Gå til innhold

Microsoft innrømmer for stor feilprosent på x360

arnegn

Anbefalte innlegg

Anyway, jeg ser det er mange her som sliter med lang servicetid når de selv har ringt microsoft og ordna service.

På elkjøpbutikken jeg jobbet før jeg flytta nå var det slik at alle som leverte inn fikk ny med en gang, da microsoft krediterte alle defekte xbox360'er uten å se på de engang.

Jeg vet ikke om dette var praksis på alle elkjøpbutikker, eller ei, men det er da verdt å vite for de som må levere inn xbox360'en sin og har kjøpt den på elkjøp.

9014943[/snapback]

tror ikke dette gjelder alle elkjøp-butikker. når min 360 ble ødelagt dro jeg til den elkjøp-butikken jeg kjøpte den i, men de sa bare at jeg måtte ringe support, og at de ikke hadde noe med det å gjøre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres veldig rart ut. En butikk er pliktig å ta imot din reklamasjon, om du har kjøpt den der. Det sier forbrukerkjøpsloven.

Men kan hende det var så mange som ville få returnert at de rett og slett ba de fleste om å ringe support selv om de kunne? Vet ikke jeg..

Lenke til kommentar

Det samma er det med Lefdal på Strømmen.

Jeg bare sa bare jeg skal levere inn en 360 jeg.

Så sa han som satt bak innleveringsavdelingen bare : Ja. dette har vi eget nr for, så du får bare ringe dette nr her så fikk jeg lapp med support nr til MS

Lenke til kommentar
Det samma er det med Lefdal på Strømmen.

Jeg bare sa bare jeg skal levere inn en 360 jeg.

Så sa han som satt bak innleveringsavdelingen bare : Ja. dette har vi eget nr for, så du får bare ringe dette nr her så fikk jeg lapp med support nr til MS

9015630[/snapback]

Må være fordi det er så stor pågang at de ikke orker å ta alle når ms gjør det samme selv..kjedelig.

Var ikke slik praksis på elkjøpen jeg jobba på i oslo (storo)

Lenke til kommentar

Er vel ikke noen fasit på hva STOR betyr i denne sammenheng? Men det som er klart er at problemet har vært større enn hva MS har innrømmet tidligere. Forhandlere i USA har vel også hintet fram med tall rundt 20-30 %, uten at dette skal taes som noe bevis. Saken er uansett ganske klar, xbox 360 er av dårlig byggekvalitet.

Lenke til kommentar
Er vel ikke noen fasit på hva STOR betyr i denne sammenheng? Men det som er klart er at problemet har vært større enn hva MS har innrømmet tidligere. Forhandlere i USA har vel også hintet fram med tall rundt 20-30 %, uten at dette skal taes som noe bevis. Saken er uansett ganske klar, xbox 360 er av dårlig byggekvalitet.

9015789[/snapback]

*Update: According to FOX News (10pm TV News Report), an estimated 2.5 million Xbox 360s have been reported defective. This could be the reason behind the 1.1 Billion $ fix and warranty extension.

Link: http://www.psu.com/node/11960

Dette var vel egentlig det rette tidspunktet MS gjorde noe med dette. Ellers ville dette har overskygget en del fra E3. Nå som blir det den motsatte effekten.

Nå må MS bruke nok en milliard dollar på Xbox-divisjonen, som allerede har et underskudd på 5 milliarder dollar. Begynner å tvile på om "Xbox 3" i det hele tatt blir en realitet. Selfølgelig er det en dråpe i havet for MS, men man kan vel ikke akkurat drive på med dette for alltid.

Lenke til kommentar
Nå må MS bruke nok en milliard dollar på Xbox-divisjonen, som allerede har et underskudd på 5 milliarder dollar. Begynner å tvile på om "Xbox 3" i det hele tatt blir en realitet. Selfølgelig er det en dråpe i havet for MS, men man kan vel ikke akkurat drive på med dette for alltid.

9016074[/snapback]

MS har vel sagt at de vil begynne å tjene penger på spilldivisjonen fra neste år av. Spørs jo selvfølgelig om de vil det hvis de må ut med nok en milliard. Men det faktum at de faktisk ser at de kan tjene penger har vel heller gitt dem blod på tann.

Lenke til kommentar
tror ikke dette gjelder alle elkjøp-butikker. når min 360 ble ødelagt dro jeg til den elkjøp-butikken jeg kjøpte den i, men de sa bare at jeg måtte ringe support, og at de ikke hadde noe med det å gjøre.

9015519[/snapback]

Akkurat samme svar jeg fikk fra Elkjøp i Bergen.

Endret av Xbox-PS2
Lenke til kommentar
Dette har du krav på

9016790[/snapback]

Føler jeg må utheve dette:

... I Microsofts tilfelle er det opprettet en egen telefon du kan ringe til dersom du har problemer med Xbox 360, men det trenger du ikke bry deg om.

Det er butikken som er ansvarlig, og du kan kreve at de skal ta seg av maskinen din.

Gjennom Forbrukerkjøpsloven har du også krav på avhjelp innen rimelig tid. I praksis betyr det syv dager.

Dersom det er sannsynlig at det vil ta lengre tid enn syv dager før du får konsollen tilbake, har du krav på lånegjenstand med en gang.

Du skal altså få med deg en spillkonsoll til låns med en gang du leverer spillkonsollen i butikken, dersom det ikke er forventet at du får avhjelp innen rimelig tid.

Dersom dette ikke skjer, kan du kreve å få salget hevet.

Krysser mine fingre og håper boxen min holder, men dette var betryggende nyheter i tilfelle noe skulle skje :).

Lenke til kommentar

Hehehe, de har misforstått det med rimelig tid. I praksis 7 dager? hmmmmmm :p.

Og nevner ingenting om dette med at det kan volde selgeren urimelige kostnader å gi låneprodukt, og at man derfor ikke har krav på det alltid.

Klassisk forbrukervilleder på tur fra forbrukerrådet dette her. Hjelper ikke akkurat til.

MAKAN!

Lenke til kommentar

Så sant. Jeg tok en nærmere titt på forbrukerkjøpsloven og der står det:

Kapittel 6, §30:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Det er jo selvfølgelig stor forskjell på å være uten mobiltelefon og en xbox, men er det urimelig å kreve utlånsmaskin hvis elkjøp gir beskjed om at det vil ta to måneder og de har maskiner i butikken?

Forbrukerkjøpsloven sier videre:

§ 31. Prisavslag

Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden.

Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for forbrukeren.

Forbrukeren kan ikke kreve prisavslag ved salg av brukte ting på auksjon hvor han eller hun har anledning til å være til stede.

§ 32. Heving

I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.

Hvor lang ventetid skal man tolerere før man får hevet kjøpet?

Endret av Bottekott
Lenke til kommentar
MS har vel sagt at de vil begynne å tjene penger på spilldivisjonen fra neste år av. Spørs jo selvfølgelig om de vil det hvis de må ut med nok en milliard. Men det faktum at de faktisk ser at de kan tjene penger har vel heller gitt dem blod på tann.

9016412[/snapback]

Det er klart, men det vil ta mange år før de får tjent det de har tapt. Garantert ikke denne generasjonen. Og skal utviklingen fortsette vil man gå med underskudd i neste generasjon også. Virker som en ond sirkel til tider.

Lenke til kommentar

Hvorfor gidder egentlig MS og Sony å lage spillkonsoll når dem taper per maskin dem selger. + at dem tjener vell ikke så mye igjen på spillene. Er dette pågrunn av at dem vill holde merke dems oppe?

Nintendo skjønner jeg, fordi dem tjener jo per maskin dem selger

Lenke til kommentar
Hvorfor gidder egentlig MS og Sony å lage spillkonsoll når dem taper per maskin dem selger. + at dem tjener vell ikke så mye igjen på spillene. Er dette pågrunn av at dem vill holde merke dems oppe?

Nintendo skjønner jeg, fordi dem tjener jo per maskin dem selger

9019157[/snapback]

På sikt vil de tjene penger, i MS' tilfelle kan det som sagt ta en god stund før Xbox-divisjonen går i overskudd pga. garantiutvidelsen.
Lenke til kommentar
Så sant. Jeg tok en nærmere titt på forbrukerkjøpsloven og der står det:

Kapittel 6, §30:

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Det er jo selvfølgelig stor forskjell på å være uten mobiltelefon og en xbox, men er det urimelig å kreve utlånsmaskin hvis elkjøp gir beskjed om at det vil ta to måneder og de har maskiner i butikken?

9018444[/snapback]

Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Nettbutikker er ikke pålagt å gi lånegjenstand. For det er altfor upraktisk og dyrt og sende gjennom posten.

Forbrukerkjøpsloven sier videre:

§ 31. Prisavslag

Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden.

Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for forbrukeren.

Forbrukeren kan ikke kreve prisavslag ved salg av brukte ting på auksjon hvor han eller hun har anledning til å være til stede.

§ 32. Heving

I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.

Hvor lang ventetid skal man tolerere før man får hevet kjøpet?

9018444[/snapback]

Det er vel ca 30 dager som har blitt en slags regel for hvor lang tid det kan ta med slike ting på reparasjon før du har rett på pengene tilbake.

Lenke til kommentar

9016074[/snapback]

9016412[/snapback]

De har vel ikke planer om å gå i pluss før neste regnskapsår, så hvis de bokfører kostnadene for reperasjoner for forskjeelig framtid i år burde ikke det påvirke lønnsomheten de neste årene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...