Gå til innhold

Orgasmisk lesning i Fotografi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er heldigvis delte meninger om det meste her i verden, så om den ikke får topp kritikk av forskjellige grunner her og der, så rokker det ikke ved mitt syn.

Det som holder meg borte er den korte avstanden opp til 5D. Det er en substansiell oppgradering fra aps-c.

Takk til Afseth som forklarte mitt synspunkt på en fortreffelig måte. Jeg har også en forkjærlighet for FF, men som Afseth skriver er de ganske kresne på optikken. For oss med begrenset budsjett så vil 1,25-crop kanskje være idèellt, siden man altså cropper bort ytterste kant av bildet, samtidig som man er ganske nær opp til FF. Tidligere generasjoner av aps-h var jo 1,3-crop, så de beveger seg oppover i størrelse, samtidig som de ikke vil ta den helt ut. Det har de tross alt to andre modeller som gjør.

Jeg tror faktisk ikke det er mulig å se forskjell på 5D og nye 1D MkIII i praksis, sett bort fra den enda større renheten på høy iso. Til det er forskjellen i størrelse på sensor for liten, så pixelstørrelsen blir omtrent den samme, siden MkIII har litt færre pixler. Det er det viktigste for dynamikken og støyen, når man kommer opp i slike klasser.

Lenke til kommentar
Sikker på at Nikon kommer med tilsvarende. Men igjen er det alt for dyrt for oss vanlige mennesker. Vi har jo bare råd til kameras mellom 7 og 14 tusen kroner, og alle vet jo hvem som rejerer i det prissjikte .)

9014501[/snapback]

 

Og det er jo selvsagt en brukt 5D :)

 

Jeg vil ha 2,5D med samme sensor som 1D mk3. Og prisen? Under 20k :)

Lenke til kommentar

Nå ødela du drømmene mine, men jeg bare later som ingenting.

*Canon - kan du høre oss der nede i kina?*

Når vi først er inne på Canon, ble jeg fortalt på Fotografi 2007 at hvis Canon fikk mange nok ønsker eller noen gode ideer til nye kameraer, kunne det godt hende at de ble brukt.. :whistle:

Endret av Jurgis
Lenke til kommentar

Kanskje vi skal sende en mail til dem da. En annen god idè ville være en modell mellom 30D og 5D med en 1,3-crop-sensor, hvis de skulle ha noen millioner til overs etter modellbytte. Kjempeidè, synes jeg.

Nei, vi kan dagdrømme så mye vi vil. Hvis noen har en forslagskasse på nettet for Canons R&D-folk, så sender jeg gjerne noen forslag. Nå er det snart på tide med skikkelige drømmer i søvne.

Lenke til kommentar
Helt enig angående et mellom 30D og 5D. 15D med 4 fps og 1,3-sensor. Hadde sikkert blitt en slager. Blir ikke alle kameraene til Canon det?

9020825[/snapback]

Jo, de blir vist det.

I god Canon-tradisjon så tror jeg også et slik kamera kommer til å få et ensiffret modellnavn, men det er jeg ikke sikker på. Kanskje Eos 3D, for å være en fortsettelse på den analoge semipro-rekken.

Lenke til kommentar
Helt enig angående et mellom 30D og 5D. 15D med 4 fps og 1,3-sensor. Hadde sikkert blitt en slager. Blir ikke alle kameraene til Canon det?

9020825[/snapback]

Jo, de blir vist det.

I god Canon-tradisjon så tror jeg også et slik kamera kommer til å få et ensiffret modellnavn, men det er jeg ikke sikker på. Kanskje Eos 3D, for å være en fortsettelse på den analoge semipro-rekken.

9020834[/snapback]

 

En jeg snakket med hadde hørt fra en i en kamerabutikk som sa etterfølgeren til 5D heter 6D og at det blir offisielt i august.

 

Men tar det som løse rykter jeg da. (At den skal hete 6D altså)

 

Andreas

Lenke til kommentar
Beklager hvis dette blir for sterkt , og jeg trodde ikke det var mulig , men jeg fikk nesten orgasme av å lese testen av nye Canon EOS 1D Mark III i Fotografi som kom i posten i dag.

Hvis jeg kan gå god for denne testen så må dette være tidenes digitalkamera.

