Gå til innhold

Reiser til egypt om to uker.. noen tips?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, Hurghada og Sharm er jo disse charterstedene bygget for turister. Det er faktisk mulig å dra til Egypt og holde seg unna de stedene. Jeg har vært der flere ganger, da jeg er involvert i noen investeringer i cruisebransjen der. Luxor, Aswan, Cairo etc. er byer med noe kulturelt innhold også. Men kan vel være greit at trådstarter forteller hvor reisen efter planen går.

Lenke til kommentar

Det finnes en såkalt vaksine som virker i rundt 60 % av tilfellene av mavesyke. Koster noen kroner, du blander den selv - og drikker den. Tror du må drikke den to ganger, muligens en måned før, første gangen du benytter den. Har du brukt det innen et år trenger du vel bare en dose før du drar ned..

Lenke til kommentar

Hurgahada er en totalt oppbygget turistby. Cairo er fint! Håper du blir der noen netter. Intercontinental og Grand Hyatt er flotte hoteller, ellers så har du jo alltid Four Seasons om midlene strekker til.. Håper du rekker mer enn det en charter-dagstur fra Hurgahada har mulighet til å få med seg...

Med privat guide åpner også mulighetene seg for å komme INN i pyramidene. Dette er i midlertid sterkt begrenset, og kun et fåtall turister får komme inn. Tror Keopspyramiden tillater inntil 200 turister per dag, med andre ord et veldig lite antall, og ikke nok for fulle busslaster....

Lenke til kommentar

Anbefaler definitivt å dra innom Giza hvis man har muligheten til det. Kheops pyramiden er bare helt sykt imponerende å se live, man greier aldri helt å forestille seg helt hvor stor den er uten å se den. I tillegg er det jo ting som Sphinxen der. Man kan også, som noen andre har nevnt, gå inn i Kheops, men da må man være temmelig tidlig om morgenen, da dette kun er tilgjengelig for et meget begrenset antall personer per dag av hensyn til å bevare pyramiden. En av de andre to pyramidene der (Mykerinus tror jeg) er såvidt jeg husker åpen for alle som vil inn, mot betaling så klart. Men det anbefales ikke for folk med så mye som en liten antydning til klaustrofobi, for man må gå innover en veldig lang, trang, varm og funktig korridor.

Og hvis man er i nærheten av Cairo så er Egyptisk museum et bra sted å dra innom, i alle fall hvis man synes det er spennende med egyptologi, mumier osv. (http://www.egyptianmuseum.gov.eg/) Kan kanskje være en ide å prøve å snylte litt på en eller annen guidet busstur der, da stedet blir mye mer spennende når man vet hva det er man ser på. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...