Cookiebird Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Tok dette for et par dager siden. Været var ekstremt skiftende, og det var vel 5 min mellom hver regnbøye, som igjen ble avløst av strålende solksinn. Tok dette et halvt minutt før regnet brøt ut igjen. Elsker den store skyen som nærmer seg, truende. Jeg vet at komposisjonen kunne vært mer ideell, men det var en haug med kinamenn som skulle ta bildet av hverandre slik at de ble perfekt sentrerte forran motivet, så... Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Jeg har en bok om reisefoto/reportasjefoto med digital slr, som er skrevet av en av fotografene til bl.a. Smithsonian Magazine og National Geographic (tror jeg). Han tar en del slike bilder, og han bruker ofte stativ, tar opp til fem make bilder med litt mellomrom mellom eksponeringene, og fjerner personene i alle bildene. Det er hans metode for å få bort alle uvedkommende personer i bildene sine, fordi han mener at klonejobben blir mer sømløs da. Det hadde passet på dette objektet. Desverre kunne ikke jeg ha brukt hans metode, siden jeg nesten har et dogmeforhold til å ikke bruke stativ for tiden. Begynner å bli litt lei av det dogmet, så jeg må nok kjøpe meg noe skikkelig snart. Du hadde sikkert ikke stativ med deg her, så det er uaktuelt for deg også. Synes likevel det holder i massevis. Et skikkelig postkortmotiv, som du har utnyttet bra. Det er trygt og safe, men uværskyene skaper en stemning som ikke er vanlig i slike bilder. Det gjør at jeg liker resultatet. Den statuen plassert litt til høyre for senter i vannet passer fint inn i komposisjonen, fordi jeg liker plasseringen av den. Det er egentlig ikke så mye å si om bildet, ut over det jeg allerde har skrevet. Det som kunne blitt nok et postkort ble noe helt annet, takket være værgudene. Ser ut for at det går litt inflasjon i slike himler for tiden, men det er ikke så rart med alle halvsvenskene her på forumet. Hvor er dette stedet? Det ligner litt på landstedet mitt i Cassia. Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Syns dette var et fint motiv. Dramatiske skyer, kanskje for dramatisk da de dekker til kanskje en for stor overflate av himmelen. Jeg syns du skyter litt for skrått på, du burde ha beveget deg litt mer inn mot hø slik at det blir mer symmetrisk. Ulempen med dette er at statuen hadde kommet midt i bildet som heller ikke er bra. I tillegg er bildet en aning for mørkt. Menneskene fortstyrrer, men det er det ikke så mye du kan gjøre noe med nå (hvis du ikke har tatt multiple eksponeringer som PM Normal beskriver over). Lenke til kommentar
Cookiebird Skrevet 5. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2007 Til PMnormal, takk for utdypende svar, er virkelig det jeg er ute etter, og jeg hadde nok ikke med meg tripod eller noe, nei. Stedet er Paris, mot sentrum fra Eiffeltårnet, der vi besøkte et museum (hjemmet til en skulptør). Som sagt hadde en haug kinamenn plassert seg der det hadde vært mest "korrekt" å ta fotografiet. Selv har jeg begynt å like utfallet dette fikk, og det er jo ingen ubalanse? Men skulle dog likt å fått tatt noen rett på, om så bare for å sett hvordan det ble. Takk for kritikk anyways. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå