Gå til innhold

Speak now or forever hold your peace

Anbefalte innlegg

Tiden er inne for å bruke et halvt år med sparepenger, og da er det dumt og ikke rådføre seg først. Jeg skal ikke ha det RÅESTE, men vil heller ha mest for pengene. Jeg har fingeren på bestill-knappen på disse produktene (prisene er hentet fra komplett):

Asus P4G8X/DELUXE/GD Hovedkort - 1989,-

Intel Pentium 4 2.4 GHz Boxed PC533 - 1989,-

TwinMOS PC2100 DDR-DIMM 256MB CL2.5 X2 - 2*509,-

Seagate Barracuda V 120GB S-ATA 7200RPM - 1804,-

Asus V9280 GeForce4 Ti4200-8X 128MB DDR AGP - 2266,-

Jeg er mest usikker på minnet og skjermkortet. Hovedkortet støtter vel ikke raskere minne, og jeg må ha to brikker for å kjøre Dual Channel DDR. Jeg er også usikker på om skjermkortet er litt overkill. Trenger ikke den råeste 3D-ytelsen, men neste hakk ned blir litt for langt...?

Blir sannsynligvis et Audigy-kort i tillegg, men jeg bruker det integrerte til å starte med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil ikke si at dette passer "mest for pengene" beskrivelsen.

Jeg ville kjøpt IDE versionen av HDD'en på komplett til 1275kr.

Jeg ville kjøpt et ti4600/ti4800/Radeon9500pro kort istedet, siden de er raskere og koster ca det samme.

Jeg ville også satset på en XP2400+ CPU og et nForce2 HK fra ASUS eller Epox. Som ram ville jeg kjøpt en eller to av den 512 brikken Komplett har på ukens tilbud.

Lenke til kommentar

Jeg nå si meg enig med "PanzerFaust".. :wink:

kjøp et hovedkort som har socket A og kjøp en athlon xp prosessor.

(fks. 2200+ 2400+) Og kjøp gjerne 512 mb ram i samme slengen.

(ikke det dyreste :D ..)

Og for guds skyld hvis du skal kjøpegeforce 4 ti 4200 så kjøp POV Geforce4 ti4200xp.. Som jeg har sakt mange ganger før.(det kan overklokkes til er 4600 kort!) :D ..

Og samme HD og hovedkort som "PanzerFaust" anbefalte.. :p

Mvh. Kristian Skjøtt. 8)

Lenke til kommentar

Jeg ville kjøpt et ti4600/ti4800/Radeon9500pro kort istedet, siden de er raskere og koster ca det samme.

Jeg ville også satset på en XP2400+ CPU og et nForce2 HK fra ASUS eller Epox. Som ram ville jeg kjøpt en eller to av den 512 brikken Komplett har på ukens tilbud.

Skal innrømme at S-ATA-disken ikke ivaretar "mest for pengene"-prinsippet, men i forhold til overføringskapasiteten samt at jeg har ventet på S-ATA-disker i lang tid falt valget på denne allikevel.

Har forresten ikke sett at ti4600 har nærmet seg prisen på ti4200 så raskt, så takk for tipset der :D

Når det gjelder Intel vs. AMD, så har jeg bestemt meg for Intel denne gangen. Kjøpte AMD sist, og har lyst til å test Intel denne gangen.

Lenke til kommentar

Kjøp et annet skjermkort. Det er ikke lenger slik at ti4200 gir "mest for pengene". Et radeon 9700 koster f.eks. bare 150 kroner mer enn det du har valgt, og er en *mye* bedre investering.

Når det gjelder minnet, må jeg innrømme at jeg ikke vet en skit om Pentium 4 - men vil ikke det faktum at det bare er PC2100-ram holde deg litt tilbake? I tillegg er det jo bare CL2.5, så jeg synes du betaler mye for lite her.

(Synes forøvrig hovedkortet virket dyrt også, men så er jeg da også vant til AMD-løsninger der man sjelden betaler mer enn tusenlappen for dette - ta det med en klype salt)

Lenke til kommentar

Sjermkort og slikt kan du vurdere som nevnt overnfor, - men jeg ville definitivt kjøpt kjappere minne. Husk det hovedkortet lar seg overklokke som rakker'n, og uansett overklokking eller ikke er det trygt med litt bedre minnebrikke (bedre = kjappere = tåler høyere hastighet).

Lenke til kommentar

Takk for et overveldende antall svar :D

Jeg har allerede begynt å studere Sapphire Radeon 9500 Atlantis til 1664,-. Ser ut til at jeg kommer bedre ut av det med dette kortet.

Er fortsatt usikker på minnet. Synes å ha lest at Granite Bay ikke støtter raskere minne enn PC2100. Men kortet lar meg jo kjøre 2.4@3, og da er det kanskje dumt å kjøpe dårligere enn PC2700. Men jeg kjøper ikke maskinen for å overklokke den først og fremst.

Lenke til kommentar

Jeg er eing med det som en sa lenger opp her.

Går heller for et Sapphire (ati) Radeon 9700 til kr. 2400 NOK

Det er en mye bedre investering.

Men hvis du likevel vil ha GeForce4 kan du jo kjøpe et Ti4600 kort på elkjøp for 2000kr. Det er ikke så verst. (om du da har Elkjøp i nærheten av deg)

Forrsesten så ville ikke jeg ha byttet bort den S-ATA disken heller.

Høres lovende ut dette med S-ATA

Men det kan nok være lurt å gå over til et nForce2 HK og en AMD Athlon XP2400. En XP2400 gir vel i de fleste tilfeller bedre ytelse i spill enn en P4 2,4 og er den ikke billigere og? Husk en god vifte da. :p

Lenke til kommentar

Ny liste:

Asus P4G8X/DELUXE/GD Hovedkort - 1989,-

Intel Pentium 4 2.4 GHz Boxed PC533 - 1989,-

TwinMOS PC2700 DDR-DIMM 256MB CL2 * 2 - 2*624,-

Seagate Barracuda V 120GB S-ATA 7200RPM - 1804,-

Sapphire Radeon 9500 Atlantis 128MB DDR - 1664,-

Dette ble jo faktisk billigere også... :lol:

Lenke til kommentar

vil du at han skal kjøpe skit ram? nei gå for twinmos! jeg er meget fornøyd med mine! denne fyren her høres ut som en kar som bare kjøper ting pga det er på tilbud. :lol:

men er enig i at du bør satse på xp2400 på epox nforce2 hk!

harddisken skal jeg ikke uttale meg om da jeg ikke vet noe om ytelse på S-ata. mvh Anders :D

edit; gå for pc3200 ram. så kan du fsb klokke mere.

Lenke til kommentar

[quote name="Lone*Desert-FishMen det kan nok være lurt å gå over til et nForce2 HK og en AMD Athlon XP2400. En XP2400 gir vel i de fleste tilfeller bedre ytelse i spill enn en P4 2' date='4 og er den ikke billigere og? Husk en god vifte da. :p[/quote]

Du må aldri i verden gå over til AMD om du skal ha Dual DDR. Jeg husker ikke tallene, - man AMD med nForce2 og Dual DDR (Asus A7N8X?)har mye mye lavere minneytelse enn et Dual DDR P4 System. Jeg mener AMD på nForce2 HK og Dual DDR har under 3,0GB pr. sekund minnebåndbredde (tror det kalles det), er det 2,7GB pr. sekund?

Selv om Granite Bay, som er på Asus P4G8X DeLuxe offesielt kun støtter DDR PC2100, og P4 Northwood gjør det samme, - minnes jeg at det kortet som ble testet på Tom's Hardware hadde nytte av de DDR-PC3200-brikkene som ble benyttet i testen. Se Tom's Hardware eller link til testen på ok.no. P4 - 4,1Ghz - er stikkord i overskriften.

Så jeg tipper du får velge mellom en minnehastighet på maks 2,7GB pr. sekund med AMD og 4,2GB +++ med P4.

Dessuten bør jo nye P4 prosessorer ha C1 -stepping i dag, - som tillater deg overklokke sprekt. På Dual DDR er jo AMD utklasset akkurat nå ... :wink: P4-2,66 har C1-stepping. Om du kjøper P4-2,4 så sjekk steppingen, for du bør altså ha C1-stepping. Spesielt P4-2,4 uten C1-stepping skal du unngå, både P4-2,26 og P4-2,53 når høyere hastighet som overklokket.

Lenke til kommentar

Selv om Granite Bay offesielt kun støtter DDR PC2100, og P4 Northwood gjør det samme, - minnes jeg at kortet som ble testet på Tom's Hardware når en P4 ble overklokket til 4,1Ghz, - hadde nytte av de PC3200-brikkene som ble benyttet i testen. Se Tom's Hardware eller link til testen på ok.no.

Hehe...jeg så testen. Det er riktignok kaldt i lufta nå, men den dagen jeg får 52 kuldegrader i stua har jeg nok større problemer enn minnehastigheten.

Jeg tar poenget med pc3200 though, ser ut til at jeg bør legge meg litt høyere enn pc2700 allikevel

Lenke til kommentar

Dette temaet bringer frem en del nye spørsmål...som f.eks hvorfor kaller Komplett Corsairs XMS3200-minne for PC2700. Burde ikke dette vært PC3200?? Samtidig er XMS3500-minnet oppført som PC3200...

Har de kopiert tankegangen til AMD? XP2000=1.67...

Lenke til kommentar

Jeg spurte Komplett om hva i all verden det betydde, XMS3200 DDR-PC2700 RAM.

Som svar fikk jeg at det var overklokkede brikker. ? Vel, - jeg forblir like klok eller forvirret av svaret, - for om en brikke var overklokket, - ville den ikke da hete XMS2700 DDR-PC3200 :x ? Det er en egen tråd her fra noen dager tilbake omkring Corsairbrikkene til Komplett. Jeg ville ikke kjøpt de. Da er det bedre å kjøpe f. eks. TwinMos PC3200 hos komplett som jeg gjorde, dersom de fortsatt finnes til en hyggelig pris.

Corsair vil jeg anbefale å kjøpe hos quad.no. Det er skikkelige Corsairbrikker, - der XMS 3200 er PC3200. Om du holder hus i Oslo kan du også bestille på WEB-shop og hente brikkene hos Quad i Sinsenveien i Oslo, - rett nedenfor ringveien på Sinsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...