Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trødløst nettverk 4,5 km?

Anbefalte innlegg

Det finner vi ut, men er dd-wrt mere stabilt enn orginal firmware?

9015451[/snapback]

Kjørte den aldri hardt på original fw, men har ikke hatt downtime i det hele tatt på DD-WRT. Kjører routing av NGT adsl2+, 2 PC'er, media/fil-server, torrentserver og ip-telefon over den (et halvt år kanskje...)

9016392[/snapback]

Jeg har selv 2 Buffalo rutere som er flash'et med DD-WRT. Men det er en spesiell framgangsmåte, fordi Buffalofirmware er kryptert. Jeg har anvisningen, den er på engelsk ( har forsøkt å legge den ved)DD_WRT_p__Buffalo.doc

Håper dette er til hjelp, hvis "Hiper" velger å bruke DD-WRT?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder Buffalo, så har WHR-HP-G54 tilsynelatende en forforsterker på mottakssiden, altså den har en bedre følsomhet når det gjelde mottak.

Jeg sier tilsynelatende, fordi dette er noe som ikke 100% verifisert, og som diskuteres flittig.

Noe som går igjen er at den ser ut som om kan levere bedre på lengre linker siden den har bedre følsomhet enn feks Linksys WRT54GL

Dette er min erfaring og.

Den har ingen bugs, den har ingen problemer med at den går seg varm.

HP står for high power.

DD-WRT er stabilt, det du kan oppleve visst du har for mye uteffekt er at routeren kan bli ustabil, dette pleier å rette seg etter en ny firmware flash.

Jeg har kjørt noen Linksys og Buffalo routere på full effekt lenge, i testøyemed, og har aldri svidd noen, etter de ble ustabile har en ny flash gjort dem brukelige igjen.

Når dette er sagt, bør du ikke overskride 100-130mW.

Jeg ville kjøpt Buffalo produkter og 24dBi gridantenner.

Men jeg ville hatt en Buffalo WHR-HP-G54 i frisørsjappen, en Buffalo High Power Ethernet Converter WLI-TX4-G54HP til å ta i mot hjemme, og en WHR-HP-G54 til å sende dette trådløst ut igjen hjemme om det var ønskelig.

De to siste kobles sammen med en nettverkskabel.

Da får du en mere stabil link enn WDS kan gi deg.

Den Ethernet Converteren har fire LAN porter, så visst du ikke trenger trådløst hjemme kan du bruke kabel.

Her kan du lese mere om DD-WRT, Linksys og Buffalo;

http://www.dd-wrt.com/phpBB2/viewforum.php?f=1

Lenke til kommentar

Kjører allered med tre aksesspunkt og en link opp til naboen hjemme så :p

Ser ut som du har mye peiling du som svarte sist her, får jeg en stabil og fin link uten ny firmware så bytter jeg nokk ikke med det første :)

Edit: er det stor forsjell på high powern til buffalo og den vanlige?

Endret av hiper
Lenke til kommentar

WHR-HP-G54 har en forforsterker på mottakersiden (som gjør den mere følsom enn f.eks Linksys WRT54G/GL). I tillegg kan den sende med 380mW i 11g modus.

Vil tro at denne vil være langt å foretrekke framfor WRT54GL (eller standard WHR) når det gjelder radioegenskaper.

Trolig vil du få like god link med denne og to 21dBi antenner som Linksys og 24dBi!

The FCC test results for the WHR-HP-G54 rate the unit at:

802.11b +24.5dBm (282mw)

802.11g +25.8dBm (380mw)

NB: Husk at du får ganske høy effektivt utstrålt effekt med dette utstyret.

Med 24dBi antenne vil du oppnå inntil ~ 40W rett foran antennen.

Dette er samme frekvens som mikrobølgeovner bruker. Hvis du ser rett mot antennen foran vil du trolig bli skadet på synet. Anbefaler sterkt at du monterer antennene så høyt at ingen vil ha mulighet til å stå rett foran antennen.

Du bør for sikkerhets skyld slå av senderen når du justerer antennene. Du får sikte langs bommen og se at du treffer nøyaktig mot den andre plassen.

Endret av la7dfa-com
Lenke til kommentar

Takker for det svar la7dfa, redda synet mitt :whistle: Antenne blir montert ca 4.5 meter over bakken så om noen skal se rett i den må de nokk klatre opp ;)

Da bli det nokk high power også :)

Men om en av dere gidder kan dere sette opp en komplett pakke med alle pigtailes, kabler, routere, antenner osv som jeg trenger fra wlansupply? :innocent:

Endret av hiper
Lenke til kommentar
WHR-HP-G54 har en forforsterker på mottakersiden (som gjør den mere følsom enn f.eks Linksys WRT54G/GL).  I tillegg kan den sende med 380mW i 11g modus.

Vil tro at denne vil være langt å foretrekke framfor WRT54GL (eller standard WHR) når det gjelder radioegenskaper. 

Trolig vil du få like god link med denne og to 21dBi antenner som Linksys og 24dBi!

The FCC test results for the WHR-HP-G54 rate the unit at:

802.11b +24.5dBm (282mw)

802.11g +25.8dBm (380mw)

NB:  Husk at du får ganske høy effektivt utstrålt effekt med dette utstyret.

Med 24dBi antenne vil du oppnå inntil ~ 40W rett foran antennen.

Dette er samme frekvens som mikrobølgeovner bruker.  Hvis du ser rett mot antennen foran vil du trolig bli skadet på synet.  Anbefaler sterkt at du monterer antennene så høyt at ingen vil ha mulighet til å stå rett foran antennen.

Du bør for sikkerhets skyld slå av senderen når du justerer antennene.  Du får sikte langs bommen og se at du treffer nøyaktig mot den andre plassen.

