Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trødløst nettverk 4,5 km?

Anbefalte innlegg

Hei alle der ute, nå er det påån igjen etter og ha hatt neas ca 1 år nå, og jeg er så lei av og ligge rundt 200-1000ms i ping så nå skal jeg sette opp trådløs fra en frisør salong til hjemmet mitt. Jeg hadde en post om dette tidligere i vinter, men vil ikke dra opp en post som er et halvt åt gammel.

Jeg trenger tips og råd ang anntenner, routere, kabler osv.

Holder det med 2stk 24 dBi grid anntenner til denne avstanden?

Hvilke hastigheter vil jeg klare, klarer jeg og utnytte en adsl2+ linje? :)

Takker for alle svar, skjønner det er vanskelig for dere og svare eksakt på hastigheter osv, men bare svar så kan vi se hva jeg klarer etterhvert :thumbup:

post-90187-1183665574_thumb.jpg

4756meter for og vere noyaktig :)

Det som gjenstaar f0r jeg bestiller er litt plan legging av kabler osv, snakke med eier av bygget for og faa vite hvor jeg kan tre ut kabler. Er det mye tap av signal i en 5 meter lang antenne kabel? evt hvor stor innvirkning har det paa 4,7km?

Edit2. Tenkte paa denne pakka her! men bytte ut 19 dBi anntennene med 24 dBi ?

Endret av hiper
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

9011517[/snapback]

Du har jo fri sikt så dette skal jo ikke være noe problem!

MEN, deling av internettlinjer er ikke lov noe som det kommer tydelig fram til at du skal gjøre. :)

Lenke til kommentar

Det er brudd på de fleste ISPers bruksbetingelser, det er alt.

Du har ikke vurdert å bare kjøpe en 6dbi retningsbestemt antenne (lage/kjøpe værbeskyttelse til denne) og sette denne på en parabol antenne. Mange som har slike liggende. Evt kan de kjøpes på biltema for en slikk og lite.

Du bør kanskje høre på berliner quaken forum eller noe (google) mange der som driver å linker på flere mil. De har sikkert noen bra tråder :thumbup:

Edit: og skriv en prosjekt rapport til oss! :thumbup:

Endret av kahorn03
Lenke til kommentar

9012378[/snapback]

Det er alt?

Sist jeg sjekka blir jo ikke dette lov? Og da også brudd på rettningslinjene på dette forumet. Men er ikke moderator så skal holde munn.

Lenke til kommentar

9012378[/snapback]

Det er alt?

Sist jeg sjekka blir jo ikke dette lov? Og da også brudd på rettningslinjene på dette forumet. Men er ikke moderator så skal holde munn.

9012546[/snapback]

hvor står det at jeg skal dele nettlinje? for det første har de bedriftslinje der, noe som jeg har lovt til og dele. For det andre skal vi kjøpe et privat abbonemang og bruke til denne antenna osv fordi bedrift abbonemang er svindyrt om man skal ha litt hastighet, dette fikser jeg med ngt :)

og for alt dere vet så kansje jeg bare ville ha en filserver der, så jeg fikk tilgang til den der også med skikkelig hastighet? :ph34r:

Lenke til kommentar

9012378[/snapback]

Det er alt?

9012546[/snapback]

Det kommer helt an på hvilken definisjon av lov du bruker.

Noe som du ikke får lov av mammaen din til kan fortsatt være lov etter norsk lov. :yes:

Simen hadde et lignende tilfelle hvor ISP foreslo at private bygde egne linjer for å dele internett. Årsaken var nok at de slapp å bygge ut sentralen noe som sannsynligvis hadde vært et underskuddsprosjekt. Det skal være 100% bredbåndsdekning her i landet...det med subsidier.

Lenke til kommentar

Meg og en kamerat har satt opp en trådløs link på ca 4.5 km over den "åpne" hav, dette gikk snus fint med 2stk 24 dBi grid antenner og Linksys WRT54GL, hastigheten ligger på en ca 2.5 MegaByte/s(mener å huske at dette kommer an på om man bruker både opp og ned), men her må det eksperimenteres endel med kanal og litt andre innstillinger. Eneste problemet for han er når danskeferja kommer inn :p Forøvrig la han endel penger i gode kabler det lille stykket ut til antennene. Så han har minimalt med tap der i hvertfall.

Lenke til kommentar

4,5 km med fri sikt er veldig mulig å få til med retningsbetemte antenner. Jeg har sett det gjøres på langt lengre avstander, uten fri sikt til og med.

Men... hva du trenger at dimensjoner på antennene og slikt er vanseklig å si, da det har så mye å gjøre med individuelle faktorer. Jeg tror om jegvar deg hadde jeg gåttfor litt "overkill" for å være sikkr på en god og stabil/rask kontakt.

Når det gjelder deling av internettlinjer så vet jeg det VAR brudd på de fleste ISP bruksavtaler før, men jeg tror ikke nødvendigvis gjelder for alle ISPer lenger, og selv om det evt. er det fremdeles så har jeg enda aldri opplevd at en ISP har reagert på noe slikt. Jeg tviler på at det er noe problem i praksis enn om det måtte være noe gråsone... folk deler jo internett i studentboliger og kollektiv og mange steder der det regnes for individuelle boliger teknisk sett...

EDIT: Det kpolberg nevner om kabler tror jeg er litt av en non-faktor. Det er så og si ingen tap i en vanlig cat5 kabel selv på 100 meter ved midnre de ligger helt inntill en stor elektromagnetisk kilde eller annen støykilde. Jeg tror ikek det er noe nødvendig å investere i prima ethernet kabler ved midnre du skal gå betydelig mer enn 100meter uten repeater, og det er vel ikke tilfellet om du bare skal ha ledning fram til antennen :)

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

9011517[/snapback]

MEN, deling av internettlinjer er ikke lov noe som det kommer tydelig fram til at du skal gjøre. :)

9012185[/snapback]

Herregud, snakk om å gå til angrep.

Vil han ha internet må han vel få lov til det.

Tenk om noken hadde bura deg inne i hytte langt inni skogen og kun pc med GSM oppkobling? Da tenker eg tonen hadde vorte litt annaleisen ja.

4.5 kilometer går fint! er det over eit vann er jo det bar ein ekstra fordel.

Har sjølv fått inn eit trådlaust nettverk over 1.4 kilometer.

Fant eit trådlaust nettverk over fjorden på landstedet vårt, og ut i fra SSID'n og litt lokal kjennskap så fant eg ut kven som trådlaus router eg var tilkobla.

Kobla opp med ein Dell X1 laptop, dette er ein liten laptop med 12" skjerm, altså ikkje rare antennegreia i den. Kordan det er i den andre enden er eg usikker på, reknar med det er bare ein vanlig router plassert i vinduet.

Med retningsbestemt antenner blir nok det meir fart på sakene.

Du kan ta ein titt på denne sida også for meir info: http://www.norwaywireless.net/wiki/FrontPage

Endret av Cornel
Lenke til kommentar

tror du trenger noe kraftigere utstyr enn det som finnes i vanlige nettbutikker.

2 x cnet sine antenner til 700-800kr stk duger til max 1,4km... det er da snakk om åpent landskap.

For lengre dekkning må du nok inn med noen tusenlapper til...

Lenke til kommentar
tror du trenger noe kraftigere utstyr enn det som finnes i vanlige nettbutikker.

2 x cnet sine antenner til 700-800kr stk duger til max 1,4km... det er da snakk om åpent landskap.

For lengre dekkning må du nok inn med noen tusenlapper til...

9014492[/snapback]

Les nederst på første post der er det linka til hvilke anntenner og routere jeg tenker på... :)

Ja ping over her blir vel 1-3ms alt etter vær osv :)

Lenke til kommentar

9011517[/snapback]

9012185[/snapback]

Herregud, snakk om å gå til angrep.

Vil han ha internet må han vel få lov til det.

http://www.norwaywireless.net/wiki/FrontPage

9014004[/snapback]

Gå til angrep? Bare opplyste om at det ikke er lov. Og på dette forumet skal hjelpe til å utføre ting som går i mot det lovlige og det vet jo alle.

Men siden trådstarter allerede har avkreftet det er det jo ikke noe problem uansett. ;) Han må ha lykke til.

Lenke til kommentar
Tror det kan funke bra. Jeg har samme Buffalo router, og har lagt inn DD-WRT på den. Det gir mulighet til å skru opp sendestyrken veldig mye høyere enn fabrikkstandard (ikke sikkert det er nødvendig da)

9014812[/snapback]

Det finner vi ut, men er dd-wrt mere stabilt enn orginal firmware?

Lenke til kommentar

9012546[/snapback]

Dette er bare kvervulering. Du har jo ingenting med hvor hiper kobler opp wlanet sitt. Jeg skulle forstått at du murret om det var stjeling av nettverk, men her har han jo tillatelse fra de som eier linja.

Hvis man skal holde på slik som du, så må man jo ta med seg målebånd på byen for å se om det er biler som er parkert for nærme veikryss...

Lenke til kommentar
Det finner vi ut, men er dd-wrt mere stabilt enn orginal firmware?

9015451[/snapback]

Kjørte den aldri hardt på original fw, men har ikke hatt downtime i det hele tatt på DD-WRT. Kjører routing av NGT adsl2+, 2 PC'er, media/fil-server, torrentserver og ip-telefon over den (et halvt år kanskje...)

Lenke til kommentar

9012546[/snapback]

Dette er bare kvervulering. Du har jo ingenting med hvor hiper kobler opp wlanet sitt. Jeg skulle forstått at du murret om det var stjeling av nettverk, men her har han jo tillatelse fra de som eier linja.

Hvis man skal holde på slik som du, så må man jo ta med seg målebånd på byen for å se om det er biler som er parkert for nærme veikryss...

9016171[/snapback]

Hallo. Følg med. Jeg sa at jeg tok det tilbake når han sa at han hadde tillatelse.

Lenke til kommentar

9012546[/snapback]

9016171[/snapback]

Hallo. Følg med. Jeg sa at jeg tok det tilbake når han sa at han hadde tillatelse.

9016863[/snapback]

No offence, men jeg er glad for at du ikke er moderator! :p

Edit: Hva gjelder saken, så anbefaler jeg Buffalos modeller framfor Linksys WRT54GL. Buffaloene har en innebygd forsterker som gjør at de har bedre linker enn Linksysen. Desverre har ingen butikker de inne på lager ennå. WHR-G54S modellen er den mest brukte Buffalo modellen med DD-WRT og i så måte trygg.

WHR-HP-G54 hvor HP står for high power eller noe, er det noen småbugs med. Noen har problemer med at den blir overopphetet, trolig pga for høy sendestyrke. Går du for denne har jeg lest at mange anbefaler å bruke DD-wrt 23SP1 og stille ned sendestyrken til 10mW.

Edit2:Tenker du på antennekabel så er det alltid litt tap i de. Tapet skal være spesifisert.

Endret av kahorn03
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...