Gribi Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Jeg har liggende en 15" subb med en rockford power forsterker ( 2x650 ) ca, som kan brokobles til 1100w eller noe sånn. Jeg har også en Thermaltake 1200W psu som jeg gjerne vil skal fungere på forsterkeren for å få brukt den innendørs. Jeg har derfor jumpstaret psuen, og koblet diverse 12V ledniger inn i en sikring,videre inn i forsterkeren og diverse sorte ledninger inn på minus. Problemet er at forsterkeren er rimelig heftig og trekker noe sinnsykt med strøm når den starter opp, noe som fører til at sikringen går (i huset 16A på kretsen). Hvis ikke sikringen går så går den i strømforsyningen (tidssikring) . Etter å ha startet den noen ganger ( og flippa sikringen tilbake ) så kom lyset på forsterkeren og alt fungerte slik det skal. Er det noen måte å slippe å "lade" opp kondensatorene i forsterkeren? Hadde det vært mulig å koble en kodensator på 1 farad ? Andre gode tips? Er det noen vits å bruke mer en 1 rail på 12 volten, ( og/eller er det mulig å bruke flere? ) Takk på forhånd Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 (endret) Prøv å få til en anordning der du først kopler forsterkeren i serie med en lyspære, for så å switche rett over på kun forsterker. Lyspæra vil muligens redusere strømmen nok til at sikringen ikke går. Men husk at såpass kraftige forsterkere kan trekke voldsomt med strøm i små øyeblikk. Og en kondensator på 1F i tillegg vil bare gjøre vondt værre. Med 1100Watt trenger du en 12V-rail som kan levere ca. 90Ampére. Endret 5. juli 2007 av sedsberg Lenke til kommentar
Gribi Skrevet 5. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2007 Men går det greit å koble flere 12V rails sammen, eller kan jeg kun bruke 1 rail om gangen? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Det burde gå, men er ikke 100% sikker. Tenker du kun på ledninger, eller på fysiske, separate 12V-utganger i selve strømforsyningen? Hvis det bare er de 4-pins molex-kontaktene du tenker på så kan du gjerne kople sammen alle om du vil. Lenke til kommentar
Gribi Skrevet 6. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2007 Hmm. prøvde å bare starte opp strømforsynigen og da gikk sikringen når den ikke var koblet til noe. Var vist 13A på kretsen. Noen måte å forhindre dette? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 (endret) Var det på 12V-kretsen du mente? Da er du i så fall begrensa til 156Watt. Men de aller aller fleste strømforsyningene kan fint startes uten noe tilkoplet. Hvordan starta du den? Hvilke ledninger koplet du sammen? Edit: Og 156 watt er ikke effekten du har til lyd. Den er enda lavere pga. effektiviteten til forsterkeren. Vil tippe du får mellom 80 og 90 watt et sted. Edit2: Få til et system med bryter på Remote på forsterkeren slik at du FØRST kan starte PSU og så etterpå starte forsterkeren. Det burde hjelpe litt på oppstartsstrømmen. Endret 6. juli 2007 av sedsberg Lenke til kommentar
Gribi Skrevet 8. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2007 (endret) Har 13A på kretsen i sikringskapet Koblet sammen etter en tegning jeg fant på nettet. koblet en grønn til jord. Endret 8. juli 2007 av Gribi Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 En grønn hva for noe? Og fra hvor? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå