Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Def. varmeapparat register på Voyager


Anbefalte innlegg

Det begynte med at jeg merket veldig med dugging i frontruta, selv når kupeviften ikke var påslått. Så merket jeg en vanndam under gummimatten på førersiden, og når jeg kikket nede ved gasspedalen, så jeg at det piplet vann frem fra baksiden av dashbord/midtkonsoll.

 

Sendte bilen på verksted og de mente at det sannsynligvis var defekt varmeregister (varmeapparat register(?), MEN de kunne prøve med "flytende kork" - et tettingsmiddel.

 

Hentet bilen på verkstedet (betalte rundt 1000-lappen), kjørte 200 meter og så var vannlekkasjen + dugging i gang igjen.

 

Leste litt på forumet her om mange som hadde hatt det samme problemet, men i Golf.

 

Så planen blir å få verkstedet til å bestille et nytt register og byttet dette, da jeg har zero peiling på å mekke bil. Men jeg har et par spørsmål;

 

Det kan hende at det tar tid å få time, pga ferieavvikling osv. Kan det gjøre noen skade på bilen å kjøre med dette problemet? Jeg har ikke merket at motor-temp måleren går noe høyere enn normalt.

 

Det er jo også store mengder vann på gulvet, og teppet i Voyageren er jo hel-limt. Kommer det til å ruste "fort"? Noen tips til hvordan jeg kan fjerne det?

 

Og hvor kommer alt vannet fra? Radiatoren? Jeg antar at jeg må etterfylle vann(?)

 

EDIT: jeg har IKKE merket noen kjølevæske-lukt når jeg kjører, slik som det er beskrevet i de andre postene her - betyr det bare at det er lite kjølevæske i systemet, tro?

Endret av Caze
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, vann inni bilen som trekker nedi tepper og inn overalt forårsaker hurtig rust og du får problemer med dugg på rutene pga høy fuktighet i kupeen, går temperaturen på motoren opp betyr det i dette tilfellet for lite vann/frostvæske og det er ikke bra for motoren, så det må du iallefall passe for at det hele tiden er nok vann/frostvæske om du må bruke bilen (frostvæske er viktig på sommeren og da dette er en slags smøring og kjøleeffekt i den.

 

 

 

Det begynte med at jeg merket veldig med dugging i frontruta, selv når kupeviften ikke var påslått. Så merket jeg en vanndam under gummimatten på førersiden, og når jeg kikket nede ved gasspedalen, så jeg at det piplet vann frem fra baksiden av dashbord/midtkonsoll.

 

Sendte bilen på verksted og de mente at det sannsynligvis var defekt varmeregister (varmeapparat register(?), MEN de kunne prøve med "flytende kork" - et tettingsmiddel.

 

Hentet bilen på verkstedet (betalte rundt 1000-lappen), kjørte 200 meter og så var vannlekkasjen + dugging i gang igjen.

 

Leste litt på forumet her om mange som hadde hatt det samme problemet, men i Golf.

 

Så planen blir å få verkstedet til å bestille et nytt register og byttet dette, da jeg har zero peiling på å mekke bil. Men jeg har et par spørsmål;

 

Det kan hende at det tar tid å få time, pga ferieavvikling osv. Kan det gjøre noen skade på bilen å kjøre med dette problemet? Jeg har ikke merket at motor-temp måleren går noe høyere enn normalt.

 

Det er jo også store mengder vann på gulvet, og teppet i Voyageren er jo hel-limt. Kommer det til å ruste "fort"? Noen tips til hvordan jeg kan fjerne det?

 

Og hvor kommer alt vannet fra? Radiatoren? Jeg antar at jeg må etterfylle vann(?)

 

EDIT: jeg har IKKE merket noen kjølevæske-lukt når jeg kjører, slik som det er beskrevet i de andre postene her - betyr det bare at det er lite kjølevæske i systemet, tro?

9009798[/snapback]

Lenke til kommentar

Du bør ikke prøve å tette lekasjen i varmeregisteret med noe tetningsmiddel. I verste fall blir resultatet at du tetter hele registeret og at du reduserer eller blokkerer strømmen av kjølevæske.

 

Som en midlertidig løsning kan du koble ut varmeregisteret. Kjenner ikke Voyager i detalj, men det går normalt to slanger fra motoren til kjøleregisteret. Dersom du kobler av disse to slangene som går til varmeregisteret for så å koble dem sammen. (evnt. kun bruke den ene slangen å koble på utgang og inngang på motoren)

 

På den måten får du en bypass på varmeregisteret og du hindrer at motoren mister kjøling pga. defekt varmeregister. Du hindrer også at mer væske enn det som allerede er i registeret lekker ut inne i bilen. Minuset er selvfølgelig at du ikke lenger har varme inne i bilen, men på denne årstiden burde jo det være levelig.

 

Dersom du ikke har planer om å prøve selv vil jeg også anbefale deg å sjekke litt pris rundt om kring. Å bytte varmeregister er ikke spesielt komplisert, men det kan ta veldig lang tid siden det normalt ikke er lett tilgjengelig.

 

Bytta nettopp varmeregister selv, og det tok meg 4 timer bare å få det gamle registeret ut, så dersom du har god tålmodighet og god tid, kan det faktisk lønne seg å gjøre det selv...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...