9010474[/snapback]

 

Jeg må få lov å være litt fanboy i blant, så jeg server denne:

http://www.robgalbraith.com/bins/content_p...cid=7-8740-9006

 

Visstnok er ikke alt rosenrødt ;)

 

Håkon (som kunne tenke seg et kamera med samme prestasjonsnivå selv, og ja takk gjerne 10fps, det betyr noe for meg)

Lenke til kommentar
Beklager hvis dette blir for sterkt , og jeg trodde ikke det var mulig , men jeg fikk nesten orgasme av å lese testen av nye Canon EOS 1D Mark III i Fotografi som kom i posten i dag.

Hvis jeg kan gå god for denne testen så må dette være tidenes digitalkamera.

9010474[/snapback]

 

Jeg må få lov å være litt fanboy i blant, så jeg server denne:

http://www.robgalbraith.com/bins/content_p...cid=7-8740-9006

 

Visstnok er ikke alt rosenrødt ;)

 

Håkon (som kunne tenke seg et kamera med samme prestasjonsnivå selv, og ja takk gjerne 10fps, det betyr noe for meg)

9041659[/snapback]

 

 

Enkelte rare mennesker finner feil på en Porshe 911 GT2 også ,men for 99% av oss er den perfekt. :!:

Nei dette eksemplaret som her ble testet var nok sikkert en Beta versjon ;)

Når folk får den i hendene blir nok alt rosenrødt skal du se :thumbup:

Endret av helge.bringeland
Lenke til kommentar
[http://www.robgalbraith.com/bins/content_p...cid=7-8740-9006

 

Visstnok er ikke alt rosenrødt ;)

 

 

Enkelte rare mennesker finner feil på en Porshe 911 GT2 også ,men for 99% av oss er den perfekt. :!:

Nei dette eksemplaret som her ble testet var nok sikkert en Beta versjon ;)

Når folk får den i hendene blir nok alt rosenrødt skal du se :thumbup:

9042005[/snapback]

 

Hvis du gadd å lese så har han testet 3 produksjonsmodeller, alle med samme feil.

Det postes om samme feil rundt omkring på diverse forum også (særlig natur og fuglefotografer som gjerne vil ha følgefokus).

 

Kameraet er sikkert topp det, men plages av versjon 1.0 syndrom. Mulig det blir bedre etterhvert som de oppdaterer firmware.

 

Håkon

Lenke til kommentar
[http://www.robgalbraith.com/bins/content_p...cid=7-8740-9006

 

Visstnok er ikke alt rosenrødt ;)

 

 

Enkelte rare mennesker finner feil på en Porshe 911 GT2 også ,men for 99% av oss er den perfekt. :!:

Nei dette eksemplaret som her ble testet var nok sikkert en Beta versjon ;)

Når folk får den i hendene blir nok alt rosenrødt skal du se :thumbup:

9042005[/snapback]

 

Hvis du gadd å lese så har han testet 3 produksjonsmodeller, alle med samme feil.

Det postes om samme feil rundt omkring på diverse forum også (særlig natur og fuglefotografer som gjerne vil ha følgefokus).

 

Kameraet er sikkert topp det, men plages av versjon 1.0 syndrom. Mulig det blir bedre etterhvert som de oppdaterer firmware.

 

Håkon

9042818[/snapback]

 

Nå kom det sikkert ikke tydelig frem at det var en undertone av fleip i min kommentar :)

Hvis det er et reelt problem dette som blir trekt frem i testen her , så vil vi nok sikkert få lese mer om det når kameraene blir testet ut av brukerene.

Deretter blir helt sikkert det eventuelle problemet rettet i versjon 1.1 som alltid kommer rett etter lansering på de fleste produsentene.

Etter det vil fremdeles dette kameraet være tidenes beste digitale speilrefleks uansett om man liker det eller ikke ;)

Klart ikke autofokusens konge kan være bekjent med et autofokusproblem , dette tar jeg med knusende ro.

Men jeg ser klart at dette er frydefull lesning for Nikons fanboys , men det vil bli en kortvarig lykkestund :!:

Lenke til kommentar
Endelig er et kameraet kommet som for meg avslutter enhver tvil om at digitalteknologien har overgått analogt småbildeformat med god margin. Siden det er 1,25-crop så er det kanskje også den idèlle format for dagens optikk.

