Gå til innhold

Bønn strider imot all logikk

Anbefalte innlegg

Gud har vel ikke sagt et eneste ord om allmektighet ... Det har vel vi mennesker sagt eller?

Ja, det er problemet. Gud har aldri gitt lyd fra seg, merkelig det der.

Blir det mindre smertefullt å si at det er en mening, enn at det hele er meningsløst?

Nei, men på den måten slipper troende unna spørsmålet om deres Gud virkelig har latt verden bli som den er.

9038825[/snapback]

Det står følgende i Bibelen: Jeg er Jesus, sønn av Gud, og meg er gitt all makt både på himmel og jord.

9039200[/snapback]

Nei har du skulle hørt da .... :D Er det dermed slik at du omsetter teksten slik at makten omslutter dine helt særegne preferanser? Har da en hvilket som helst "gud", noen som helst sjanse?

9041531[/snapback]

Jeg forsvarte ingenting i teksten, nei. Jeg svarte en bruker her inne, som har gått glipp av noe vitalt innen teologien.

Opplysningens forkjemper.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du sier at det ligger en dypere mening bak alt, det inkluderer da også et nyfødt barn som dør. Mener du at guden din er nødt for å drepe et spedbarn for å vise at livet er betydningsfullt? Han kunne ikke la det nyfødte barnets 86 år gamle bestefar død en «naturlig» død noen år senere?

9038524[/snapback]

som sagt, da hadde barnet gjort det han/hun skulle gjøre.. men bestefaren hadde ikke gjort seg ferdig med det han er her på jorden for å gjøre.. slik tenker jeg :)

jeg kan ikke forklare den dype meningen bak det hele, da folk må forstå og skjønne seg frem til det selv.. de som var involvert og ble påvirket av denne hendelsen..

Lenke til kommentar
Så hva om det alt foreligger tilstrekkelig medisinsk forskning på området, men at den dyktige kirurgen begikk en feil da han forsøkte å redde livet til barnet (som han da ikke kunne noe for, da det ligger en dypere mening bak alt).

9038604[/snapback]

Ja? da lærer man jo av den feilen da jo,, ikke bare denne legen, men alle de andre legene som får vite om det,, og skjer det slike feil, så blir denne feilen informert om på verdensbasis hos alle sykehus, og da ser man hva som gikk galt, og alle lærer av det..

Mange liv som er blitt reddet fordi en person døde av en legefeil på operasjonsbordet skulle jeg tro...

der har du min mening bak det,, :yes:

Lenke til kommentar

Jeg undrer på hvilke eksempler man skal måtte dra frem, for at en i det minste skal forstå den grusomme og uutholdelige konsekvens som følger ved døden til et spedbarn.

Det lille godtroende mennesket som innbiller seg at det vet hvordan Gud tenker, som kan tolke og forstå hva den «mektige» ønsker av mennesket og verden. Fortryllende evner? Ja.

Hvor er redeligheten i denne tåken?

Endret av wan
Lenke til kommentar
Om det blir ensomt så får du får lov til å komme på besøk eller bosette deg her  :yes:

Det er flott å være skeptisk, men kan ikke like gjerne også de gode delene som Gud får æren for være farget av menneskets drømmer og forestillingsevne? Har du tenkt tanken om at måten du opplever din personlige gud på kanskje er mer en beskrivelse av hvem du er som person enn hva det er om en åndelig venn eller farsfigur?

9041375[/snapback]

uansett hvordan jeg ser på meg selv, så kan jeg ikke komme bort ifra det jeg tror på.. jeg tror faktisk på at Gud finnes.. og det går ikke for meg å rømme fra om du skjønner :yes:

Lenke til kommentar
Jeg undrer på hvilke eksempler man skal måtte dra frem, for at en i det minste skal forstå den grusomme og uutholdelige konsekvens som følger ved døden til et spedbarn.

Det lille godtroende mennesket som innbiller seg at det vet hvordan Gud tenker, som kan tolke og forstå hva den «mektige» ønsker av mennesket og verden. Fortryllende evner? Ja.

Hvor er redeligheten i denne tåken?

9048212[/snapback]

vel, kan vel si det sånn jeg vet veldig godt hvor vondt det er å miste noen.. og jeg tenkte ikke noe mer annerledes om det da, enn nå.. uansett hvor grusomt dødårsaken er..

og du sa det jo selv,, jeg kan bare tolke Guds handlinger.. hadde jeg hatt Han på tlf lista mi, så hadde jeg jaggu ringt Han og spurt Han om masse greier ja.. men det går jo ikke..

derfor så kan man bare tro og tolke hva som skjer :yes:

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Du sier at det ligger en dypere mening bak alt, det inkluderer da også et nyfødt barn som dør. Mener du at guden din er nødt for å drepe et spedbarn for å vise at livet er betydningsfullt? Han kunne ikke la det nyfødte barnets 86 år gamle bestefar død en «naturlig» død noen år senere?

9038524[/snapback]

som sagt, da hadde barnet gjort det han/hun skulle gjøre.. men bestefaren hadde ikke gjort seg ferdig med det han er her på jorden for å gjøre.. slik tenker jeg :)

jeg kan ikke forklare den dype meningen bak det hele, da folk må forstå og skjønne seg frem til det selv.. de som var involvert og ble påvirket av denne hendelsen..

9048157[/snapback]

Hvordan kan et spedbarn ha gjort det han skulle gjøre på jorden og en 86 år gammel man ikke?

Lenke til kommentar
Hvordan kan et spedbarn ha gjort det han skulle gjøre på jorden og en 86 år gammel man ikke?

9204480[/snapback]

har forklart det før, barnet hadde gjort sin oppgave ved å påvirke de rundt seg på en eller annen måte.. noen blir alltid påvirket av evt. dødsfall og andre hendelser..

Lenke til kommentar
syns det er trist/skummelt å se hvor hjernevaska enkelte folk er, spessielt melisma.

syns faktisk synd på deg.....

9210466[/snapback]

sier bare det jeg tror på.. finnes ingen grunn til å synes synd på meg :):cool: om jeg oppfattes som hjernevaska så javel, kan ikke lyve om det jeg tror på..

Lenke til kommentar

Hva gjør man når man går og ber for seg selv? Man ber til seg selv... Hva gjør man når man ber andre om noe? Jeg ber dere instendig om og Kreve penger av den Katolske kirke for den kan utrydde fattigdommen i verden! Den gjør ikke noe før folk forteller at Den Hellige Ånd har kommet!

Lenke til kommentar

Jeg har ikke lest igjennom så mye her, men ja? Når noen spør om beviser for at Gud eksisterer, så spør de kristne om vi kan bevise at han/hun IKKE finnes. Så sier vi noe sånt som "hva med all sykdom, krig" osv? Da drar de igang det om at Gud ikke bryter inn? Hva hjelper det å be hvis Gud ikke kan kontrollere at det blir bedt?

Lenke til kommentar
Jeg har ikke lest igjennom så mye her, men ja? Når noen spør om beviser for at Gud eksisterer, så spør de kristne om vi kan bevise at han/hun IKKE finnes. Så sier vi noe sånt som "hva med all sykdom, krig" osv? Da drar de igang det om at Gud ikke bryter inn? Hva hjelper det å be hvis Gud ikke kan kontrollere at det blir bedt?

9230389[/snapback]

Jeg kan bevise at Gud eksisterer.. Di kristne er uansett, bare mennesker slik ateistene! Ateister skal vel bevise ved studering av bibelen og koranen at det di kristne tror på, er det samme som dem? ;-P hehehe... Gud er det jeg har skrevet i andre posteringer, så les litt til av dem.... For mannen gidder ikke skrive opp igjen heletiden ;-P

Gud er årsak - virkning... alt som lever, og har levd... Den første og den siste! Det som eksisterer, det eksisterer... Det som ikke eksisterer ekisterer ikke og kommer aldrig til og eksistere av samme grunn!

Lenke til kommentar
Alt jeg har å si er at om teister ber så må vi andre tenke for dem istedet. Noen må bruke fornuft også...

9229547[/snapback]

kan du utdype? er det noe som er galt ved å be? man lever jo slik som de fleste andre gjør, bare at man ber bønner.. skader det noen i det hele tatt da?

Lenke til kommentar
Alt jeg har å si er at om teister ber så må vi andre tenke for dem istedet. Noen må bruke fornuft også...

9229547[/snapback]

kan du utdype? er det noe som er galt ved å be? man lever jo slik som de fleste andre gjør, bare at man ber bønner.. skader det noen i det hele tatt da?

9233855[/snapback]

Enkelt sagt finnes det ikke beviser for at bønn fungerer i noen som helst sammenheng i kraft av ekstraordinære ting som påvirker en eller annen situasjon.

Bønn hjelper ikke i noe tilfelle annet en ved evt. placeboeffekt mot sykdom.

Skal en få en effekt ut av noe eller løse et problem bør en tenke ut løsninger for dette istedet.

Ganske innlysende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...