Gå til innhold

Orgasmisk lesning i Fotografi


Anbefalte innlegg

Beklager hvis dette blir for sterkt , og jeg trodde ikke det var mulig , men jeg fikk nesten orgasme av å lese testen av nye Canon EOS 1D Mark III i Fotografi som kom i posten i dag.

Hvis jeg kan gå god for denne testen så må dette være tidenes digitalkamera.

Jeg må få sitere konklusjonen til Toralf Sandråker i testen :

 

" EOS 1 D Mark III flytter rett og slett grensene for hva et digitalkamera kan. Det er langt hinsides enhver diskusjon om film vs digital , og oppviser både bedre bildekvalitet, høyere ytelse og mer funksjonalitet enn noe annet digitalt speilreflekskamera tidligere.

Likevel er prisen omtrent den samme som da forgjengeren ble lansert. Vi tror Canon med dette kameraet tar strupetak på high-end DSLR-markedet, og er ikke i tvil om at konkurrentene jobber seg svette allerede."

 

Dynamikken er forbedret med nesten ett helt trinn. Også støynivået er forbedret ett helt trinn på høy ISO , selv ved ISO 6400 er støyen moderat.

Autofokusen med 45 punkter er forbedret ( trodde ikke det var mulig ) og under testen fant de ikke ett bilde med fokusfeil.

Ny lysmåler med 63 felter som var meget sikker.

Kameraet har 2 Digic III prosessorer for å takle rundt 300 megabyte pr.minutt !

Ny imponerende søker som Fotografi mente var lysere enn selv 5D sin søker.

 

Fotografi fikk også gleden til å prøve kameraet med den nye EF 85mm f1.2L II USM og kombinasjonen gav et silkemyk og presis farge og toneforløp som de tidligere ikke hadde trodd var mulig å feste til en bildebrikke eller film.

 

Jeg måtte bare dele dette med dere , jeg må få sjansen til å prøve dette kameraet en gang :love:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi tittet litt på støy på MKIII i dag, og var imponert over bildekvaliteten på ISO 3200. På ISO 100 var det temmelig ordinært, men så er det grenser for hvor mye ISO 100 kan forbedres også da. Når vi så ISO 3200 steg uttrykk som "Fy FAAAAAEN!" og "Helt rått!" mot himmelrommet. ;) ISO 6400 var mindre imponerende, og vi synes kanskje Toralfs støyterskel er litt høy, men vi er enige i at 6400 er brukbart i et knipetak - men på full oppløsning er det mer enn bare såvidt synlig støy.

 

Jevnt over: Råbra! :thumbup:

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
Vi tittet litt på støy på MKIII i dag, og var imponert over bildekvaliteten på ISO 3200. På ISO 100 var det temmelig ordinært, men så er det grenser for hvor mye ISO 100 kan forbedres også da. Når vi så ISO 3200 steg uttrykk som "Fy FAAAAAEN!" og "Helt rått!" mot himmelrommet.  ;)  ISO 6400 var mindre imponerende, og vi synes kanskje Toralfs støyterskel er litt høy, men vi er enige i at 6400 er brukbart i et knipetak - men på full oppløsning er det mer enn bare såvidt synlig støy.

 

Jevnt over: Råbra!  :thumbup:

9010558[/snapback]

 

Nå kan det være stor forskjell på når du sier "såvidt synlig støy" og jeg siterte "moderat støy" :)

Det skal litt til å være såvidt synlig støy på 6400 ISO , rett skal være rett :)

Men jeg lurer på hvor dette skal ende :cry:

Endret av helge.bringeland
Lenke til kommentar
Vi tittet litt på støy på MKIII i dag, og var imponert over bildekvaliteten på ISO 3200. På ISO 100 var det temmelig ordinært, men så er det grenser for hvor mye ISO 100 kan forbedres også da. Når vi så ISO 3200 steg uttrykk som "Fy FAAAAAEN!" og "Helt rått!" mot himmelrommet.  ;)  ISO 6400 var mindre imponerende, og vi synes kanskje Toralfs støyterskel er litt høy, men vi er enige i at 6400 er brukbart i et knipetak - men på full oppløsning er det mer enn bare såvidt synlig støy.

