Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøring i dypt vann

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det regner en del her for tida. Tror dere det går bra å kjøre i litt vann, bare man holder luftinntaket over vannet?

9009497[/snapback]

Ja skulle gå greit det, men sikkert lurt å tørke bilen etterpå kommer jo vann inn mange steder det ikke skal komme vann, litt dritt hvis intriøret og det elektriske skal stryke med da, samt kan hende bilen stopp opp midt utpå vannet også

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Katalysatoren vil neppe funke så bra når den er under vann (pga nedkjølingen), men bortsett fra det kan jeg ikke se noen "eksos-problemer".

Lenke til kommentar

Faren er størst for det elektriske anlegget. Vannet kan gi både kortslutning og dårlig kontakt slik at bilen stopper (eller at deler av det elektriske ikke fungerer etterpå). Både direkte vann (at elektriske komponenter/kontaker står under vann) og vannsprut kan gi problemer.

Lenke til kommentar

Bensinbiler med tennplugger: Tenningssystemet kan bli vått/ fuktig. Da kan motoren fjuske eller stoppe helt.

Brå nedkjøling kan som andre ha nevnt få motorblokk og eksosanlegg til å sprikke.

Dersom du får vann inn i luftinntaket på motoren, da har du gitt motoren en sikker død. Dette fordi vann ikke lar seg komprimere.

BMW har jå vært så geniale at de har plassert luftinntaket under radiatoren på flere av de nyeste modellene. Så en M5 omdagen. Reine vannstøvsugeren...

Lenke til kommentar

Eldre dieselbiler er nesten immune mot vann så lenge luftinntaket er over vann. Dette fordet de ikke trenger elektrisitet for å tenne. Nyere dieselbiler burde også holde bedre enn bensin da man ikke har høyspenning som i bensinbiler.

Om det er saltvann er det en fin måte å få bilen til å ruste.

Lenke til kommentar
Eldre dieselbiler er nesten immune mot vann så lenge luftinntaket er over vann. Dette fordet de ikke trenger elektrisitet for å tenne. Nyere dieselbiler burde også holde bedre enn bensin da man ikke har høyspenning som i bensinbiler.

9034442[/snapback]

Det har nok litt mer med at vann kan ikke komprimeres, så om der går nok inn i en sylinder KNUSER du sylinderen.

Lenke til kommentar

9034442[/snapback]

Det har nok litt mer med at vann kan ikke komprimeres, så om der går nok inn i en sylinder KNUSER du sylinderen.

9041873[/snapback]

litt OT men vann kan komprimeres. man må bare ha nok trykk. det skjer riktig nok en reaksjon med noe varme og slikt mener jeg å huske. alt etter hvor fort man komprimerer det.

og uansett så tviler jeg litt på at du vil knuse en sylinder med litt vann. du vil nok heller oppleve at hele maskinen slutter å svive.

diesel biler tåler litt vann bedre en bensin grunnet de brenner dieselen og dermed er mindre følsome på vann i blandingen en bensin biler som komprimerer og antenner gasser som a eksploderer. sånn som jeg har forstått det

Lenke til kommentar

Vel, du har rett i at den stopper nokså kontant når du får vann i sylinderen.

Din teori om at dette ikke gjør store skader er nok feil, en diesel har mye høyere komp og vil logisk nok tåle langt mindre vann før den havarerer. Og vi snakker om vann i innsuget og ikke i drivstoffet.

Lenke til kommentar
Vel, du har rett i at den stopper nokså kontant når du får vann i sylinderen.

Din teori om at dette ikke gjør store skader er nok feil, en diesel har mye høyere komp og vil logisk nok tåle langt mindre vann før den havarerer. Og vi snakker om vann i innsuget og ikke i drivstoffet.

9043687[/snapback]

og for å diskutere dette så må vi komme frem til hvor mye vann vi snakker om. jeg tenker først og fremst av en bil fil stoppe før den får nok vann i blandingen til å ødelegge seg selv totalt.

men er ikke mekanikker eller lignende så kan ikke påstå jeg vet alt om dette emnet.

Lenke til kommentar

Hvis man kjører ut i dypt vann med en bil som har ett lavt inntak så kan motoren suge til seg vann ganske så kjappt, jeg vil tro at man lett kan bøye veivstengene hvis man får en absolutt bråstopp med litt turtall.

Endret av agvg
Lenke til kommentar

At man kan komprimere vann går sikkert, men det er så forsvinnende lite at det ikke har betydning. I en literflaske får man 1 liter vann men man kan teoretisk få mange mange liter luft i flytende form. Mange liter i gass form også.

Endret av kaffi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...