Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hva kan utløse nedsettende kommentarer?

Gjest Gjest_Anonym_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Anonym_*

Jeg er en av de personene enkelte tror de kan rakke ned på og herse med. Det plager meg ikke særlig, for jeg kan prate for meg og etter å ha fått nok og skjelt ut vedkommende holder de kjeft.

Men jeg lurer på hva som kan utløse denne trangen mange har til å prate nedlatende direkte til andre.

Vil legge til at jeg ikke kler meg provoserende, er aldri bråkjekk, arrogant eller frekk. Jeg er stort sett alltid vennlig og høflig, og har et helt normalt utseende.

Hva er det som kan gjøre at noen ofte blir offer for nedrakking og negative kommentarer, uten å ha provosert i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være forskjellige grunner til at folk er ufin med deg. De kan være usikker på seg selv, de kan kjede seg eller de er generellt ignorante mennesker.

Min bror er litt sånn som deg, han har det litt i kjeften kanskje, men han er alltid snill og grei med alle. Så jeg vet ikke. :shrug:

Lenke til kommentar
Gjest Yoshi

Jeg kjenner meg veldig igjen i det du beskriver! Jeg er selv kjempesnill, alltid hyggelig, sier aldri noe vondt til noen og skader ingen. Men på skolen er det sånn at de "kule" har lov til å hakke ned på og skjelle ut de "ikke-kule" når de vil og få autoritet ut av det.

Så er det sånn at den som skjeller og smeller og kjefter og rakker ned mest, blir usårbar og har masse "gangster-power". Det er aldri noen som sier et vondt ord til han (det er alltid en han som er på toppen) og hvis han mener noe, er alle de andre wagsterne enige..

Så har vi da meg, med klassens høyeste snitt, en ordentlig jobb, gode venner, mange produktive og fine hobbyer. Jeg er alltid hyggelig og snill, men har hatt sosialangst, så jeg oppfører meg av og til veldig rart.. Men, ja, derfor er jeg det enkleste offeret for alle som vil skaffe seg "gangsterpower", så jeg får slengt ord som "homse", "ape" og "vantro faenskap" etter meg, flere ganger i uka, selv om jeg ikke har gjort noe galt. De har ingenting å ta meg på, men mobbere og andre tullinger finner først et offer, og så gjør de noe ut av hva som helst. Så jeg får høre ting på musikksmaken min (til tross for at jeg har en veldig bred og åpen musikksmak), klesstilen min (er visstnok for sossete og homsete), karakterene mine (jeg smisker visst masse..), livssynet mitt (er det galt å være ateist og stolt av det?), språket mitt (jeg sier visst ikke "skjosk", "skjino" og "skjærlighet" for å skape avstand til andre) og håret mitt (er visst bare hippier og homser som har lov til å ha litt lengde på håret). (Jeg klarer ikke engang å forestille meg hvilket helvete det hadde blitt om jeg hadde kommet ut av skapet på ungdomsskolen, selv om det ikke er noe galt i å være skeiv. Men ikke siter dette om jeg skulle ønske å fjerne det.)

Så, du gjør ingenting galt! Du er sannsynligvis en veldig flink og hyggelig person som oppfører deg skikkelig og har et godt liv. Og det er nettopp det disse barnslige idiotene provoseres av! Så det, så! (:

Endret av Yoshi
Lenke til kommentar

Jeg tror du mangler autoritet. Du må begynne å jobbe med disse idiotene rundt deg. Hver gang noen slenger dritt, så slår du han. Men slå nå ikke hodet av han, det gagner ingen. Bare slå han så han får skikkelig vondt og så ler du etterpå.

Neida, bare tuller med deg....

Nei, det virker som du henger i feil krets. Du må tiltrekke deg oppmerksomhet fra andre enn disse idiotene.

Endret av Databamse
Lenke til kommentar
Gjest Gangstah2k3kl33tsk1llZ

Før så var jeg sånn snill og grei mot alle. Slengte aldri dritt til andre (ihvertfall ikke uten grunn). Og jeg ble da mobbet og slengt dritt imot. Men det var på barneskolen.

Men da jeg begynte på ungdomskolen kom jeg i en klasse uten noen sånne idioter som slengte drit til andre. ( bortsett fra en som nesten aldri var der da...)

Og siden jeg haddde blitt mobbet før, ble jeg vel på en måte usikker på meg selv og begynte derfor å slenge dritt til andre. Jeg slenge dritt til alt og alle untatt lærerne. Og kan ikke skjønne hvorfor, men tror det er fordi jeg var usikker på meg selv. Og karakterene har gått ned en god del (spesielt oppførsel)!

Jeg trenger liksom ikke noen grunn for skjelle ut andre, det bare skjer, og når jeg tenker på det litt i ettertid så blir jeg irritert på meg selv. Men det bare skjer.

Så jeg tror at de som går rundt å slenger dritt til andre sliter/har slitt med noe.

Men jeg mener ikke på noen som helst måte at det er en unnskyldning!

Lenke til kommentar

Kanskje du er litt den typen som lett lar seg tråkke på. Vist folk "tester " deg litt å starten, rakker ned på deg, og du ikke gjør noe med det. Så er det stor sannsynlighet for at de gjør det igjen. Og andre rundt deg vil kanskje gjøre det samme, siden de ser at du ikke sier i fra.

Mitt råd er : mann deg opp å si i fra til disse som rakker ned på deg. Gi klar beskjed. Det er det eneste du kan gjøre egentlig. Ellers vil de alltid forsette og det vil alltid smitte videre på andre.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest_Anonym_*
Kanskje du er litt den typen som lett lar seg tråkke på. Vist folk "tester " deg litt å starten, rakker ned på deg, og du ikke gjør noe med det.

9012666[/snapback]

Ja, men skjønner ikke hvorfor enkelte tror jeg lar meg herse meg. Jeg klarer ikke forstå hvilke signaler jeg sender ut, som kan tyde på det. Det er litt kjipt å først måtte ta i mot en del nedlatende kommentarer før jeg tar til motmæle. Men jeg bør kanskje be folk holde kjeft allerede etter den første kommentaren?

Lenke til kommentar
Vil legge til at jeg ikke kler meg provoserende, er aldri bråkjekk, arrogant eller frekk. Jeg er stort sett alltid vennlig og høflig

9010713[/snapback]

Er vel egentlig det som lett kan bli ett problem i enkelte miljøer/skoler. Er du for "snill" så kan køddingen gå over i mobbing, for de ser at du ikke gjør noe tilbake. Det er enkelt for dem og holde på sånn fordi de vet at de ikke får en dritt tilbake som setter dem selv i ett dårlig lys..

Så gjør som Snublefot sier, mann deg opp og vær frekk tilbake. Du blir ikke automatisk "slem" ved å være litt arrogant og frejj i blandt.

Og hvis de som gjør det egentlig er snille mot deg i tillegg, så kan det være at de ikke tror du tar det så tungt. Fordi du ikke bryr deg om det der og da, slik som du sier.

Kanskje du er litt den typen som lett lar seg tråkke på. Vist folk "tester " deg litt å starten, rakker ned på deg, og du ikke gjør noe med det. Så er det stor sannsynlighet for at de gjør det igjen. Og andre rundt deg vil kanskje gjøre det samme, siden de ser at du ikke sier i fra.

Mitt råd er : mann deg opp å si i fra til disse som rakker ned på deg. Gi klar beskjed. Det er det eneste du kan gjøre egentlig. Ellers vil de alltid forsette og det vil alltid smitte videre på andre.

9012666[/snapback]

Dette er vel egentlig fasiten ja.

Lenke til kommentar

Psykologisk sett så fremhever én seg selv ved å fokusere på andres negative sider. Dette er helt vanlig taktikk fra mobbere, spesielt disse såkalte "gangstere", som egentlig bare føler at livet er helt mislykket.

Du vil nok være et lett mobbeoffer fordi du kanskje står på den motsatte siden. Du kan ha gode karakterer, kler deg godt, god jobb og få problemer på hjemmefronten. Dog er du arrogant og hoverer ved å mene at du står "over" disse mobberne, så er nok det grunnen til at du blir fryst ut av disse. En ting er å vite hvor godt du selv har det, noe annet er å la det gå negativt utover andre. Derfor kan smiskere på skolen lett få et dårlig rykte - de ødelegger for andre, og gir alltid inntrykk av at de er noe bedre enn de egentlig er. :)

Jeg synes forresten ikke at du skal senke deg til deres nivå ved å bruke skjellsord. Å si tilbake med måte kan være en grei ting. Men om du provoserer for mye forverrer du bare hele problemet.

Om du har sosial angst bør du oppsøke profesjonell hjelp. Det forsvinner ikke bare av seg selv. Og det vil i sterk grad føre til at du opplever livet som noe bedre, enn å bli mobbet. :)

Lenke til kommentar

noen personer er ganske enkelt bare dritt seker andre er sosialt tilbakestående og ser derfor på og snakke ned på en person som en bra måte og få seg selv til å komme i en høyere "rank" en deg... noe som vi ser vær dag i barnehagen men dessverre blant ungdommer og voksende.

Lenke til kommentar
Noen er bare drittsekker.... De føler seg høy på pera, men etter å ha fått kjeft tilbake slokkes lyset for de...

9026520[/snapback]

Du kan ikke gå rundt og påstå at de mobber fordi de er høy på pæra. Les litt om hva disse folka har opplevd først. De erter kompiser fordi de er høy på pæra, ja, men de mobber ikke systematisk en person fordi de er høy på pæra!

Lenke til kommentar
Noen er bare drittsekker.... De føler seg høy på pera, men etter å ha fått kjeft tilbake slokkes lyset for de...

9026520[/snapback]

Du kan ikke gå rundt og påstå at de mobber fordi de er høy på pæra. Les litt om hva disse folka har opplevd først. De erter kompiser fordi de er høy på pæra, ja, men de mobber ikke systematisk en person fordi de er høy på pæra!

9027504[/snapback]

Jeg er meget bekjent til drittsekker som ikke kan la andre være i fred.

Det skjer i klasserommet, i friminuttet, på fotballbanen. Hele tiden er noen (Ofte bare et par det går igjen på) som ikke klarer å holde kjeften slik lukket. De er ofte ikke de laveste i klassen, middels sterk og ganske populær. De slenger med leppa til folk som ikke går i dyre klær, som ikke er 185 høy, og de som ikke er fotball talenter. På grunn av deres status får de rett til å rakke ned på andre, komme med kommentarer som sårer den andre, driter han ut blant alle, uten at det bryr dem.

Det som så skjer er at offeret snakker tilbake. Da skal det ikke mye til før mangelen på respekt begynner å øke. Motparten finner ut at offeret kan å snakke for seg, er sterkere, og kan lage bråk. De trekker seg så unna, til de har fåt med litt fler så om offeret går til angrep så kan de være flere.

De er på denne måten offeret ikke kan gjøre noe mer med det, fordi han blir overbemannet.

Lenke til kommentar

det letteste er nok sikkert å bare ignorere dem fullstendig når de prøver seg, ikke se på dem engang og ha steinansikt.. du kan og sende noen blikk som enten sier "jeg syntest synd på deg, for at du må rakke ned på andre for å føle at du er noe" eller "hva?, er du tilbakestående eller noe?"

å gjøre det har holdt meg borte fra mobbing i mange år..

Lenke til kommentar
det letteste er nok sikkert å bare ignorere dem fullstendig når de prøver seg, ikke se på dem engang og ha steinansikt.. du kan og sende noen blikk som enten sier "jeg syntest synd på deg, for at du må rakke ned på andre for å føle at du er noe" eller "hva?, er du tilbakestående eller noe?"

å gjøre det har holdt meg borte fra mobbing i mange år..

9027935[/snapback]

På noen så funker det ikke slik...

noen må skjønne at de er svakere før de gir seg...

Lenke til kommentar

Synd å si det, men hvis man ikke får rett oppdragelse hjemme, så tar man den dritten med seg på skolen, og da vil man påvirke andre negativt. Unger som har fått riktig oppdragelse, slik som lestadianerjenter (dem vet jeg oppfører seg på skolen, erfaringsmessig har jeg sett det) og dem slenger ALDRI dritt. Det fins ei jente jeg aldri kan huske har slengt en eneste negativ kommentar gjennom hele grunnskolen, inkl. mange andre. Men jeg vet selv, at vi gutta slengte mye dritt. Det var spesielt en gutt som vi slengte mye dritt til, av og til også banket han. Den samme personen ble til slutt min bestevenn en gang senere i skolen. Vi dro på hytteturer og drakk oss dritings og greier, så at man slenger dritt trenger ikke bety at en ikke liker hverandre. Tvert imot. Drittslenging kan skade den som tar imot det, men det letter trykket hos den som gir det ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...