9021142[/snapback]

Dævven steike! :whistle:

Nyttig innfo om HP enheten du kom med der!

Begynte å regne på det, med mine nyervervede utregningskunnskaper :thumbup: ...

Men jeg får hele 102,4 watt rett foran antennen, hvor regner jeg feil her?:

0,4W*2(for 3dbi forsterkning)=0,8*2(6dbi)=1,6*2(9)=3,2*2(12)=6,4*2(15dbi)=12,8*2(18dbi)=25,6*2(21)=51,2*2(24dbi)=102,4watt.

Roter jeg med at dbi ikke kan regnes som db for utsendt effekt?

Trekke fra en vanlig antenne fra perfekt isotropisk antenne, dvs -2,36 dbi eller hva det var?

Endret av kahorn03
Lenke til kommentar

Jeg regnet bare helt grovt på det: 20dB (=100) * 0,4W= 40W. Det blir noe tap i kabel som man må trekke fra. Dine tall stemmer hvis man ikke tar med noe svinn.

Du har forøvrig rett i at man regner med dBi for utstrålt gain. Man må jo sammenligne med en antenne som stråler helt likt i alle retninger for å få virkelig forsterkning.

Er selv mest vant med å regne i forhold til dipol som er en praktisk antenne :)

Endret av la7dfa-com
Lenke til kommentar

Liten update har: Elektrikker blir kontaktet på mandag han vil da komme når han har tid, da vil han tre kabler og legge opp strøm, dette går heldigvis ikke på min regning da :thumbup:

Så utstyr fra wlansupply blir bestilt asap, kan noen gidde og sette opp en pakke med overganger osv til meg?

Og en ting til: Har elektrikkere cat5 kabel`? kansje jeg slipper og kjøe selv? :)

Lenke til kommentar

Det første jeg tenker på når jeg leser denne tråden er naboene dine.. Er det noe kult å ha en så kraftig antenne pekene mot seg? Ødelegger det ikke andre trådløse nettverk i nærområdet ditt? Eller har du kanskje ikke naboer?

Lenke til kommentar
Det første jeg tenker på når jeg leser denne tråden er naboene dine.. Er det noe kult å ha en så kraftig antenne pekene mot seg? Ødelegger det ikke andre trådløse nettverk i nærområdet ditt? Eller har du kanskje ikke naboer?

9024796[/snapback]

Jeg bor 20 meter unna vannkanten så det er nokk ikke noe problem, det er heller ingen av mine naboer som har anet enn modem fordi de bor akkurat bak en liten skog så de får ikke kobla seg mot neas sitt radio nett :p

Lenke til kommentar
EDIT: Det kpolberg nevner om kabler tror jeg er litt av en non-faktor. Det er så og si ingen tap i en vanlig cat5 kabel selv på 100 meter ved midnre de ligger helt inntill en stor elektromagnetisk kilde eller annen støykilde. Jeg tror ikek det er noe nødvendig å investere i prima ethernet kabler ved midnre du skal gå betydelig mer enn 100meter uten repeater, og det er vel ikke tilfellet om du bare skal ha ledning fram til antennen :)

-Stigma

9013898[/snapback]

Men her er det snakk om ANTENNEkabler, ikke nettverkskabler. Antennekabel bør være av høy kvalitet (lite dempning) og kortest mulig.

Lenke til kommentar

Vær obs på at du bare kan ha lavspenning utendørs med mindre du har fått jorda ledningen til strømforsyninga til routerene.

Velger du Buffalo WHRG54 routeren så har denne RP-SMA antenne kontakt.

Tipper det gjelder for HP typen av samme merke.

Ellers kan ikke mer enn deg når det gjelder å sette opp handleliste.

Lenke til kommentar

Du kan bare ta kontakt med wlansupply så hjelper de deg nok med å finne det du behøver hiper. Har satt opp en liste her som inkluderer en antennekabel på 5M. Behøver du lengre så bytt ut, men husk at tapet øker med lengden.

Cat5 får du kjøpt for ca 6kr pr meter hos elektrobutikker mm.

Basestasjoner

Antenner

Antennekabel 5M med 1,1dB tap

Pigtail med 0,7dB tap (NB: Dette er feil type skal være RP-SMA)

Antenne(N-hunn) - (N-hann)Kabel......................Kabel(N-hunn) - (N-hann)Pigtail..........Pigtail(RP-SMA) - (SMA)Base

Endret av la7dfa-com
Lenke til kommentar
Kjører allered med tre aksesspunkt og en link opp til naboen hjemme så :p 

Ser ut som du har mye peiling du som svarte sist her, får jeg en stabil og fin link uten ny firmware så bytter jeg nokk ikke med det første :)

Edit: er det stor forsjell på high powern til buffalo og den vanlige?

9020130[/snapback]

Når vi nå likevel har vært inne på lovligheten av dette prosjektet, så tror jeg post og teletilsynet hadde vært ganske negative til så høye effekter. 1W er maks lovlig utstrålt effekt ved 802.11a... b eller g er vel maks 100mW.

http://www.npt.no/iKnowBase/Content/102109...dert_210507.pdf

Lenke til kommentar

Hehe, det var vel kanskje litt elementært. Mene dette med utstrålt effekt. Mener å huske at vi regna på dette og fant ut at så lenge du hadde 35mW sendeeffekt, og 3dB tap i kabelen så ble 24dBi grid antenner lovlige. Mene utregning og alt mulig blir litt stress å ta på strak arm. Problemet her er vel helst at effekten blir så konsentrert i motsetning til en omni?

Forøvrig fungerer kompisen min sin link dønn stabilt på 35mW sende effekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...