimånen på 124 år betyr i grunnen ikke annet en at det var like fuktig eller fuktigere for 124 år siden, samme gjelder med tilsvarende flom på 70 tallet, det har jo skjedd før. Når nyhetsbildet sier "den største flommen i historien" eller lignende kan man begynne å spekulere på om det er noe uvanlig som foregår. Klimaet endrer seg og vi må bare følge etter eller så går vi under. En annen ting når det kommer til flom er jo at etter flommen så bygger man opp igjen hus og veier i flomområdet slik at en ny flom får gjøre eksakt like stor skade. Hvorfor ikke forlate slike områder og bygge på tryggere steder som en del av det å følge klimaendringene? Blir det mere vind må man bygge kraftigere, blir det mere regn må man bygge høyere oppe i dalene og blir det kaldere så må hus isoleres bedre, værre er det ikke. Nytter ikke og bygge huset midt i elva og skylde på klimaendringene. En annen ting jeg reagerer litt på er måten CO2 mengden beregnes på. Såg på nyhetene ang. håndtering av kasserte garasjeporter som har CO2 holdig isolasjon inni. En port på et par hundre kilo slipper ut flere tonn CO2? Endret 15. juli 2007 av perpyro Lenke til kommentar
Jakob Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Noe av poenget er vel at klimaforandringene skjer så mye fortere enn en naturlig svigning skulle tilsi. Menneskelige klimagassutslipp (ikke bare CO2) bidrar kun til noen få prosent av det totale utslippet, men dette bygger på seg år etter år og siden den industrielle revolusjon har dette økt ganske kraftig, og skaper derfor ubalanse i systemet. I tillegg akselererer det nye utslippsprosseser, som f.eks metan bundet i tundraen i Russland som nå smelter og frigir denne gassen. Skulle det være naturlige klimaforandringer er det allikevel ikke noen grunn til å gjøre vondt verre med å slippe ut mer klimagasser. Når det gjelder de garasjeportene, så var det andre stoffer som ble "omregnet" til CO2-ekvivalenter, altså et tall for hvor mye CO2 du måtte ha for å forurense like mye. Det er så moderne for tida å oppgi alt i CO2-ekvivalenter... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå