Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trødløst nettverk 4,5 km?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, Pakken du viser til virker ok, men 5 meter antenne kabel er ikke gunstig. Du kan selvsagt putte på en forsterker, men jeg tror ikke det er lov med mer enn 100milliwatt uteffekt i Norge (altså 100Milliwatt ut fra sendeboksen). Utstrålt effekt vil bli langt høyere med bruk av enten 19 dbi eller 24 dbi antenner. Tror uansett at du vil få en god/grei forbindelse med 5 meter antennekabel på denne pakken, men det mest gunstige er selvsagt minst mulig antenne kabel. Ser ut som om antennekabelen som følger med buffalo pakken din er av typen RG213. En veldig grei og fornuftig kabel til denne bruken.

Er usikker på hastigheten du vil oppnå, men på 54 Mbit proff utstyr er hastigheten ikke noe særlig mer enn 22-25 Mbit.

Du kan jo se på proffutstyr også. Upgrade selger Breeze bla. Disse antennene snakker kun med andre Breeze antenner, og kjører på frekvensehopping. Antennene og senderen er i samme boks, og er ment for montering utendørs. Du trenger da bare en cat5 eller cat6 kabel fra serverrom til antenne, og i serverrommet setter du opp en power over ethernet boks. Dermed er forbindelsen skikkelig å veldig sikker om du setter opp sikkerhets parameterne riktig.

Tror forressten ikke merket heter Breeze lenger, men Alvarion eller noe lignende. Boksene mener jeg koster ca 10000-12000 pr stk, og er av skikkelig kvalitet. Men kanskje er disse utenfor ditt budsjett området.

 

Har ikke noe kjennskap til Buffalo, men har derimot god kjennskap til Linksys, som er "billig" merket til Cisco. Kan derfor anbefale deg Linksys WAP54G, som en kostnadseffektiv løsning. Disse boksene bare funker og funker. Du kan sette dem opp som både client, ap, bridge og re-repeater om du vil. Tror mpx eller komplett selger disse boksene.

 

Håper noen av svarene mine kan være nyttige for deg.

Lenke til kommentar

Det med utstrålt effekt...for å tenke worst case scenario her...det kommer et cruise skip inn fjorden og det får motorstopp...da dør jo linken! :p

I teorien skal det ikke være den samme sendestyrken ute på sjøen bare fordelt utover et større område avhengig av konsentrasjonsområdet til antennen.

Ække det fa'li a?

I tilfelle må man stille ned sendestyrken, og på Buffalo HP modellen er det jo ikke så lett å stille inn uteffekt slik at det blir reel ønsket uteffekt?

Apropo, noen som vet hva maks sendestyrke på Buffalo whr54g modellen er?

Lenke til kommentar

Tror ikke det er noe problem at noe cruiseskip skal komme inn her :) De passerer utafor over hustavike til kristiansund, men uansett så tror jeg ikke folka på det cruise skipet hadde blitt grillet levende av microbølgeovnen min da :) De hadde vel ikke solgt disse antennene om de hadde vært direkte farlig regner jeg med.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da var alt utstyret motatt, har montert sammen antennene og prøvd og få til wds linken mellom routerne. Til min forbauselse klarer jeg ikke og sette opp denne linken. Trenger litt tips her hva jeg skal feilsjekke osv. Kan det være at jeg har feil mac, altså jeg skriver inn mac adressa til wan eler lan utgang istedet for trådløst?

 

Og hvordan er det med ip, skal jeg sette begge routerne i samme subnet eller? orginalt har de ip 192.168.11.1. Skal jeg la begge ha samme lan ip eller skal jeg sette den andre til f.eks 192.168.11.2? Eller må de i forsjellige subnet aka 192.168.12.1 ? :hmm:

Lenke til kommentar

Ta av alt av security slik at du ikke får problemstillinger rundt dette, og legg deretter til security når ting fungerer som det skal.

 

Med wsd må du legge inn mac adressen til de andre. Hvis du f.eks. kjører dd-wrt firmware så kan dette enkelt legges til hvis boksene har kontakt.

 

Usikker på om du holder på å sette boksene opp når de er ved siden av hverandre, og ikke med denne avstanden?

 

Og ja, de må ha ulike ip adresser. Samme subnet er helt ok, men 192.168.11.1 og 192.168.11.2 på den andre vil fungere. Vil her anbefale å bruke samme ip nett som du har maskinene på i dag.

Lenke til kommentar

Haha, tror ikke det hadde vært aktuelt med fiber, men det hadde selvfølgelig vært best. :)

 

Jeg har fått opp wds og elektrikker kommer i løpet av uken, han må montere og legge opp kabler til nettverk og strøm. Det er bedriftsbygg i ene enden og der får jeg ikke gjøre noe selv :ph34r:

 

Jeg satte opp antenne bare som en liten test på ca 2 km, da kopierte jeg med ca 35Mbit/sek fra filserveren min :thumbup:

 

Ellers: Er det veldig viktig og ha på den metall plata fremfor selve antenna?

post-90187-1185796390_thumb.jpg

post-90187-1185796399_thumb.jpg

Endret av hiper
Lenke til kommentar

Oki, det er så lenge siden jeg har sett originalfirmwaren til Linksys at jeg husker ikke om den hadde støtte for WDS den gangen, hehe.

 

Men da har den det hvertfall nå.

 

Kan tenkes du må kjøre styrken litt opp for å få en stabil link, men det ser du etterhvert.

 

Jeg vet ikke hvordan det er i Linksys brukergrensesnittet nå, men før kunne du ikke se signalstyrke, linkkvalitet i WDS, osv, det er ting som du kan se i DD-WRT, samt kjøre opp effekten det lille som trengs for å få det stabilt, visst det blir et problem.

Lenke til kommentar

Da var antennene montert, pingen ligger på 1-2ms til routern på andre sida. Men jeg har litt problemer med at jeg får forferdelig dårlig hastighet, pingen er god, men jeg klarer ikke mere enn 1Mbit. Jeg tror det skyldes at antenna ikke er innstilt skikkelig så vi får se. Bryr meg mere om ping enn hastighet uansett fordi jeg spiller mye. :)

 

Bilder fra antenna på mitt hus:

post-90187-1186482152_thumb.jpg

post-90187-1186482163_thumb.jpg

Endret av hiper
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...