 

Jevnt over: Råbra!  :thumbup:

9010558[/snapback]

 

For oss vanlig dødelige; hva kan vi sammenligne ISO 6400 med. Er det mer eller mindre støy enn min EOS 350D på ISO 1600?

 

Tom

Lenke til kommentar
Beklager hvis dette blir for sterkt , og jeg trodde ikke det var mulig , men jeg fikk nesten orgasme av å lese testen av nye Canon EOS 1D Mark III i Fotografi som kom i posten i dag.

Hvis jeg kan gå god for denne testen så må dette være tidenes digitalkamera.

Jeg må få sitere konklusjonen til Toralf Sandråker i testen :

 

Kjedelig for oss som ikke abonnerer :)

Kommer vel ikke i salg før 17 juli på Narvesen. :(

 

Andreas

Lenke til kommentar
Vi tittet litt på støy på MKIII i dag, og var imponert over bildekvaliteten på ISO 3200. På ISO 100 var det temmelig ordinært, men så er det grenser for hvor mye ISO 100 kan forbedres også da. Når vi så ISO 3200 steg uttrykk som "Fy FAAAAAEN!" og "Helt rått!" mot himmelrommet.  ;)  ISO 6400 var mindre imponerende, og vi synes kanskje Toralfs støyterskel er litt høy, men vi er enige i at 6400 er brukbart i et knipetak - men på full oppløsning er det mer enn bare såvidt synlig støy.

 

Jevnt over: Råbra!  :thumbup:

9010558[/snapback]

 

For oss vanlig dødelige; hva kan vi sammenligne ISO 6400 med. Er det mer eller mindre støy enn min EOS 350D på ISO 1600?

 

Tom

9010590[/snapback]

 

Ikke godt å si, siden jeg ikke har bildet foran meg her, men jeg vil etter hukommelsen anslå det til sånn ca tilsvarende ISO 1600 på EOS 350D. I alle fall mer støy enn ved 800, som sett her: http://www.akam.no/test/speilrefleks/test_...ameraer/17915/9

 

ISO 3200 vil jeg anslå til grovt sett omtrent det samme som ISO 400 på 350D, evt kanskje litt mer, men ikke mye.

 

Dette kommer vi selvsagt tilbake til i vår kommende test av 1D MkIII.

Lenke til kommentar

Kjedelig for oss som ikke abonnerer :)

Kommer vel ikke i salg før 17 juli på Narvesen. :(

 

Andreas

9010764[/snapback]

 

hva skal du med bladet, du har jo kamerat :dribble: heldigrisen :(

9010811[/snapback]

 

Sant nok, men litt ok å lese hva andre synes om den også.

Jeg er STOOOR fornøyd så langt.

 

Andreas

Lenke til kommentar

Det er jo veldig bra. Nå må jeg sette meg ned å sutre litt ;) Og vente på at vi får sensorer med samme kvalitet i et lavere prisleie.

 

Tom

9010908[/snapback]

 

mellom 5-10 år med andre ord.

lurer på hvordan proff-kamera blir om 10år (det må jo bli bedre enn Mark III en eller annen gang)

Lenke til kommentar
ISO 6400 var mindre imponerende, og vi synes kanskje Toralfs støyterskel er litt høy, men vi er enige i at 6400 er brukbart i et knipetak - men på full oppløsning er det mer enn bare såvidt synlig støy.

 

Nå sies det jo også i artikkelen: "Ved ISO 6400 er støyen moderat til begrensende."

Noe som også stemmer med du sier.

Lenke til kommentar

Endelig er et kameraet kommet som for meg avslutter enhver tvil om at digitalteknologien har overgått analogt småbildeformat med god margin. Siden det er 1,25-crop så er det kanskje også den idèlle format for dagens optikk, og en så enormt bra dynamikk og støyegenskaper kombinert med oppløsning, så kommer det nok til å fullstendig erstatte mellomformat for de fleste av oss også. Desverre ligger det langt utenfor min økonomiske rekkevidde, men jeg har vunnet et nesten tilsvarende beløp på 12 rette i tipping før, så det kan jo hende igjen.

Jeg som i flere år har vært kritisk til all type småbildefotografi må kanskje revurdere mine oppfatninger om det formatet, nå som utviklingen er kommet så langt. Et mer versatilt kamera kan jeg neppe forestille meg. Det er nok det eneste kameraet som jeg ønsker meg mer enn 5D, ja nesten like mye som Mamiya 645 AF med ZD-bakstykke.

Lenke til kommentar

Nå gleder jeg meg faktisk til ferien er ferdig, så jeg kan få kommet meg på jobb og lese testen i Fotografi (butikken har abb. på det). Eller kanskje jeg skal stikke innom i morgen og smuglese litt? Hehe. Nei... får nyte min siste feriedag...

 

Men er det så bra som testen hevder, så kan det jo bety slutten på diskusjonen som PMNormal nevner. Da er det bare å vente på at prisen på tilsvarende kvalitet går nedover.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Men er det så bra som testen hevder, så kan det jo bety slutten på diskusjonen som PMNormal nevner. Da er det bare å vente på at prisen på tilsvarende kvalitet går nedover.

9012517[/snapback]

 

Jeg mistenker at det vil skje realtivt fort; vel å merke hvis Canon & Co klarer å produsere sensorene billig nok.

 

Tom

Lenke til kommentar
Nå gleder jeg meg faktisk til ferien er ferdig, så jeg kan få kommet meg på jobb og lese testen i Fotografi (butikken har abb. på det). Eller kanskje jeg skal stikke innom i morgen og smuglese litt? Hehe. Nei... får nyte min siste feriedag...

 

Men er det så bra som testen hevder, så kan det jo bety slutten på diskusjonen som PMNormal nevner. Da er det bare å vente på at prisen på tilsvarende kvalitet går nedover.

9012517[/snapback]

 

Offtopic: Så at han kollegaen din har begynt på FotoVideo.

Kjøpte et Sigma 150mm makro av han i går.

Kjente han igjen vet du og måtte spørre :)

 

Fortsatt god ferie :)

Lenke til kommentar

De kan umulig klare å sluke opp all kompetanse som finnes, hvis de ikke gjør kameraselger til et høytlønnet yrke. Vurderer selv å begynne å jobbe i din bransje, så en slik utvikling ville jo gledet meg, he he.

Det er nok lite sannsynlig at man kan bli rik av å være butikkselger, uansett hva Canon finner på.

Det de i alle fall kan, er å lage gode kameraer. Denne skjønnheten er et godt eksempel. Vi får håpe at oss vanlige, dødelige fotoamatører får råd til en slik teknologi snart.

Det kommer nok likevel aldri til å ta slutt på mennesker som vil holde fargetonene og følelsen i f.eks. en Rolleiflex høyere enn digital, siden jeg kjenner studiofolk som jobber med Ds MKII på jobb, men som liker resultatene fra sin 50 år gamle TLR bedre, fordi de mener at det er umulig å få like flotte resutater med digital print uansett. Så kresen er heldigvis ikke jeg, noe som passer godt med min økonomi. Jo mindre kresen man er, dess billigere blir det å ta bilder man er absolut fornøyd med. Jeg er nok mitt på treet i så måte, selv om andre kanskje har et annet inntrykk av meg.

Lenke til kommentar
De kan umulig klare å sluke opp all kompetanse som finnes, hvis de ikke gjør kameraselger til et høytlønnet yrke. Vurderer selv å begynne å jobbe i din bransje, så en slik utvikling ville jo gledet meg, he he.

Det er nok lite sannsynlig at man kan bli rik av å være butikkselger, uansett hva Canon finner på.

Han fikk tilbud om en ganske god lønnsøkning... er sånn man drar folk. Men dette er off-topic, så jeg setter strek for diskusjonen der :) )
Det de i alle fall kan, er å lage gode kameraer. Denne skjønnheten er et godt eksempel. Vi får håpe at oss vanlige, dødelige fotoamatører får råd til en slik teknologi snart.
Spørsmålet blir vel om vi som til normalt sitter med ganske billig utstyr (ihvertfall i forhold) vil klare å utnytte kameraet i en så grad at det forsvarer prisøkningen. Dette er sikkert på lik linje med Guds gave til den profesjonelle fotografen, men personlig tror jeg at jeg ville moderert meg litt selv om jeg hadde hatt penger til denne skjønnheten og et 85/1,2 selv om jeg hadde hatt pengene.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...