Artico01 Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 (endret) Så man må som regel ha et år på vanlig videregående skole først? Må det året da være allmen eller kan det være hvilken som helst linje? Endret 9. juli 2007 av Artico01 Lenke til kommentar
Jon4s Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Er ganske sikker på at det første året på IB er vanlig allmen, dvs at det ikke foregår på engelsk det første året. Ikke helt sikker på om dette er riktig,though. Lenke til kommentar
Artico01 Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Så det vil si at man går tre år på Ib-linja men det første året er vanlig allmen og så er det 2 års studie med opplegget til Ib? Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Nei. Man søker seg til IB etter fullført grunnkurs (VG1) Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Hvordan pensum følger linja? Er det samme som den norske allemen linje? Bare alt går på engelsk. Takk for svar 9032318[/snapback] IB følger på en måte sitt eget løp. For på allmenn, så ender du opp med å velge f.eks reallinje eller samfunnslinje i andre klasse. På IB så er du nødt til å ha fag fra alle forskjellige områder. F.eks jeg har norsk, engelsk, kjemi, fysikk, matte og økonomi. Vi ser selvfølgelig trekk fra reallinja, det jeg har valgt. Men jeg må ha økonomi også, og det var valget mellom økonomi og historie. Dessuten må jeg ha et morsmål og et fremmedspråk. Og det er forskjell mellom pensumene på IB og på vanlig allmenn. Myndighetene i Norge har et annet syn og har andre prioriteringer enn det de gjør på IB. 9034528[/snapback] Det du sier først er rett og slett feil. På allmennlinja de siste årene har det vært så å si fritt fagvalg. Nå som det er blitt studiespesialisering, etter kunnskapsløftet, så velger du noen fag fra en linje, men du kan fortsatt blande litt (trenger ikke å ta både fysikk, matte og kjemi selv om du velger realfagslinja f. eks.). Lenke til kommentar
Artico01 Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 (endret) Men sånn alt i alt, Vil dere anbefale å ta Ib linja for en som er sterk i engelsk og er relativt flink på skolen Endret 11. juli 2007 av Artico01 Lenke til kommentar
mebeemo Skrevet 11. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2007 Men sånn alt i alt, Vil dere anbefale å ta Ib linja for en som er sterk i engelsk og er relativt flink på skolen 9054122[/snapback] Grunnen til at jeg startet tråden er jo egentlig fordi jeg ville vite det samme Men hvis du er relativt sterk i engelsk, og relativt flink på skolen, så ser ikke jeg noe problem i at du søker IB. Dessuten gir IB mange alternativer. Du får nemlig undervisning i fag som kommer fra alle områder, så du spesialiserer deg derfor ikke bare om en ting. Og derfor får du også mange alternativer senere, fordi du har kvalifikasjoner fra mange forskjellige områder som økonomi og naturvitenskap. Lenke til kommentar
Scotty Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 (endret) IB var en av tingene jeg tenkte på når jeg skulle søke. Skulle gjerne hatt engelsk på et høyere nivå, er halvt engelsk og snakker mer engelsk enn norsk iløpet av en dag. Andre interesser tok over, nesten like så greit, orker ikke alt for mye arbeid. Endret 13. juli 2007 av _Scotty_ Lenke til kommentar
DigitaL BlasteR Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 Å være sterk i engelsk er en selvfølge når man søker seg inn på IB, og et krav i seg selv hvis man skal klare seg godt, bare så det er sagt. Det alene betyr ikke at du mestrer alle fagene, du må i tillegg jobbe beinhardt og ofre mye hvis du kommer rett fra allmenn. Husk at IB har en internasjonal standard når det gjelder det faglige nivået, dvs at i alle land der man tilbyr IB er nivået likt - ingen unntak. På en del skoler som tilbyr IB er det nå lagt opp med "pre-IB", altså ett år med forberedelser til IB fremfor vanlig allmenn GK/VG1 Lenke til kommentar
Artico01 Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 Hvor kan jeg finne ut hvilke skoler som har "Pre-ib"? Hadde kanskje vært best da, og ta et år før det virkelige starter Lenke til kommentar
DigitaL BlasteR Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 Ring den skolen du skal ta IB på. Går ut ifra at du skal søke på en skole i ditt nærområde? Hvis du bor i Oslo, er det hvertfall en skole som tilbyr "pre-IB" kalt Berg vgs. Lenke til kommentar
Artico01 Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 Bor litt sør for Oslo. Skal søke på Ås regner jeg med. Men kjenner du noen som har gått på Ib før? Eller har du vært der selv? Hvordan er det? Er det mye mer arbeid enn en vanlig allmen linje? Lenke til kommentar
MoOnyt2t2t2 Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 hva er fordelene med å gå ib linja? Skal begynne i vg 1 å lurer svært på im jeg skal velge vanlig allmenn eller ib :S Jeg skal starte på berg skole, å de "tilbyr international baccalaureate (vk1 og vk2 nivå) som eneste skole i oslo" Hva betyr dette? Vennligst hjelp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå