just_me Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 alienware laptop, fra usa hva med toll og moms? ca.$2000 = ca 12000kr men hva med moms og toll? Lenke til kommentar
VetleRsport Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 (endret) Spør han som du skal kjøpe den av om han kan sende den som "gave" sette prisen på pakken på under 20$ er det vel så slipper du toll og frakt, Moms er vel pris x 0,24 Endret 5. juli 2007 av volvo240_r Lenke til kommentar
just_me Skrevet 5. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2007 ser ut som alienware kan kjøpes fra frankriket oxo, det er et bedre alternativ? Lenke til kommentar
eirikand Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 det må du nesten regne ut x) Lenke til kommentar
EggMan88 Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Spør han som du skal kjøpe den av om han kan sende den som "gave" sette prisen på pakken på under 20$ er det vel så slipper du toll og frakt, Moms er vel pris x 0,24 9012974[/snapback] Vis du sender den som gave må verdien være under 1000 Nok ca 160 USD. Det som er dumt ved og gjøre dette er at vis laptoppen tar skade under frakten så er det fraktselskapet som skal erstatte dette. Og vis du oppgir verdien til 1000,- så får du igjen 1000,- og ikke 12.000,- som verdien er. Lenke til kommentar
just_me Skrevet 5. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2007 jeg har planer om og dra til usa (familie greie), hva er muligheten for at jeg kan ta med med til norge selv? pakke den inn og si at det er en gave? Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 jeg har planer om og dra til usa (familie greie), hva er muligheten for at jeg kan ta med med til norge selv? pakke den inn og si at det er en gave? 9013129[/snapback] det er vell ustyr for verdi på 16 tusen man kan ta med til norge da eller noe i den duren, tenkte og spørre sjefen om han kan kjøpe med en ps3 til meg når han drar til usa i 3 uker... Lenke til kommentar
anund Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 alienware laptop, fra usa hva med toll og moms? ca.$2000 = ca 12000kr men hva med moms og toll? 9012883[/snapback] Mva = 25%. Kommer i tillegg. Husk at mva legges til summen av laptop og fraktkostnad. I tillegg kommer et fortollingsgebyr til transportør, men det blir vel ubetydelig i denne sammenhengen (kr 79,- ? hvis Posten) Regneeksempel: Laptop koster $2000. Frakt $100. 1 USD = 6 kr. Total sum blir da: 1,25 * 6 * (2000+100) = kr 15.750,- Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 dataustyr har også egen tollsats, etter det jeg vet er musikk f.eks fritatt toll men ikke moms. Dataustyr skal fortolles altså gebyr på prosentsats vill jeg tro https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=778894 Lenke til kommentar
magnus Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 Se på toll.no Slike spørsmål er umulige å få svar på her da det er for mange som kommer med feil svar og bare tror ting, så du må selv søke på toll.no for å finne svar som er riktig. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 Gang med 1.25 så får du prisen inkludert moms. Du trenger ikke betale moms hvis du tar den med hjem selv. Toll myndighetene vet ikke om du hadde den med fra Norge til USA, og bare har med din private hjem igjen. Dermed 0,- i toll. Bare husk å ikke ta med esker osv. Bare ha den i en bærbar veske og si at du hadde den med deg ut av landet også, finnes ingen lov i mot det. Bare ha kvitteringene ett annet sted enn i PC tasken. Men hvis du absoulutt vil være lovlydig, så er det 25 % på kjøpesummen Lenke til kommentar
eirikand Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 (endret) du må kjøpe noe for under 25usd/200 kr for at du skal slippe å betale moms. Endret 6. juli 2007 av eirikand Lenke til kommentar
URGE84 Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 Gang med 1.25 så får du prisen inkludert moms. Du trenger ikke betale moms hvis du tar den med hjem selv. Toll myndighetene vet ikke om du hadde den med fra Norge til USA, og bare har med din private hjem igjen. Dermed 0,- i toll. Bare husk å ikke ta med esker osv. Bare ha den i en bærbar veske og si at du hadde den med deg ut av landet også, finnes ingen lov i mot det. Bare ha kvitteringene ett annet sted enn i PC tasken. Men hvis du absoulutt vil være lovlydig, så er det 25 % på kjøpesummen 9014667[/snapback] Man skal faktisk egentlig skaffe bevis på at man tar den med ut av landet når verdien av en ting overstiger en viss grense. Har enda ikke sett eller hørt noen gjøre det da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå