blured Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 (endret) Til de som liker QT og ikke har Jackie Brown burde sjekke ut CDON! 1Kr de neste 16 timene. Endret 19. juli 2007 av manamind Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Til de som liker QT og ikke har Jackie Brown burde sjekke ut CDON! 1Kr de neste 16 timene. 9103420[/snapback] Takk! Da var den bestilt Lenke til kommentar
kaiern Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Til de som liker QT og ikke har Jackie Brown burde sjekke ut CDON! 1Kr de neste 16 timene. 9103420[/snapback] Hjertlig Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Det at han f.eks bruker retrospektive fortelling i filmene sine, er i mine øyne genialt. Hvorfor er det genialt? Veldig konvensjonelt grep blant forfattere. Fordi det er ikke så veldig konvensjonelt blandt regissører. Og fordi Tarantino utførerer det så fantastisk bra. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Av de jeg har sett er "From dusk till dawn" den eneste jeg bryr meg om, og meget bra Både Pulp fiction og Kill bill filmene opplevde jeg totalt kjedelige Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Det at han f.eks bruker retrospektive fortelling i filmene sine, er i mine øyne genialt. Hvorfor er det genialt? Veldig konvensjonelt grep blant forfattere. Fordi det er ikke så veldig konvensjonelt blandt regissører. Og fordi Tarantino utførerer det så fantastisk bra. 9103722[/snapback] Haha, jo? Det er ca. like utbredt som voice over. Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 (Mente forresten Tarantino sin rolle som 'manusforfatter', og ikke 'regissør' i den forrige posten). I sin minste form var det nok ganske utbredt ja. En scene i begynnelsen, og så hopper filmen tilbake i tid, for så å ta igjen første scenen senere. Men ikke på det nivået som Tarantino tar det. Han hopper jo fram og tilbake og overalt. Syns å huske at han var en av de første som begynte å gjøre det i film. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 I sin minste form var det nok ganske utbredt ja. En scene i begynnelsen, og så hopper filmen tilbake i tid, for så å ta igjen første scenen senere. Men ikke på det nivået som Tarantino tar det. Han hopper jo fram og tilbake og overalt. Syns å huske at han var en av de første som begynte å gjøre det i film. 9104446[/snapback] Det du beskriver kaller jeg ikke flashback, men in medias res. Begynne mitt i. Men jeg er enig i at det Tarantino bedriver er ganske unikt og ikke gjøres like ofte, men det er viktig å skille mellom fortellerteknikk og unikt særpreg. The Prestige har en dramaturgisk oppbygging som ligger ganske nært det Tarantino gjør noen ganger. Jeg så forresten den dokumentaren som det linkes til tidligere i tråden og der forklarer Tarantino at Pulp Fiction er hans måte å inkorporere tre historier i en historie (inspirert av paperback noveller, hence the title) ved å gjøre hovedkarakterene i en historie, bikarakterer i en annen. Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 "retrospektiv (av lat. retro-, tilbake, og spicere, se), tilbakeskuende, som fremstilles, illustreres etc. i el. ved hjelp av tilbakeblikk". - Caplex "En retrospektiv teknikk er at hendinger fra fortiden blir gradevis avslørt utover i stykket". - Wikipedia Men ingen av Tarantinos filmer fungerer helt slik heller. Er ikke retrospektiv teknikk er en fast og bestemt teknikk?. Tarantino blander litt mer og oppfinner sin egen greie. Hvor verken flashback eller in medias res er med. Du nevner The Prestige. Den er fra 2006. Er det egentlig noen filmer før Reservoir Dogs/Pulp Fiction som i hele tatt minner om samme type forteller teknikk? Jeg klarer ikke å komme på noen med det første. Og hvis dette stemmer så var jo uansett Tarantino genial på dette området, og da er det absolutt ett argument å bruke for å støtte fyren. Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Til de som liker QT og ikke har Jackie Brown burde sjekke ut CDON! 1Kr de neste 16 timene. 9103420[/snapback] Kjøpt! Takk for tipset Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Jeg klarer ikke å komme på noen med det første. Og hvis dette stemmer så var jo uansett Tarantino genial på dette området, og da er det absolutt ett argument å bruke for å støtte fyren. 9104857[/snapback] Nå har ikke jeg sett The Killing, men jeg mener å ha lest at den viser en gitt handling fra flere perspektiver. Men det minner kanskje mer om for eksempel handlesenterscenen i Jackie Brown hvor hele exchangen sees fra tre vinkler. Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Christ... Er det virkelig så lenge siden jeg har sett The Killing at jeg har glemt det? Jeg husker 'the basics' av filmen. Men ikke at den er slik. Når du nevner det derimot syns jeg å huske jeg fikk et lite "Aha, så det var det Tarantino lånte fra denne filmen til Reservoir Dogs". Uten å huske nøyaktig hva det er for noe. Men da er nok den delen også "lånt" (Som vi så fint sier det), fra andre filmer. Kanskje jeg har blitt for opphengt i hvor mye han har tatt fra City on Fire at jeg har presset ut resten. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Jeg plukket det opp i Quintessential Tarantino. Er det to filmer jeg har drittlyst å se, som har inspirert Tarantino, så er det City on Fire og Badlands. Lenke til kommentar
Bakke Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 City on Fire En film med 2,7 i rating på IMDb, som har inspirert Tarantino... Ble nysgjerrig jeg nå, må nesten se filmen. Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 Det er feil City on Fire. City on Fire (1987) er den korrekte. Lenke til kommentar
Bakke Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 Det forklarer saken, min feil Kansje jeg skulle bestille disse filmene, når de har inspirert Tarantino må de jo være bra. Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 Det forklarer saken, min feil Kansje jeg skulle bestille disse filmene, når de har inspirert Tarantino må de jo være bra. 9116630[/snapback] Ikke nødvendigvis.. Kanskje de var så dårlige at de inspirerte han til å lage gode filmer Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 Evnt. så er det 2-3 scener som virkelig hektet han. Eller en form for karakterutvikling eller lignende. Betyr ikke nødvendigvis at den er bra, som nevnt. men den har et dugandes snitt på IMDB. Så kan ikke være helt tragisk Lenke til kommentar
blured Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 Inglorious Bastards (2008) Plot A band of US soldiers facing death by firing squad for their misdeeds are given a chance to save themselves - by heading into the perilous no-man's lands of Nazi-occupied France on a suicide mission for the Allies Er en stund til dette er helt aktuelt; men hva tror vi om filmen? Selv syns jeg det høres ut som noe som kan bli svært bra. Quentin har selv jobbet med det siden Jackie Brown. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 Det forklarer saken, min feil Kansje jeg skulle bestille disse filmene, når de har inspirert Tarantino må de jo være bra. 9116630[/snapback] De fleste har relativt god rating på IMDB med tanke på at de fleste er asiatiske b-filmer. Det som er mest interessant med å se de fleste av disse filmene, er å se hvor mye Tarantino faktisk tar rett fra filmene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå