Gå til innhold

Bønn strider imot all logikk

Anbefalte innlegg

Alt jeg har å si er at om teister ber så må vi andre tenke for dem istedet. Noen må bruke fornuft også...

Teister studerer ikke på samme måte som Ateister. Det jeg har gjort er og pløyd igjennom bibelen og studert den som Ateist.. Den er ikke sann på den måten som religionene lærer oss... Har du sett et bilde av gud? Dette bilde som er laget, det er det bilde folk har i hodet... Det er derfor di ikke kan akseptere en logisk forklaring..

Når du ber, så sier du noe til dine egne tanker om hva ditt høyeste ønske er... Din hjerne vil reagere på dette, og troen du har gjør deg sterkere som menneske. Mange trenger det ikke, eller dvs har ikke noe følelse av noe..

Det jeg vet er at ateister flest (altså de som skriver mye og er opptat av dette) har mer Gud i seg enn de kristne! De benekter Gud ja, men det er dette dustete bilde som kirken har laget av Gud.

Jeg vet hva Gud er og jeg hater den Gud! Den gud som ikke løfter en finger for og gjøre noe for freden.... Kan ikke noen bare finne ut hva Gud faktisk er ved og se i bibelen? Det som vil være rart for deg, og se er at ikke noe i bibelen er som det folk sier står der.. Kunnskap og visdom, ønsker vell alle? Er det ikke ganske intressant, ettersom boken er så gammel? Kan dere ikke grave frem intressant stoff slik at jeg kan lære av dere også ;-P Jeg vet det meste, og det er bare og spørre!

Jeg vet ALT, dette er en provokasjon... Spør meg for jeg vet absolutt alt som er og vite om bibelen og jeg har logiske forklaringer på absolutt alt!

kan du utdype? er det noe som er galt ved å be?  man lever jo slik som de fleste andre gjør, bare at man ber bønner.. skader det noen i det hele tatt da?

Det er desværre sant.... Du må svare på dette :( Selvfølgelig skal man be om man føler det er rett, spesielt om det styrker deg! Det er makt i de follede hender er det noe som heter... Jeg gir blaffen i hva andre sier, men min forståelse av det, er at de som ber føler seg små i et stort univers... De har som oftest en god grunn til og be også! Jeg skriver, så jeg ber mer her på nettet! Jeg kan også styre ordet og lede som den forstandige, ettersom jeg har studert bibelen så lenge som det jeg har gjort!

Dersom noen spør så skal de få svar. Dere som tar meg på alvor kan også få alt dere ønsker dere av meg.

Kan tenkes flere tilfeller der tiltro til effekt av bønn kan være negativ for en gitt situasjon ja. Bønn istedet for å oppsøke lege, bønn istedet for førstehjelp, bønn i stedet for å takle et problem osv. osv.

Da blir det placebo effekt. Bibelen sier ikke noe om at det er mulig.. Dere vet hva som er mulig og ikke, så da må dere se det i en annen sammenheng dersom dere vil se at bibelen er sann... De som ikke ønsker det trenger det absolutt ikke, men jeg oppfordrer dem til og finne masse stoff på nettet og ikke egne teorier og utsagn etc..

;) vil helst lese fakta, og teorier som blir knust ;-) Snakker med utrolig mange dagelig, og ingen har enda klart og motbevise meg... Som regel sier de at det er en meget god forklaring på det.

Endret av Lauritius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da blir det placebo effekt. Bibelen sier ikke noe om at det er mulig.. Dere vet hva som er mulig og ikke, så da må dere se det i en annen sammenheng dersom dere vil se at bibelen er sann... De som ikke ønsker det trenger det absolutt ikke, men jeg oppfordrer dem til og finne masse stoff på nettet og ikke egne teorier og utsagn etc..

wink.gif vil helst lese fakta, og teorier som blir knust ;-) Snakker med utrolig mange dagelig, og ingen har enda klart og motbevise meg... Som regel sier de at det er en meget god forklaring på det.

Hvorfor siterer du meg i sammenheng med dette?

