Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

hvordan sette opp en P200 MMX som router til telenor ADSL?

Anbefalte innlegg

har en gammel P200MMX liggende som jeg vil sette opp som router/hub, jeg har satt inn 4 nettværkskort, 2 PCI og 2 ISA (ingen av dem er like, men har det noe å si?).

har hørt at den enkleste måten er å installere Linux, men hvem linux skal jeg installere?

og hvordan skal jeg konfigurere det hele?

kan jeg bruke vanlige TP kabler?

hardware er:

P200 MMX

128MB RAM

6GB HD

4stk nettværkskort

på forhånd takk! :)

Mvh, Jan Erik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
har en gammel P200MMX liggende som jeg vil sette opp som router/hub, jeg har satt inn 4 nettværkskort, 2 PCI og 2 ISA (ingen av dem er like, men har det noe å si?).

har hørt at den enkleste måten er å installere Linux, men hvem linux skal jeg installere?

kan jeg bruke vanlige TP kabler?

hardware er:

P200 MMX

128MB RAM

6GB HD

4stk nettværkskort

på forhånd takk! :)

Mvh, Jan Erik

Hei, jeg har en linuxboks som router på telenor adsl-linja mi.

Det krever litt kunskaper før du setter i gang. Jeg bruker selv Linux Slackware, jeg kan ikke fordra noen andre distroer, hvertfall ikke av de jeg har prøvd. Det eneste du må koste på servern din, er to nettverkskort. For opprigning bruker du en liten kjekk pppoe-klient med navn "rp-pppoe", som kan lastes ned ifra http://www.freshmeat.net. Så bruker du iptables til å masquerade internett-tilkoblingen din. Mail meg på [email protected], om du vil ha litt mer detaljert info om installasjon og slikt.

Lenke til kommentar

www.smoothwall.org er en svært enkel router/brannvegg distro.

Men jeg hadde holdt meg til to kort når du ikke er særlig stø i faget.

Lenke til kommentar

Om 2000 er enklere å sette opp er vel egentlig ikke noe spørsmål i seg selv, men siden du spør; ja, mye enklere..

Men var jeg deg så ville jeg heller tatt meg bryet med å lære meg såpass om linux. Hvorfor?

- Fordi det er mer stabilt og du kan i teorien slippe å gjøre noe som helst med den etter at linux er installert. Med 2000 så vet du aldri..

- Også fordi på en slik maskin kan det faktisk gå utover ytelsen, hvis du velger å kjøre 2000.. Nå vet ikke jeg hva slags linje du har, men det kan faktisk være tilfelle at det går raskere i linux.

Var jeg deg ville jeg tatt utfordringen!

Lenke til kommentar

www.smoothwall.org er en svært enkel router/brannvegg distro.

Men jeg hadde holdt meg til to kort når du ikke er særlig stø i faget.

men poenget er at jeg må få internett på 2 maskiner samtidig, ikke bare sette opp en brannmur... derfor trenger jeg minst 3 nettverkskort. men jeg har bare 2 PCI kort og resten er gamle ISA kort, kan dette bli et problem?

jeg har 704/128 for de som lurte på det.

jeg prøvde Clark Connect, men jeg fikk det ikke til, har nå skaffet meg win2k ADV server, men vil denne fungere ok som en router?

og må jeg skaffe meg krysskoblede kabler for å kjøre i nettverk, eller kan jeg bruke vanlige TP kabler når jeg får satt opp serveren? har bare vanlig TP kabler, og har hørt at krysskoblede kabler er mye dyrere, stemmer dette..? :(

Lenke til kommentar
og husk at jeg kan så og si INGENTING on internett/nettverk! IP adresser, forskjellige porter, IRQ osv. er som gresk for min del... :shrug:

Vel, løsningen på og mangle kunnskap er enkel, skaff deg noen.

Hvis du ikke fikset Clarkconnect tror jeg ikke det går noe bedre med denne w2k-serveren, skaff deg litt kunnskap eller kjøp en router.

Dette med tre nettkort gjør jo ting langt mer komplisert enn med to så jeg hadde droppet det i og med du selv flagger med null kunnskap.

Lenke til kommentar

jeg har alleredet en router fra SMC, men denne har en tendens til å henge seg totalt kort tid etter at mer en maskin skal på nettet samtidig. virker som den har problemer med å dele opp linjen.. :-?

det er derfor jeg hadde planer om å sette opp en ny server som forhåpentligvis hadde vært noe mere stabil..

men men, får vel kjøpe en ny router da..

Lenke til kommentar
jeg har alleredet en router fra SMC, men denne har en tendens til å henge seg totalt kort tid etter at mer en maskin skal på nettet samtidig. virker som den har problemer med å dele opp linjen.. :-?

det er derfor jeg hadde planer om å sette opp en ny server som forhåpentligvis hadde vært noe mere stabil..

men men, får vel kjøpe en ny router da..

Du kan jo se om det finnes oppdateringer hos SMC til routeren din som fikser problemet.

Du har jo det jeg skrev, skaff deg kunnskaper og hiv opp en linuxrouter men sett av goood tid i og med du må lære deg mye fra grunnen av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...