Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC er helt død, feilsøk?

Anbefalte innlegg

Pc'en min sluknet plutselig, og den reagerer ikke når jeg prøver å starte den igjen (ingen raksjon når jeg trykker inn powerknappen).

Det lyser en grønn lampe på hovedkortet, og denne slukker når jeg drar ut strømmen - så pc'en får tydeligvis strøm i hvertfall (eller?).

Noen ide på hva som kan være feil, hva bør jeg sjekke?

Det er vel nødvendigvis ikke harddisken som har tatt kvelden, for da skulle jeg vel uansett kunne boote og fått en melding ved oppstart?

Skikkelig knipe dette, håper noen har gode råd... :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Holdt på å starte opp igjen etter en restart. Ingen spesiell lyd.

Skal prøve å fjerne harddisker og "annet tilbehør" og se om det blir reaksjon.

Mister jeg noe ved å resette bios? (annet enn de gamle innstillingene i bios).

Lenke til kommentar

Bios-resetting hjalp ikke.

Testa derimot å flytte min gamle PII-maskin inntil den døde, og koble strømkabel fra denne på hk til den døde. Når jeg da startet opp PII, startet vifte på prosessor og grafikkort på den døde (harddiskene greide jeg ikke koble til).

Kan jeg konkludere med at det er strømforsyninga? (da er det rart at grønn lampe på hk lyser, om strømforsyning er død. Kanskje den greier å levere nok til lampa)

Eller er det rett og slett av/på-knappen? Kan den ryke?

Lenke til kommentar

Nå prøvde jeg med å kortslutte selve strømkontakten til psu'en (leste om jumstart av psu). Da startet vifta på psu.

Koblet den også til en gammel pc (du verden, fåår bruk for de avdanka pc'ene mine nå) som jeg vet fungerer med tilhørende psu. Når jeg koblet til den jeg mistenker er død, fikk jeg ikke startet pc'en.

Så; kan en psu være "død nok" til å ikke greie å starte pc'er, selv om vifta starter når jeg kortslutter kontakten? Litt kejdelig å svi av penger på ny psu om det er noe annet som er problemet.

Lenke til kommentar

kan være at en av linjene på psu har gått.. en 5v linje eller 3.3 det kan du måle med et multimeter. rød ledning er som regel 5 volt. orange 3.3.

grunnen til at vifta starter er fordi 12V linjen fungerer enda..

får du startet den "døde" maskinen med en annen psu er det nok psu som har tatt kvelden..

en psu har mange forskjellige spenninger og de er hver sin strømforsyning...

+12V

-12V

+5V

-5V

+5V stand by. <- denne virker mest sannsynlig hvis lampen på hk lyser

+3.3

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...