V3se7 Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 (endret) Da var det på tide å prøve seg på bildekritikken igjen, denne gangen med et litt sært bilde. Til PMNormals ergrelse og mr olsen og kompanies glede har jeg et svart hvitt bilde Her er den nye croppa versjonen av bildet og: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Edit: Beklager for feilpost, har rapportert for å få flyttet den. Endret 6. juli 2007 av V3se7 Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 (endret) Jeg har vel ikke noe i mot s/h, jeg har bare noe i mot at mine fargebilder skal være s/h. Det samme antar jeg at andre som poster fargebilder mener om sine egne bilder, men jeg skal være forsiktig med å synse om hva andre synes om sine egne bilder. Jeg går i alle fall ut fra at de mener det samme om sine egne bilder, spesielt når de har så nydelige fargetoner som noen bilder har hatt i det siste. Derfor forsvarer jeg ofte det valget noen har tatt i et bilde, fordi jeg tror de er flinke nok til være bevisst på de valgene de tar. Siden det er så enkelt å lage s/h-bilder i dag, så har de i alle fall ingen grunn til å velge det bort av tekniske årsaker, slik som i filmens dager. Ut fra den logikken så hevder jeg at det i dag er blitt en mote at alt skal prøves i s/h, fordi det liksom er mer kunstnerisk enn farge. Derfor kom jeg med den kommentaren om raggsokker og tekopper i en annen tråd. Hensikten var å trekke en sammenligning med alle de kunstnerspirene jeg vokste opp med. De satt og drakk te og hevdet at alt så bedre ut i s/h, og at farger var et slags amatørvalg. Jeg tar s/h-bilder selv, og har publisert noen av dem her. Det kommer jeg nok til å gjøre i fremtiden, og også da blir det et bevisst valg. Jeg går derfor altid ut fra at man har laget et ferdig bilde, og ønsker kritikk ut fra det. Derfor gir jeg heller en tilbakemelding om de har lykkes med sine hensikter eller ikke, ikke å forsøke å presse bildet deres inn i en bås som fotografen ikke har ytret et ønske om å tilhøre. Enten er det godt gjennomført, middelmådig gjennomført eller dårlig gjennomført. Derfor skal du få samme behandling. Du har forsøkt å lage et litt kunstnerisk produktbilde, med å kombinere farger og s/h på denne måten. Teknisk har du lykkes godt, for produktet er tydelig og godt plassert i ruten. Lyssettingen er fin, og underlaget fungerer flott på grunn av at slangen er i sitt rette element, på en veranda. Det at treet virker sortbeiset understreker en streng estetikk som ville passet godt i en produktkalender fra en leverandør av hageutstyr, eller i en kalender fra en jernvarehandel. Ut fra ambisjonene tror jeg du har lykkes i ditt forsøk på å lage kommersiell kunst, hvis det var det du forsøkte deg på. Endret 5. juli 2007 av PMnormal Lenke til kommentar
V3se7 Skrevet 5. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2007 Da er jeg forsåvidt enig med deg i det med s/h. Tusen takk for fin kritikk! Du klarer å sette ord på de tinga jeg merker at gjør at bildet fungerer men men som jeg ikke klarer å definere. Dette blir litt off-topic men shit au, har dere noen tips om hvordan kontakte potensielle kjøpere av dette bildet? Og når jeg sier kjøp så mener jeg ikke no voldsom pris på noen måte men føler det blir litt dumt å gi det bort bare får å få det trykket i en gratiskatalog for hageslanger. Jeg har blant annet mailen til jernia, men hvordan skal jeg gå fram i en mail som det? Rett og slett spørre om de vil kjøpe dette bildet? Og synes dere det er verdt å prøve det med dette bildet? Har ikke fått noen overveldende respons her akkurat så blir kanskje litt overvilt å prøve å selge det. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Bare send dem et spørsmål. Tror ikke de pleier å få slike tilbud, siden de kjøper alle sine tjenester fra reklamebyråer. Liker de bildet, så kjøper de det kanskje. Selv har jeg ikke peiling på hvordan man gjør det, fordi bildene mine er ikke til salgs for øyeblikket. Jeg samler til et "større verk", og det er derfor jeg prøver dem ut på et publikum, som her på akam. I tillegg kommenterer jeg de andres bilder, for hvis man vil ha respons på sine bilder, så må man også gi det samme tilbake. Titt for tatt, sier vi på vestlandet. Lenke til kommentar
