Gå til innhold

Trenger hjelp til en utfordrende partisjoneringsoppgave

Anbefalte innlegg

Jeg har en harddisk med en ext3-partisjon og en fat32-partisjon. På sistnevnte har jeg alle MP3, dokumenter og alt annet jeg vil ta vare på. Jeg har brukt ca. halvparten av plassen på denne. Men jeg ønsker nå å konvertere denne til ext3. Jeg tenkte da å opprette en ext3-partisjon på den ledige plassen, flytte filene over til denne, så konvertere til fat32 til ext3, for til slutt å slå sammen disse to ext3-partisjonene. Jeg vil da ende opp med en partisjon for systemet og en til å lagre alle filer jeg til enhvertid ønsker å ha.

Så da er det store spørsmålet, hvordan går jeg fram for å gjennomføre dette? Jeg kjører RH8.0, men finner ingen programmer for dette. Jeg vil ikke drite meg ut på dette, står mye viktig data på spill så jeg trenger litt veiledning her!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Parted kan brukes til å resize å lage nye partisjoner, tror det følger med rh8.0, men du må kanskje installere det fra cd. Det er et komandomodus program og kan virke litt avansert, men jeg syntes ikke det var så vanskelig etter å ha brukt det et par ganger.

For å formatere din nye partisjon med ext3 bruker du kommandoen

mke2fs -j /dev/hdxx

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...