9011243[/snapback]

 

Dette er kanskje et litt dumt spørsmål, men jeg kan ikke så mye om fotografering: hva er det som gjlr at 1,25 er ideelt for dagens optikk? Har vi ikke genrasjoner med erfaring, og optikk som er lagd for 1? Og utifra et fysikk-standpunkt så virker det som at jo større jo bedre på sensor-fronten, det er også såvidt jeg kan skjønne mer enn nok plass til en sensor av denne typen i et såpass stort kamera. Så hvorfor bruker man ikke større sensorer?

 

AtW

9017479[/snapback]

 

For å svare veldig kort på en kompleks serie spørsmål:

 

- Alle objektiv er dårligere i kantene enn i sentrum. Noen markant dårligere, andre knapt merkbart. Med en APS-H sensor (1D-serien) blir den ytterste skalken av bildet kuttet bort, og man sitter igjen med kremen. Hvorfor ikke 1.6 crop da? Jo den er fin på sitt, men det er tross alt en mindre sensor med de ulempene det kan medføre.

 

- Digitalt fullformat setter større krav til optikken enn film gjorde. Optikk som tegner hele 35mm formatet finnes det fortsatt mye av. F.eks alle Canons EF objektiv.

 

- Fordi FF sensor er dyrt å fremstille sammenlignet med f.eks APS-C, samt stiller store krav til optikken, er det - og vil være i overskuelig fremtid - flere format tilgjengelig.

9017583[/snapback]

Bare hvis man ser bort fra det opplagte spørsmålet om datakraft. MkIII skal fotografere i opptil 10 b/s og da har man ikke teknologi til å gjennomføre det med FF sensor. Derfor 1.2 crop, som er det maksimale Canon kan få til med dagens teknologi for et salgbart kamera. Da er begrensningen altså Mbit/s.

Lenke til kommentar

.....

Bare hvis man ser bort fra det opplagte spørsmålet om datakraft. MkIII skal fotografere i opptil 10 b/s og da har man ikke teknologi til å gjennomføre det med FF sensor. Derfor 1.2 crop, som er det maksimale Canon kan få til med dagens teknologi for et salgbart kamera. Da er begrensningen altså Mbit/s.

9044910[/snapback]

 

Eh, ja, antall bit/s som skal skuffes gjennom systemet er nå forsåvidt greit, men det er da veeldig på sidelinjen av det du quoter her - om relevant i det hele tatt for det som var spørsmål lenger oppe i tråden om APS-H formatets fortreffelighet mht til optikken.

 

Forøvrig er det halvannet bilde per sek forbedring dette kameraet har over Mark II er i følge de som har erfaring en feature som kommer godt ned på lista over 'greatest features' med dette nye kameraet.

Lenke til kommentar

.....

Bare hvis man ser bort fra det opplagte spørsmålet om datakraft. MkIII skal fotografere i opptil 10 b/s og da har man ikke teknologi til å gjennomføre det med FF sensor. Derfor 1.2 crop, som er det maksimale Canon kan få til med dagens teknologi for et salgbart kamera. Da er begrensningen altså Mbit/s.

9044910[/snapback]

 

Eh, ja, antall bit/s som skal skuffes gjennom systemet er nå forsåvidt greit, men det er da veeldig på sidelinjen av det du quoter her - om relevant i det hele tatt for det som var spørsmål lenger oppe i tråden om APS-H formatets fortreffelighet mht til optikken.

 

Forøvrig er det halvannet bilde per sek forbedring dette kameraet har over Mark II er i følge de som har erfaring en feature som kommer godt ned på lista over 'greatest features' med dette nye kameraet.

9045118[/snapback]

I denne kjøpergruppen bruker en det beste av optikk og som ikke har problem med kantskarphet på FullFrame. Det vil igjen si at skulle man lage et kamera som opererer med 10 b/s hadde man valgt full frame hvis det hadde latt seg gjøre. Det gjør det ikke !

Derfor vil Canon fremdeles ha et kamera som gir best bildekvalitet basert på FF og et høyhastighet kamera med crop. Framgang i bildekvalitet på høyhastighetskameraet vil bety at det kommer et nytt FF kamera fra Canon om ikke lenge.

Endret av brainware
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...