Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan er IB-linja?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en av 30 elever som til høsten skal begynne på IB-linja på Arendal Videregående skole. IB står for Internation Baccalaureate, og prinsippet går ut på at all undervisning skal foregå på engelsk. Det sier seg selv at det kan bli relativt tøft. :p

Derfor lurer jeg på om det er noen der ute som har gått gjennom denne linja før, eller som har hatt noe med det å gjøre, som kan fortelle litt om erfaringer og generelt åssen det er? Er veldig nervøs for hvordan det kommer til å bli, siden det er helt nytt for ikke bare meg, men for selve skolen. Så det hadde bare vært greit å lese om andre som fakisk har overlevd dette før :roll: . Tips og gode råd hadde også kommet godt med :!:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har ikke vært der selv men målet mitt er å komme dit. Dog IB kongsberg eller IB (nær sandvika)

Lurer også på dette.

Trådstarter: Hva hadde du i snitt? og hva kreves?

9012303[/snapback]

Jeg hadde et snitt på 4,9...

Men det er ikke karakterene som teller, bare at engelskkarakteren din burde være 4 og oppover. Du burde jo helst unngå stryk, noe som på mange måter er en selvfølge. Dessuten har de et intervju, så de får vite hvordan du er som person. Så det er ikke bare det akademiske som teller, men også hvordan du er i person. Du må også sende inn en såkalt "søknad" hvor du skriver hvorfor du vil gå på IB linja. Høres veldig krevende ut, men det var ikke noe problem egentlig :) Karaktersnittet til de som har kommet inn varierer veldig mye, så det som egentlig kreves er at du er i stand og vil arbeide mye med skolen, og fokusere på det. De spør gjerne om hvordan du liker å arbeide å, så de ser om du faktisk er egnet som en IB-elev. Så, er du en god elev som ikke er redd for å ta i et tak, så tror jeg nesten du er relativt godkjent :) Hvilken klasse går du i? Har du flere spørsmål om dette med kvalifikasjoner og søking, så er det bare å spørre :thumbup:

Endret av mebeemo
Lenke til kommentar

Nei jeg starter i 1 nå, altså 1 år yngere enn deg.

Snittet mitt ligger på 4 nå og engelsk muntlig er 6 skrifftelig er dog på 3 men skriver og forstår bra, er bare slurvete og det trekker ned.

Tar de inn folk med internasjonal bakgrunn lettere enn nordmenn? eller starter alle med blanke ark?

Lenke til kommentar
Nei jeg starter i 1 nå, altså 1 år yngere enn deg.

Snittet mitt ligger på 4  nå og engelsk muntlig er 6 skrifftelig er dog på 3 men skriver og forstår bra, er bare slurvete og det trekker ned.

Tar de inn folk med internasjonal bakgrunn lettere enn nordmenn? eller starter alle med blanke ark?

9013984[/snapback]

Jeg har jo internasjonal bakgrunn, men har bodd i Norge hele livet. Men tror ikke den internasjonale bakgrunnen din skal ha noe å si. Men de tar jo gjerne inn noen studenter fra utlandet da. Dessuten er det ikke noe som heter engelsk muntlig og skriftlig på VGS, så du får bare en engelskkarakter å vise til :thumbup:

Lenke til kommentar

Kjenner et par som har gått der, og det begge to er enige om er at det er en krevende linje. Med krevende mener de at IB ikke er noen linje for de som driter i skolen, men som tar den seriøs og gjør sitt beste hele tiden. Man bør også, som tidligere nevnt, ha gode engelskkunnskaper.

Etter hva jeg har hørt så er første året vanlig allmen, men er ikke helt sikker.

Lenke til kommentar

På IB-linja må du velge minst 3-4 fag som du må ta på "higher level", dvs større vanskelighetsgrad enn vanlig i 3-4 fag. De fleste fagene er like som de på allmenn, men vanskelighetsgraden og nivået på disse fagene er betraktelig større enn tilsvarende fag på allmenn. Hørt at matten i 3IB er på nivå med universitetsmatte. For å komme inn lønner deg seg å ha over middels i engelsk (4 og mer) og så tror jeg du må ha en slags referanse/anbefaling fra engelsklæreren. Det er lettere å komme inn på IB enn de fleste tror faktisk. Du kan sjekke ut nettsiden deres for mer info.

Endret av DigitaL BlasteR
Lenke til kommentar
Hvordan pensum følger linja? Er det samme som den norske allemen linje? Bare alt går på engelsk.

Takk for svar :)

9032318[/snapback]

IB følger på en måte sitt eget løp. For på allmenn, så ender du opp med å velge f.eks reallinje eller samfunnslinje i andre klasse. På IB så er du nødt til å ha fag fra alle forskjellige områder. F.eks jeg har norsk, engelsk, kjemi, fysikk, matte og økonomi. Vi ser selvfølgelig trekk fra reallinja, det jeg har valgt. Men jeg må ha økonomi også, og det var valget mellom økonomi og historie. Dessuten må jeg ha et morsmål og et fremmedspråk. Og det er forskjell mellom pensumene på IB og på vanlig allmenn. Myndighetene i Norge har et annet syn og har andre prioriteringer enn det de gjør på IB.

Lenke til kommentar
Men hvordan fungerer det med laveste nivå i matte? Dette blir vel da det samme som er på allemen i vanlig norsk skole? Er nivå høyre på alle fag i forhold til vanlig skole?

9033200[/snapback]

Laveste nivå i matte kalles vel Matemathic studies. Det er for folk som vet de aldri kommer til å ha bruk for matte. Jeg hadde høyeste mattenivå i førsteklasse. Og den britiske mattelæreren jeg kommer til å få sa at de som har hatt høyeste nivå matte på VG1 ville iallefall overleve Standard Level, altså hakket under det mest krevende nivået :p

Lenke til kommentar

Dette virker jo som et utrolig smart system da. Det er jo mye mer spesialisert. Mye mer lagt opp for hver enklet. Siden de har flere valg muligheter.

Men en ting til, Jeg har sett litt på hjemmesiden til Ib og det står at dette sånn diploma er blir det samme som 3-års skolegang på en vanlig videregående skole. Man kan derfor bruke dette når man skal inn på en høyskole/universitet. Har jeg forstått ting riktig?

Endret av Artico01
Lenke til kommentar
Dette virker jo som et utrolig smart system da. Det er jo mye mer spesialisert. Mye mer lagt opp for hver enklet. Siden de har flere valg muligheter.

Men en ting til, Jeg har sett litt på hjemmesiden til Ib og det står at dette sånn diploma er blir det samme som 3-års skolegang på en vanlig videregående skole.  Man kan derfor bruke dette når man skal inn på en høyskole/universitet. Har jeg forstått ting riktig?

9035577[/snapback]

Det er nettopp derfor jeg har valgt IB; fordi man fortsatt kan søke høyskole/universitet etter å ha fullført. Dessuten tror jeg det er smart å bli vant til engelsk allerede på videregående nivå, siden mye av undervisning på universitet er på engelsk, som jeg har forstått :) Tror ikke 2 år med IB tilsvarer 3 år VGS; fordi jeg går så og si 3 år uansett hvordan man vrir og vender på det. Fordi jeg trengte grunnlaget fra førsteklasse for å komme inn det første året på IB :thumbup:

Lenke til kommentar

Men hva mener du? Må man ta et år på vanlig videregående først? Eller kan jeg bare ta to år på Ib og så jobbe et år og da søke på en høyskole/universitet?

Og, tror du det holder med et snitt på 4.4 og 5 i skriftlig og muntlig i engelsk?

Endret av Artico01
Lenke til kommentar
Men hva mener du? Må man ta et år på vanlig videregående først? Eller kan jeg bare ta to år på Ib og så jobbe et år og da søke på en høyskole/universitet?

Og, tror du det holder med et snitt på 4.4 og 5 i skriftlig og muntlig i engelsk?

9036772[/snapback]

Visst skal det holde med karakterene dine! :thumbup: Men jeg tror iallefall ikke at du bare kan hoppe på IB rett etter ungdomskole altså :no: Men du kan jo alltids sjekke med den lokale skolen som har IB linje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...