Gå til innhold

Så dumme folk er på Mess-TV altså!

orginal

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og folk svarer ikke så mye feil egentlig heller.

MESS Tv folka (Og de på Sonen for den saks skyld) holder igjen helt til de har fått inn så og så mange mld før de "slipper" premien.

Og til dere som mener at både 5 og 9 er gode svar på spørsmålet... det er jo ikke det? Fordi det riktige er jo 9!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
kan ikke huske de nevner at man kan fjerne streker!  :hmm:

Poenget mitt er jo nettopp det at det finnes bare ett riktig svar til ett slikt spørsmål.

9090410[/snapback]

Du tar feil. Spørsmålet kan tolkes på flere måter. Er det korrekte svaret "ni", har du tolket det i retning av "hvor mange firkanter kan du maksimalt telle her, inkludert de som lar seg konstruere ved hjelp av formene på bordet i den posisjonen de befinner seg i?"

Det er altså en god del mer informasjon i tolkningen enn i utgangspunktet. Jeg vil mene at den mest direkte tolkningen av spørsmålet "hvor mange firkanter er det her", gir svaret "fire". For det ER fire firkanter der, som ligger inntil hverandre. Da har vi to korrekte svar til hver sin legitime tolkning av spørsmålet, og man kan lett forestille seg flere.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

"Hva er 5x5?" er ikke tvetydig. "Hvor mange firkanter er det her?" er, i hvert fall i dette tilfellet, nettopp det. Det er riktig at formulering kan gjøre en tolkning mer sannsynlig enn en annen, men i dette tilfellet vil det etter min mening si den tolkningen som gir svaret "fire".

Lenke til kommentar

Jeg skjønner veldig godt hva du mener, men jeg tror ikke du helt skjønner hva jeg mener (med litt velvilje gjør du det nok likevel); det er forskjell på et utsagn og tolkningen av et utsagn, og absolutt all kommunikasjon må tolkes selv om den er aldri så entydig. Du mener at siden spørsmålsstillerne mente en ting, er det den eneste riktige tolkningen, og det har du i en viss forstand rett i, selv tvetydige setninger har som regel en og bare en riktig tolkning, det den er ment å tolkes som, men: Den som kommer med utsagnet er også ansvarlig for at budskapet kommer korrekt frem. Dette er et lurespørsmål, med en "korrekt" tolkning som har minst en tolkning mellom seg og det opprinnelige utsagnet. Man kan aldri helt vite hva de egentlig vil fram til; svarer man ni, kan de si at de var ute etter fire, og omvendt.

Spørsmålet kan altså ha flere riktige svar, men det er bare ett riktig svar per riktige tolkning, og slik spørsmålet er stilt har ikke avsender gjort sitt for at den intenderte tolkningen blir den letteste å oppfatte, snarere tvert imot. Det er jo det som er hele "moroa" her. Jeg vil ødelegge denne moroa ved å hevde, med rette, at det finnes minst to like riktige svar på dette spørsmålet.

Forklaringen kunne vært bedre, men ha tål, det har nettopp vært sommerferie. :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
"Ahh, baarrrr *kremt* hvor mange objekter (nei, ikke det), hvor mange arealer ser dere på denne tegningen?"

Beklager å dra frem denne tråden her (kjeder meg på nattevaktene må vite), men hvis dette var spørsmålet ordrett, så har vel alle som har sendt inn sine svar faktisk svart riktig?

De som så ni firkanter, sendte inn ni, som jo er riktig. De som bare så tre, sendte inn tre, som jo er riktig. Skulle spørsmålet vært mer riktig ville de har spurt om hvor mange firkanter det er, ikke hvor mange seerne ser.

Mess TV og Sonen duger for øvrig ikke engang til fylleunderholdning når man kommer hjem fra byen og nesten villig til å se på alt som er på tittekassa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...