Gå til innhold

Har en 16åring lov til å jobbe overtid?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har fått sommerjobb nå og jobber 40 timer i uka (noe som egentlig er 30min overtid hver dag) Har jeg lov til å jobbe mer eller er det noen dumme regler for det pga jeg er under 18 år?

9010075[/snapback]

Så lenge du ikke jobber natt så er det ikke noe problem. Husk at hvis det står 37,5 timer i kontrakten din skal du også ha overtidsbetalt etter gjeldende satser! :)

Men hvis det ikke står noe i kontrakten regnes det som 40 timer i uken.

Overtidsbetaling er det tillegget du skal ha for å jobbe lenger enn avtalt arbeidstid.

Arbeidsmiljøloven sikrer deg at tillegget for overtid skal være minst 40% av vanlig timelønn. Men er du LO-organisert og kommer inn under tariffavtale, er overtidstilleggene som regel noe høyere. Det er vanlig at overtidstillegget er 50-100% mer en vanlig timelønn.

Endret av HoaXed
Lenke til kommentar

Jaja, men hvis det iallefall ikke står noe i kontrakten din er det som jeg har nevnt 40 timer i uka som gjelder :)

9019500[/snapback]

Tror det er 37,5 :)

Altså får jeg 100% tillegg på alt over det? (utenom fra klokka 0700 til 1200 lørdag som er 50% tillegg)

Etter imorra har jeg jobba rett over 60 timer denne uka, så det hadde vært litt kjedlig om de sa at jeg ikke fikk lov til å jobbe overtid, var derfor jeg spurte ;)

Lenke til kommentar
Du får vel ikke 100% for overtid?

Vet ikke noe om regler, men jeg får 50% for overtid på hverdager, og 100% kun om natten og på søndager.

Det er vel uansett bedre å spørre arbeidsgiver.

9027990[/snapback]

Man får ikke 100 % på overtid i hverdagen, man kan få det til hvis du jobber meget lenge..men uansett, Hvis det ikke står noe annet har du bare 100% Etter kl. 4 elns på lørdag og søndag. Resten er 50%.

Lenke til kommentar

Vet ikke noe om regler, men jeg får 50% for overtid på hverdager, og 100% kun om natten og på søndager.

9027990[/snapback]

Man får ikke 100 % på overtid i hverdagen, man kan få det til hvis du jobber meget lenge..men uansett, Hvis det ikke står noe annet har du bare 100% Etter kl. 4 elns på lørdag og søndag. Resten er 50%.

9027998[/snapback]

På Arbeidslovens sider står det 40 %

Lenke til kommentar

9027990[/snapback]

9027998[/snapback]

Nei, det er riktig det, det er 50%, meg som gjorde feil :)

Lenke til kommentar
Når man arbeider overtid, har man krav på et tillegg til den alminnelige lønnen på minst 40 %

9032282[/snapback]

Jeg får 50% :)

Men det med å jobbe på natta, når begynner "natta"?

Idag jobba jeg 13,5 timer, jobba jeg mer enn jeg har lov da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...