Lenke til kommentar
Kan tenkes flere tilfeller der tiltro til effekt av bønn kan være negativ for en gitt situasjon ja. Bønn istedet for å oppsøke lege, bønn istedet for førstehjelp, bønn i stedet for å takle et problem osv. osv.

Hvorfor siterer du meg i sammenheng med dette?

Det du sier er jo greit det :) Jeg ville bare si at jeg er ikke så sikker på om det bønn fungerer slik folk tenker, og da i forhold til bibelen. Drar ut noen bibelsitater for og sjekke hva bønn er for noe jeg.. :p

Jesus helbreder en gutt med en ond ånd

14 Da de kom ned til folkemengden, kom en mann bort til Jesus, falt på kne for ham 15 og sa: «Herre, forbarm deg over sønnen min. Han er månesyk og lider forferdelig; ofte faller han inn i ilden og ofte i vannet. 16 Jeg tok ham med til disiplene dine, men de var ikke i stand til å helbrede ham.» 17 Jesus svarte: «Du vantro og vrange slekt! Hvor lenge skal jeg være hos dere? Hvor lenge skal jeg holde ut med dere? Kom hit med gutten!» 18 Og Jesus talte myndig til ham, den onde ånden fór ut, og gutten ble frisk fra samme stund.

19 Da disiplene ble alene med Jesus, spurte de ham: «Hvorfor kunne ikke vi drive den ut?» 20 «Fordi dere har så lite tro,» svarte han. «Sannelig, jeg sier dere: Om dere har tro som et sennepsfrø, kan dere si til dette fjellet: 'Flytt deg herfra og dit!' – og det skal flytte seg, og ingenting skal være umulig for dere.

21 *Men dette slaget drives bare ut ved bønn og faste.»†

Ond ånd er løgn, det onde er jo løgner. Det jesus sa var enkelt: du har ikke noen ond ånd i deg, nå fikk du høre sannheten. Det er ikke noe som heter månesyke, det er bare dersom folk tror det... Slik er det med en flyvende mann i himmelen også.

Ved og tenke for deg selv, og sier noe du ønsker skal skje, så blir du preget av dette (bønn), og gjør mere for og få til dette du ba om, og som satte seg ned som noe viktig i hodet ditt.

Endret av Lauritius
Lenke til kommentar

For meg så virker det umulig å bevise om bønn fungerer eller ikke.. hvordan i all verden får man sjekket det da? man kan bare tro at bønn fungerer, og i mange tilfeller blir bønnene besvart, og andre ikke.. men det er alltid en grunn til hva utfallet blir.. det tror nå jeg på væffall!..

Lenke til kommentar
For meg så virker det umulig å bevise om bønn fungerer eller ikke.. hvordan i all verden får man sjekket det da? man kan bare tro at bønn fungerer, og i mange tilfeller blir bønnene besvart, og andre ikke.. men det er alltid en grunn til hva utfallet blir.. det tror nå jeg på væffall!..

9235350[/snapback]

Tja, hørt om statistikk?

Om en korrellerer antall bønner som bes for en gitt sak og suksessraten for at noe skjer med det som kan forventes av tilfeldigheter så ser en fort at det er nettopp det det dreier seg om. Tilfeldigheter og ingenting annet.

Om det hadde vært en dokumentert effekt av bønn, mirakler eller annet basert på hvilkensomhelst religion så hadde det garantert vært mer i bruk, men slikt finnes ikke.

Jeg er helt enig med deg om årsak - virkning vinklingen, den er universell og dypt rotfestet i fysikkens lover, men det styrker ikke bevisførselen for at bønn har noe for seg. Heller tvert imot.

Det å tro på noe fordi det kanskje fungerer mhp bønn er bare en avart av det Pascal hevdet mhp nytten av tro. Hvem skal en be til? Det finnes en hel umasse guder og en kan ikke være sikker på at den ene er mer sannsynlig enn den andre.

Lenke til kommentar

Man ønsker seg noe man ber om skal sje... Man gjør etter det, og Gud Arsak - virkning.. Er med på dette, men da må du følge opp det du ba om, på den måten du selv ønsker det skal skje. Jeg ba om at Jesus skulle få lov til og ta over hodet og kroppen min. Forde jeg syntes det var poengløst å være i denne verden uansett. Det som skjedde var bare at jeg etterhvert fikk kunnskapen om nesten alt angående bibelen.. Ganske sikker på jeg fikk det som bibelen kaller en spessiel tros gave. Selv driter jeg i hva andre tror eller måtte mene.... Men jeg føler det er greit og fortelle det jeg vet, om bibelen når jeg kan så mye om den og har studert dette.....

Tja, hørt om statistikk?

Om en korrellerer antall bønner som bes for en gitt sak og suksessraten for at noe skjer med det som kan forventes av tilfeldigheter så ser en fort at det er nettopp det det dreier seg om. Tilfeldigheter og ingenting annet.

Om det hadde vært en dokumentert effekt av bønn, mirakler eller annet basert på hvilkensomhelst religion så hadde det garantert vært mer i bruk, men slikt finnes ikke.

Jeg er helt enig med deg om årsak - virkning vinklingen, den er universell og dypt rotfestet i fysikkens lover, men det styrker ikke bevisførselen for at bønn har noe for seg. Heller tvert imot.

Ikke slik du tenker på bønn og svar.. For du tenker på mirakler i form av tryllekunster etc... Slikt tror ikke jeg på... Du kaller deg kansje ateist, men du skriver ikke som en... Bare en som tror du vet hva gud er, akkurat på lik linje som de fleste kristne...

Det å tro på noe fordi det kanskje fungerer mhp bønn er bare en avart av det Pascal hevdet mhp nytten av tro. Hvem skal en be til? Det finnes en hel umasse guder og en kan ikke være sikker på at den ene er mer sannsynlig enn den andre.

Bønn fungerer absolutt hver eneste gang jeg ber! Ikke en gang ber jeg uten at det ikke har fungert! Jeg ber og jeg går og ber for meg selv! Deretter så gjør jeg noe ut av det jeg ba om. Det finnes bare en gud, og da du ikke ønsker og få fortåelse av hva Gud er, og lese og studere.... Så kommer du altid til og tenke at det er mange guder og de er bilder osv osv..... Jeg hater Gud, han er dum som få, ikke sant? Er han ikke det? Den gud du tenker på og den de kristene har for øye, han er så dum at han ikke kan svare dem på noe... Han ordner aldrig opp, en dust som sitter og ser på uten og gjøre noe.. En som er en mann i himmelen.. sønn av menneske, og som bare skuer ned på oss.. Ikke er denne himmelen noe han kan se oss ovenfra og ned, den er også hinsides vår verden...

Endret av Lauritius
Lenke til kommentar

Jeg har vanskeligheter med å tro på Gud...

Etter min mening lever vi i en verden av tilfeldigheter, der andre menneskers valg styrer våre liv. Vel, det er fortsatt VÅRE liv, men annerledes typer. Bønn kan kanskje styrke deg når du tror at en gud som ingen har verken sett eller hørt kan lindre alle dine plager. Det er fint å ha noe å tro på - at noen vokter over deg og beskytter deg. Vel, slik er det ikke for mange mennesker... Se på fattigbarn i Afrika og Sør-Amerika osv., hvor faen er Gud for dem? Hvis de vil ha et ordentlig liv må de gjøre det godt på skolen hvis de har tilgang til det, få høyere utdanning og så videre og bli et ordentlig menneske - i hvert fall skaffe seg jobb og nok penger til å ikke være fattig. Du må gjøre noe selv, du trenger hjelp av andre i tillegg - man kan ikke tvinne tommeltotter og vente på at Gud skal gjøre noe, eh? Litt av det jeg har å si.

Lenke til kommentar
Jeg har vanskeligheter med å tro på Gud...

Etter min mening lever vi i en verden av tilfeldigheter, der andre menneskers valg styrer våre liv. Vel, det er fortsatt VÅRE liv, men annerledes typer. Bønn kan kanskje styrke deg når du tror at en gud som ingen har verken sett eller hørt kan lindre alle dine plager. Det er fint å ha noe å tro på - at noen vokter over deg og beskytter deg. Vel, slik er det ikke for mange mennesker... Se på fattigbarn i Afrika og Sør-Amerika osv., hvor faen er Gud for dem? Hvis de vil ha et ordentlig liv må de gjøre det godt på skolen hvis de har tilgang til det, få høyere utdanning og så videre og bli et ordentlig menneske - i hvert fall skaffe seg jobb og nok penger til å ikke være fattig. Du må gjøre noe selv, du trenger hjelp av andre i tillegg - man kan ikke tvinne tommeltotter og vente på at Gud skal gjøre noe, eh? Litt av det jeg har å si.

9236808[/snapback]

Målet du bør sette deg er den praksis å finne fram til en tilstand av stabil og varig sinnslikevekt, klarhet, vilkårsløs medfølelse og ubetinget glede. Med en slik tenkning blir det ikke noe der hvor man legger til eller henter utenfor seg selv, men er det som er tilstede helt av seg selv når man har fjernet årsakene til lidelse i ens eget sinn. Det du bør gjøre bør gå ut på å frigjøre deg fra årsakene til lidelsen, de såkalte "sinngiftene" (innbilninger og forutinntatthet, og inngrodde vanemønstre av grådighet, hat, arroganse og misunnelse), ved at man i stedet for å tenke, tale og handle ut fra disse, «våkner opp» og forholder seg til virkeligheten slik den er, og til slutt oppnår, det og få synet til bake, og kunne gå ut og se verden slik den er... Dette er like bibelsk som budhistisk.....

når du tror at en gud som ingen har verken sett eller hørt kan lindre alle dine plager. Det er fint å ha noe å tro på - at noen vokter over deg og beskytter deg. Vel, slik er det ikke for mange mennesker... Se på fattigbarn i Afrika og Sør-Amerika osv., hvor faen er Gud for dem?

Gud er ordet og ordet er hos Gud... Ikke vri så mye på dette... Tenk heller at de mange som leser dette med sine tanker er Gud.... Dette er et ord, men alle som ser det, der det er hos... Der er Gud.

Endret av Lauritius
Lenke til kommentar

Tja, hørt om statistikk?

Ikke slik du tenker på bønn og svar.. For du tenker på mirakler i form av tryllekunster etc... Slikt tror ikke jeg på... Du kaller deg kansje ateist, men du skriver ikke som en... Bare en som tror du vet hva gud er, akkurat på lik linje som de fleste kristne...

[

Totalt feil og atter feil. Ikke bland sammen begrepene her er du snill.

Tryllekunstnere er mer ærlige enn de som påstår de opplever religiøse mirakler eller kan fri folk for sykdommer ved "healing" Sier navnet Popoff deg noe her?

Angående enhver gud er det et ikke - tema da jeg totalt mangler aksept for eksistensen av noe slikt, på samme måte som jeg ler av på påskehares eksistens og påstanden om at det er små feer i blomsterbedet i hagen. For å akseptere ditt argument om at jeg kjenner en guddom må jeg akseptere dennes eksistens, noe jeg ikke gjør og det gjelder både jahwe allah, tor, odin og alle andre guder, ikke den guden bibelen omhandler spesielt.

Bønn fungerer absolutt hver eneste gang jeg ber! Ikke en gang ber jeg uten at det ikke har fungert! Jeg ber og jeg går og ber for meg selv! Deretter så gjør jeg noe ut av det jeg ba om. Det finnes bare en gud, og da du ikke ønsker og få fortåelse av hva Gud er, og lese og studere.... Så kommer du altid til og tenke at det er mange guder og de er bilder osv osv..... Jeg hater Gud, han er dum som få, ikke sant? Er han ikke det? Den gud du tenker på og den de kristene har for øye, han er så dum at han ikke kan svare dem på noe... Han ordner aldrig opp, en dust som sitter og ser på uten og gjøre noe.. En som er en mann i himmelen.. sønn av menneske, og som bare skuer ned på oss.. Ikke er denne himmelen noe han kan se oss ovenfra og ned, den er også hinsides vår verden...

Subjektive utsagn om at du får svar på det du ber om holder ikke mål, det er innlysende at det ikke holder vann i en debatt. Hva du tror du opplever bunner mer i mennskelig psyke enn noe annet. Anbefaler at du plukker opp etpar andre bøker, f.eks Daniel C Dennets siste bok, og leser disse også.

Argumentet mitt om at mange guder har blitt tilbedt og fortsatt tilbes er ikke diskuterbart, se på historien, det bugner av guddommer. Og jeg har ikke tro på eksistensen av noen av dem, en kan dessuten ikke hate eller elske noe en er overbevist om ikke eksisterer.

Angående lesing og studering har jeg pløyd gjennom bibelen og gjort meg opp min mening om det verket, maken til samling av svada, ondskap og selvmosigelser skal en lete lenge etter. En bok som starter med en klar vitenskapelig selvmotsigelse og deretter fortsetter med dette inngyter ingen respekt eller grunn til å anta at den har noen relevans.

Jeg har i tillegg lest en stabel med andre bøker av ulik art, men siden jeg har en jobb og et liv ellers også får jeg ikke med meg alt, slik er det nok med oss alle, hehe :D

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Totalt feil og atter feil. Ikke bland sammen begrepene her er du snill.

Tryllekunstnere er mer ærlige enn de som påstår de opplever religiøse mirakler eller kan fri folk for sykdommer ved "healing" Sier navnet Popoff deg noe her?

Det at jeg ikke tenker på overnaturlige mirakler, og du gjør det.. tror ikke at jeg vet hva Popoff sier meg noe.. Det sier mer om deg...

Du er nemmelig nødt til og se et overnaturlig tegn for at det skal være sant.. Ikke visdomsord fra bibelen er nokk, altså det og gjøre noe med denne verden og snakke sant og ikke være dømmende... Jeg snakker for døve ører, det er døv som bibelen snakker om..IKKE at de har mistet den fysiske hørselen, du er jo også blind... Dersom du ikke forstår det du leser, så er det også vanskelig og se hva som virkelig står her.. Jeg tror alle er i en søvig tilstand, det er mange som forstår.. Men jaggu er det mange som sover (slik står det også i bibelen)

Angående enhver gud er det et ikke - tema da jeg totalt mangler aksept for eksistensen av noe slikt, på samme måte som jeg ler av på påskehares eksistens og påstanden om at det er små feer i blomsterbedet i hagen. For å akseptere ditt argument om at jeg kjenner en guddom må jeg akseptere dennes eksistens, noe jeg ikke gjør og det gjelder både jahwe allah, tor, odin og alle andre guder, ikke den guden bibelen omhandler spesielt.

dersom du har sett småfeer i bibelen, da har du ikke lest bibelen, men din frie fantasi.. Resten ellers som du sier om bibelen er ren diktning fra din side og de du har hørt det fra... At allah betyr Gud og er den samme Gud, sier litt om den kunnskapen du har..... Gudommen er heller ikke den overjordiske saken du tenker på... Det er visdomsord og det er våre forfedre, det er alle som lever og har levd.. Vi har vann og blod i kroppen.. Du forstår det ikke... Dum og ensfoldig? Har Gud lukket øynene og ørene dine? NEEEEEI, jeg snakker ikke om den mannen som du nå tenker er oppe i himmelen og flyr som supermann! Forstå det nå... Han er sikkert like høy som himmelen, men han er ikke super mann!

Subjektive utsagn om at du får svar på det du ber om holder ikke mål, det er innlysende at det ikke holder vann i en debatt. Hva du tror du opplever bunner mer i mennskelig psyke enn noe annet. Anbefaler at du plukker opp etpar andre bøker, f.eks Daniel C Dennets siste bok, og leser disse også.

Argumentet mitt om at mange guder har blitt tilbedt og fortsatt tilbes er ikke diskuterbart, se på historien, det bugner av guddommer. Og jeg har ikke tro på eksistensen av noen av dem, en kan dessuten ikke hate eller elske noe en er overbevist om ikke eksisterer.

Angående lesing og studering har jeg pløyd gjennom bibelen og gjort meg opp min mening om det verket, maken til samling av svada, ondskap og selvmosigelser skal en lete lenge etter. En bok som starter med en klar vitenskapelig selvmotsigelse og deretter fortsetter med dette inngyter ingen respekt eller grunn til å anta at den har noen relevans.

Jeg har i tillegg lest en stabel med andre bøker av ulik art, men siden jeg har en jobb og et liv ellers også får jeg ikke med meg alt, slik er det nok med oss alle, hehe inv_biggrin.gif

Det at du ikke forstår at gud er ord og makt, bare bablababa, og almakt i ordene, og at det er kunnskap om ordene som vil føre oss vidre.. Og at jeg er subjektiv, og det er negativft... Det får være din sak. Jeg driter i hva du gjør hva du tror, jeg nekter på at du klarer og forstå noe uansett! :p

Jeg vil anbefale deg og lese filosofi av kjente filosofer, så vil jeg anbefale deg og ta meg på alvor... Fordi du vet ikke hvem du snakker med, ei heller ikke hvor mye kunnskap jeg har, eller noen andre på forumet her... Jeg kan se at folk ikke har kunnskaper, men det er fordi jeg ser helt håpløse utsagn som jeg VET ikke er riktig! Grunnen til det, er at jeg har sett at det ikke er riktig! Den boken har aldrig startet med en vitenskapelig motsigelse... Den er helt sann, og passer med den vitenskapelige forklaringen vi har i dag.. Jeg har beskrevet det før, men du er blind og er ikke i stand til og se det, eller finne det.. Du er lam.. Lammet!

Lenke til kommentar

Ok, her trenger jeg kun referere til første verset i skapelsesberetningen.

Ble jorden og det vi ser i vårt solsystem skapt først? aldeles ikke, jorden er ca 4,6 mrd år gammel, universet er ca 13,7 mrd år gammelt.

Ble universet skapt på 6 dager? Aldeles ikke.

QED

List opp hvilke filosofer du nevner, dette kan selvfølgelig utvikle seg til et argument ad autoritet men la gå.

Den supermannguden du refererer til bryr meg like lite som de andre supernaturalistiske vesnene jeg nevner. Det har ingen relevans å nevne noe slikt da det er absurd.

At du sier du VET, insinuerer at jeg er dum og uvitende viser bare at den som ikke har holdbare argumenter oftest tyr til ad hominem argumentasjon, som igjen gjør at alt som hevdes faller på sin egen urimelighet.

Hva med å konkretisere, definere og klargjøre i forståelige ordelag så alle her inne skjønner hva du mener for en gangs skyld. å komme med høytsvevende påstander som "gud er ord, gud er makt" og annet gir ingen mening.

Alle kan skrive høytsvevende svada, kom gjerne med konkrete argumenter det har mye mer for seg.

For øyeblikket virker du som et lite troll, spesielt siden din argumentasjon er subjektiv, ad hominem og syder av røde sild.

Endret av Jalla
Lenke til kommentar
Målet  du bør sette deg er den praksis å finne fram til en tilstand av stabil og varig sinnslikevekt, klarhet, vilkårsløs medfølelse og ubetinget glede. Med en slik tenkning  blir det ikke noe der hvor man legger til eller henter utenfor seg selv, men er det som er tilstede helt av seg selv når man har fjernet årsakene til lidelse i ens eget sinn. Det du bør gjøre bør gå ut på å frigjøre deg fra årsakene til lidelsen, de såkalte "sinngiftene" (innbilninger og forutinntatthet, og inngrodde vanemønstre av grådighet, hat, arroganse og misunnelse), ved at man i stedet for å tenke, tale og handle ut fra disse, «våkner opp» og forholder seg til virkeligheten slik den er, og til slutt oppnår, det og få synet til bake, og kunne gå ut og se verden slik den er... Dette er like bibelsk som budhistisk.....

Man kan ikke kun ha medgang i livet. Dessuten har jeg aldri sett eller hørt om et menneske som ikke kan føle misunnelse, sjalusi osv.; de følelsene vil vel alltid være der, det er i genene våre. Husker at en filosof sa at et liv med kun medgang ville ende opp som en katastrofe. Et lykkelig liv er et liv du liker, samt hvordan du håndterer motgang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...