V3se7 Skrevet 5. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2007 Det er vel litt av problemet, det at de bruker reklamebyråer. Det ser ut som mitt bildet ikke helt passer inn i stilen som hvertfall nettsidene deres har men er vel i grunn bare å prøve. Mulig å utdype litt mer enn bare "større verk" eller? Ble litt nysgjerrig her nå. Problemet mitt er at jeg har vanskelig for å finne ut hva som funker for mine bilder, så er det enda vanskeligere å finne ut hva jeg synes om andre sine bilder men litt respons bør jeg nok klare Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 Med et større verk mener jeg at jeg ikke ønsker å splitte opp den seriøse produksjonen min, fordi jeg ønsker en gang i framtiden å presentere de bildene som etterhvert har blitt min signatur i et eller annet samlet format, og ikke spre dem mest mulig i forkant, slik at det blir en form for retrospektiv utstilling, for eksempel. Derfor bare tester jeg bildene ut på et selektert publikum, slik at jeg kan få vite hva forskjellige synes om dem. Alle former for respons er egentlig velkommen, for jeg er også avhengig av respons for å utvikle og videreutvikle konseptet. Jeg er for eksempel ikke helt stø på etterbehandling, og får både passende og ikke passende forslag til forbedring. Det er også veldig viktig for meg å vite om folk liker, eller ikke liker det jeg gjør. Derfor setter jeg også pris på enkle "dette likte jeg", eller "dette gjør ingenting for meg"-kommentarer. Jeg er selvfølgelig glade for at det har vært mindre av den siste typen kommentarer, men jeg har fått dem også. Smaken er som baken. En god del svært annerkjente fotografer gjør arbeid som ikke gjør noe for meg heller, og det er slik det skal være, selv om de er dyktigere enn meg. Det er sannelig ikke lett å finne ut hva som funker. Det er faktisk i den senere tid jeg har funnet ut hva som funker for meg personlig, og det har tatt litt for lang tid, synes jeg. Før var jeg mer rebell without a cause, men nå har jeg en klar visjon. Dine kommentarer er like viktige som alle andres, når alt kommer til alt. Vi er ofte uenige her på forumet, det hadde vært kjedelig uten. Lenke til kommentar
V3se7 Skrevet 6. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2007 Ingen andre enn PMnormal som har noe å komme med? Som han sa, så er det også fint å få enkle kommentarer som nei dette funker ikke eller dette likte jeg. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 (endret) Jeg synes også andre kunne gitt bildet en kommentar. Dere ønsker jo kommentarer på deres egne bilder, så hvorfor ikke gi trådstarter beskjed om hva dere synes. Edit: Takk for at du legger exif ved bildet. Jeg har nettopp innstallert opanda, og får ingen info opp på de fleste bildene. Synes det er greit om dere i alle fall ikke sletter exif før dere legger bildet ut, slik at vi ikke kan finne ut noenting om bildene deres. Endret 6. juli 2007 av PMnormal Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 Syntes det var stilig. Jeg er glad i denne typen bilder. Men dette er så mørkt at det hadde vært litt vanskelig å henge det noe annet sted enn badet for meg. Ville kanskje kroppet det litt til å kun ha med selve motivet. Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 Der er det kuleste bilde av en vannslange jeg har sett noen gang, dritkult var det! Lenke til kommentar
V3se7 Skrevet 6. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2007 Der ja! Takk for kritikk Tenker jeg skal prøve etterpå å se hvordan det blir hvis det blir croppet litt Cetramarius. Særlig i toppen på bildet blir det mye svart. Tenker jeg også skal prøve å se hvordan det ser ut litt lysere også, hvertfall på selve vannslangehodet blir det muligens litt mørkere enn jeg egentlig vil ha det. Mister en del detaljer der, men da må jeg nok bruke photoshop så det får jeg ta litt senere i dag når jeg har tid til å sette meg inn i det igjen. Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 Yepp, stoler på at du får til noe bra hvertfall. Men problemet mitt er ikke at motivet er mørkt, det syntes jeg er flott, bare at totalen blir mørk når det er så mye svart rundt. Lenke til kommentar
V3se7 Skrevet 6. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2007 Skjønner =) Prøvde å gjøre det litt lysere i stad men det ble ikke noe særlig. Så skal prøve, som du sier, å croppe det litt så svarte tar opp litt mindre av bildet. Lenke til kommentar
V3se7 Skrevet 6. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2007 (endret) Her er en ny croppet versjon, klarer ikke helt å bestemme meg for hvilken jeg liker best. Hadde vært å få høre hva dere synes :] Legger til bildet i førsteposten også så det blir letter å sammenligne dem. Edit: Nå som jeg fikk dem opp her trooor jeg at jeg heller litt mot den nye croppa versjonen. Endret 6. juli 2007 av V3se7 Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 heh, syntes det er bra jeg tenker litt en skrekkfilm der en vannslange tar livet av hvem som enn tar på den:P det der er etter at noen har tatt på den Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå